Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

Rökning och operation

Det är en SJÄLVKLARHET tycker jag att hon inte ska opas utan rökstopp.

Sjukvården har ett STORT ansvar och varför ska de utföra något som innebär ökade risker = ökat lidande och ökade kostnader?
    Kvinnan i artikeln har ett val, ha ont och fortsätta röka - eller minre ont/smärtfri och ha ett uppehåll i rökningen.

Rent krasst är man inte så intresserad av att  bli av med sin värk om det är så viktigt att fortsätta rökningen.
    1.
    Ökade risker innebär att chansen att bli av med värken också minskar och att risken till ökad värk ökar. Vart finns då intresset?
    Har man inte det intresset kan andra människor som har intresset få företräde till operationssalarna.

2.
    Är man inte så intresserad trivs man nog rätt så gott med livet. Varför ska samhället stå för de kostnaderna? Det finns människor som är beredda att göra vad som helst för att få må bättre! Ta dom först för de är MÅNGA.

Kvinnan har ett VAL.
    hennes val verkar vara enkelt.
    Rökningen är viktigast.

• Starkast
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:36:30 följande:
    Jag ser det som svårartad utpressning och att vården utnyttjar sin maktposition. Jag har själv rökt och vet hur man kan bli behandlad. Allt från att skolsyster inte ger någon huvudvärkstablett till en rökare, till att man inte får medicin för en åkomma som läkaren själv sagt inte har med rökningen att göra.

En vän till en vän fick ett liknande ultimatum som kvinnan i artikeln, och hon klarade inte av att sluta röka, fast hon verkligen försökte. Som straff får hon nu gå med smärtor och utan operation ...
    Fast det finna ANDRA som drabbas av detta.
    komplikationer innebär längre vårdtid och dyrare kostnader. Något som andra människor väldigt väl behöver och som lider oerhört och gör vad som helst för att få hjälp och fungera normalt.
    för att det ska bli bra efteråt krävs intresse och envishet. det har inte kvinnan.

Gäller även din vän. Rökningen var för henne till sist viktigare än operationen.
  • Starkast
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Kaffe och choklad försämrar inte läkningen.
    Vet du överhuvudtaget vad dessa risker innebär för patienten?

Och vad det innebär för samhället/andra patienter/vårdpersonalens arbetssituation när vissa, helt i onödan blir kvar längre på sjukhus?

Vissa operationer kräver att du inte ser på TV. De flesta människor tycker det är värt det.
    Andra operationer kräver att du avstår från sex. Även de flesta anser det vara värt det.
    De allra flesta anser att det är värt att ha uppehåll i rökningen för att bli av med smärtan också.

Är det inte värt det så är det inte. Då kan andra människor få opereras istället för det är trots allt inte så att op-salarna gapar tomma i brist på patienter.
  • Starkast
    Waldo skrev 2011-09-05 14:32:54 följande:
    Det handlar om var du ska dra gränser och vem som ska sätta dom gränserna
    Vems moral och etik är det som ska gälla?
    Din eller min?

Om landstingsvården inte ska operera där ett missbruk kan förvärra patienens tillstånde
    VILKA MISSBRUK SKA DÅ GÄLLA?
    Det är ok att snusa men inte röka?. Det är ok att supa men inte öka? Vems etik?

Om det gäller att att se till patientens bästa, ja då är vi inne på en helt annan diskusion, för då behöver vi förändra vården helt
    Då behöver vi fler sänga - DEt är patientens bästa
    Vi behöver längre och högre beläggning - DET är patientens bästa
    Vi behöver näringsrikare mat - DET är patientens bästa
    Vi behöver mer rehab - Det är patientens bästa
    Som jag uppfattat det är kirurgin och vetenskapen överens om att det är en betydligt högre riskfaktor.

Det finns SÅ många männingor som behöver hjälp av sjukvården. Varför ska vissa ta längre tid och kosta mer HELT I ONÖDAN!
    Det finns köer. Långa köer. Med människor som VILL HA och BEHÖVER hjälp av ex. operationer. Varför i hela friden ska en klick få göra det medvetna valet att dessa lidande människor ska få köa ännu längre? På sikt kan pengarna räcka till den näringsrikare maten och rehaben om koastnader som kostnar i ONÖDAN dras ner. Rökning vid op. är en sådan sak som i onödan kostar extra pengar. Låt pengarna gå till något bättre istället.

Är operationen viktigare än rökningen så gör man ett uppehåll.
    Är rökningen viktigare än operationen struntar man i den.
    Svårare än så är det inte.
  • Starkast
    Waldo skrev 2011-09-05 15:28:05 följande:
    Jo, men det måste ju då handla om någons beslut

Du ska få hjälp att sluta spela fotboll för du har en skada
    När spelar du för mycket fotboll? Vid 4 träningar i veckan? eller 3 eller 5?
    När anses det som ett yrke och när anses det som intresse? Vid division 3 eller 2? Vid en inkomst på 50 000?
    VEMS beslut? ditt eller mitt?

Ska dom som tränar i division 3 och 4 gånger i veckan få opereras, men dom som tränar i divison 4 och 5 gånger i veckan ska först gå på avgiftning för sitt missbruk?

