Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

Rökning och operation

Det är en medicinsk grej, precis som att man ska fasta ett visst antal timmar före op. Visst är det för många svårare att sluta röka ett tag, än vad det är att inte äta under några timmar, men principen är den samma.

• infragilis
    FruLiNi skrev 2011-09-05 08:44:03 följande:
    Hon har ett val. Hon väljer att fortsätta leva med kronisk värk. Så ser jag det.
    Fast missbruk klassas som en sjukdom. Det är inte alltid ett val att bryta ett missbruk. Vore det det skulle inte människor missbruka farliga substanser.
  • infragilis
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:50:40 följande:
    Vad skulle ni tänka om ni läste att ett landsting beslutat att alkoholister inte längre skulle få vård? Att de skulle få valet att gå hem och sluta dricka eller att få vara utan vård?
    Blödningsrisken ökar ju av alkohol så jag skulle tycka att det är same same... Lika medicinsk relevant, lika diskriminerande.
  • infragilis
    PerG skrev 2011-09-05 08:53:40 följande:
    Om det fanns en medicinsk anledning till det så är det väl ganska rimligt? Allt det du räknade upp skulle jag kunna avstå om det fanns en medicinsk motivering till det! (Och jag har snusat i många år, men slutat, och vet hur ett beroende känns och hur jobbigt det är att sluta!). 
    Det är rimligt att de kräver att patienter försöker sluta. Inte att den som är i behov av op inte får den om den misslyckas med att sluta.
    Dessutom är det oetiskt av vården att kräva av missbrukare att de slutar missbruka utan att först ge kvalificerad vård mot missbruket. Jösses, jag tror att det är billigare att bara operera.
  • infragilis
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:56:42 följande:
    Så även fast det handlar om medicinskt motiverade krav?

Är det lika förfärligt av vården att kräva av dem som ska genomgå en GBP att dem måste börjat sin viktnedgång med hjälp av pulver x antal veckor innan OP?
    Så länge en knäoperation inte görs som ett led i att sluta röka ser jag ingen anledning att blanda in viktnedgång i samband med viktnedgångsoperation.
  • infragilis
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:59:02 följande:
    Men att sluta röka handlar ju faktiskt om att du läker bättre, fortare och snabbare blir frisk... Att rökning försämrar syresättningen vet väl alla..
    Ja, det vet jag. Jag vet också att en patient som ska få gastric by-pass ska dricka låta bli att äta fast föda före op för att det ska gå att operera. Det går inte att se vad man gör om patientens lever är förstorad.
    En knäoperation läker sämre om patienten röker, men rökningen förhindrar inte att operationen går att utföra.
  • infragilis
    Queenie70 skrev 2011-09-05 09:01:43 följande:
    Eftersom rökningen påverkar riskerna vid operationen kan jag ändå tycka att kravet är adekvat. Sen blir det ju ändå en avvägningsfråga hur mycket man kan låta folk lida. Och givetvis måste man erbjuda personen hjälp att sluta om man ställer detta krav.
  • infragilis
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:04:33 följande:
    Vad för vård pratar du om nu? De är ju inte aktuella för att få en ny lever, om de fortsätter dricka alkohol. Så det finns ju redan.

Sen den här personen behöver inte sluta röka. Vad de vill är att hon håller upp med rökningen ett tag. Det vägrar hon.
    Fast alltså... Att en rökare inte får ny strupe kan jag förstå, på samma sätt som alkoholisten inte får en lever. Frågan är väl om alkoholisten tvingas sluta dricka på egen hand för att få en knäop beviljad, med tanke på den ökade blödningsrisken.
  • infragilis
    gizen skrev 2011-09-05 09:06:07 följande:
    jag tycker att kvinnan i artikeln får skylla sig själv och hon gör ju ett aktivt val nu där hon väljer ont i knäna före rökfrihet!

finns det grund för att vården kräver rökfrihet innan och efter op så är det väl inga konstigheter?!

plus att hon borde va tacksam för att hon i det långa loppet skulle kunna bli rökfri. men vissa människor måste ALLTID sätta sig på tvären!
    Du hade haft rätt OM VÅRDEN ERBJÖD HJÄLP FÖR RÖKSTOPPET.
    Nu kräver landstinget att folk ska sluta själva. Trots att beroende räknas som en sjukdom.
  • infragilis
    JA77 skrev 2011-09-05 09:12:03 följande:
    ALLA som ska opereras fastar innan en operation, inte bara GBP. Eller menar du att GBP-patienten avstår fast föda under en längre tid? Du har fått det hela om bakfoten, då det där är dessutom olika på olika sjukhus, det beror på kirurgens vana. Man kan visst genomföra en sådan operation ändå; men det underlättar om patienten undvikit fet mat en tid.
    Om gastric by-pass utförs med titthålsoperation ska patienten ha levt på bara näringsdrycker i en vecka i förväg. Men visst, om du inbillar dig att det är standardfasta, så visst...
Svar på tråden Rökning och operation