Marsch skrev 2011-09-06 11:17:28 följande:
Nej jag försöker väl mer se helheten i problematiken. Och nej jag ser inte nödvändigtvis en narkoman som mer beroende än en matmissbrukare. Jag tror att det är individuellt men att man behöver hjälp på olika sätt. Man kan inte sluta äta mat utan man lär sluta att överäta av något man måste ha men man bör sluta helt med knarket. Det är svårt på olika sätt och suget ser nog inte riktigt likadant ut för en narkoman som för en matmissbrukare men bägge kanske försöker döva sådant som gör ont.
Vad har du använt dig av för hjälp för att lyckas vara rökfri i nästan ett år? Det är starkt jobbat det.
Under min förra graviditet så rökte jag, och det kommer jag alltid ha dåligt samvete för, eftersom jag fick känna på hur mkt man älskar sitt barn så fort sonen föddes. Det är det jag har som motivation under denna graviditet. Jag vill röka, och i de allra svåraste stunder tänker jag tankar som "det gick ju bra med första", men jag vet hur jag kommer känna när barnet är född, så det är vad jag försöker tänka på. Det funkar än så länge, men jag kommer få börja om från noll om jag vill fortsätta vara rökfri efter att bebisen är född, och det är ju en helt annan kamp!
Det är därför många kan ta valet att sluta röka. Det är inte svårt. Man kan hålla upp i ett par timmar/dagar beroende på hur pass motiverad man är och hur ens liv ser ut. Däremot är det svårt att argumentera och vinna över sitt beroende när det värsta slår in, för i just den sekunden är en cigg värd mer än ALLT. Ett bloss är i den sekunden mer värt än bebisen i magen, eller det faktum att ciggen kan spoliera ens chans till att bli smärtfri.