Hur ställer vi oss till arbetsskador?
    När är det en arbetsskada och när är det en arbetsnarkoman?
    Om arbetsgivaren har aftt arbetsopp hela hösten och beordrat in dig på 50 timmar får du inte operation på din tennisarmbåge för du måste avgifta dig från ditt missbruk
    Men den som frivilligt har jobbat 49 timmars övertid under 1 månad får operera sin tennisarmbåge

Återigen, ska man in och rota i det här får man köra hela racet, för jag vill fan inte sluta spela fotboll
    Söker du den hjälpen så får du den.
    För sa kvinnan inte att hon var vuxen?

ANSVAR.
  • Starkast
    Avalie skrev 2011-09-05 17:35:36 följande:
    Jag tycker att det är rätt att avråda men inte tvinga, sen beror det helt på vilket typ av op det gäller.
    Jag har precis genomgått en Viktop och fick ej röka före eller efter, men det beror ju helt på hur man blir bemött.
    JAg har valt att röka för att jag tycker om det, röker ej framför andra eller nära barn, det är mitt val och jag tycker att om det nu är så farligt borde man väl förbjuda försäljningen av cigg helt och hållet, men staten tjänar en rejäl hacka på tobak skatten.
    Jag slutade röka en dag före op, men efteråt har jag knappt känt ngt sug så i mitt fall verkar det som om op tog bort mitt röksug.
    Det narkosläkaren förklarade för mig var att det krävdes ej så stort rökstop för att dra ner riskerna inför en op. det räckte med 1-2 v innan och 2-3 veckor efter (/i mitt fall).
    Det är viktigt att sjukvården kan erbjuda ett bra program för att sluta röka, speciellt när det gäller människor som är i behov av op...
    Det finns ingen som tvingar. Det är ett fritt val. Just denna kvinna verkar välja smärtan, hennes alldeles egna val. Gör man det valet som finns andra som vill ha operationstiden och väljer att avstå rökningen.

Att alla inte kan förstå VARFÖR man inte ska röka vid op. är något som alltid kommer att finnas kvar oavsätt hur mycket det informeras om det. Tror man att det beror på om man röker i närheten av andra eller inte så har man fått det fullständigt om bakfoten.

Människor som ÄR i behov av en operation för att kunna överleva kommer de aldrig sätta ett tillfälligt rökförbud på, i denna kvinnas fall handlar det om livskvaliteé och inte någon akut livsnödvändig operatin. Även i ditt fall handlade det om din livskvaliteé och ingen operation som var livsnödvändig.

Ang. bra program så finns det!
    Men en vuxen människa får ju faktiskt ha ett visst mått av egenansvar och inte förvänta sig att få allt serverat på ett silverfat. Vet man om att det kräver ett rökstopp får man ta ansvaret att söka den hjälpen själv om man inte klarar av det på egen hand - eller välja att avstå. Svårare än så är det ju inte.
    Nämn en enda anledning till att en vuxen människa inte ska kunna ta det ansvaret själv?
  • Starkast
    Jakkolina skrev 2011-09-05 20:58:59 följande:
    Då ska överviktiga inte heller få hjälp när dom behöver
    Varför det?
    Det handlar inte om att sluta röka. Det handlar om att stoppa några veckor för att det är NÖDVÄNDIGT.

Sedan tror jag inte att en överviktig får alla operationer heller?
    Är det ex. någon idé att byta en höft eller ett knä på någon som är väldigt överviktig och inte har viljan att försöka tappa X antal kilon? Hur lång tid tar det innan det behöver åtgärdas igen? Kan det överhuvudtaget bli bra från början?
    Nu är jag inte säker, men kan tänka mig att det blir kryckor, rullator eller rullstol för ganska många överviktiga då en operation är lönlös.
  • Starkast

Den kvinnan vet nog inte vad "oliderlig" värk är, för om hon visste det skulle det vara ett enkelt val.
    Nu verkade det visserligen vara ett enkelt val för henne - men åt fel håll.

• Starkast
    infragilis skrev 2011-09-05 21:07:53 följande:
    Och är man kraftigt överviktig borde man inte skaffa barn eftersom det ökar risken för diabetes och en massa annat för barnet. Nä, och om man inte vill amma ska man inte heller skaffa barn. För ersättning ökar risken för psd, astma, eksem, fetma, diabetes typ 1 och 2 med mera. Eller, vänta, vissa saker är okej att vara egoistisk om, men inte andra?
    Börjar man röka för att skada barnet kan jag hålla med dig, men inte annars.
    Källa på att Diabettes ökar för barnet om mamman är överviktig eller att födas upp på ersättning tack!
    Skulle vara intressant att veta då man inte VET varför Diabettes uppkommer i forskningsvärlden.
  • Starkast
    A r a s skrev 2011-09-05 21:54:06 följande:

Hade vården sagt på samma sätt med en grovt ätstörd patient: "Om du inte väljer att börja äta nu så hjälper vi dig inte."

Att vara ätstörd är också ett val. Och en sjukdom. Men du måste välja att ta upp kampen mot den. Jag hade aldrig vågat utan att få hjälpen.

Rökning är ingen sjukdom.

Därimot finns sjukvården till för att hjälpa sjuka människor (varför uppkom den annars?)
    Ätstörningsproblem tillhör sjukvård, vilket inte rökning gör.
  • Starkast
    Avalie skrev 2011-09-05 22:13:11 följande:
    Ja självfallet så måste hon ta ett eget ansvar för rökstoppet, men vad jag har förstått från artikeln så hade hon bett om det och inte fått det.
    Så om man sätter ett sådant krav på en människa så är det inte alla som klarar av att sluta på egen hand.
    I mitt fall har jag haft väldigt svårt att sluta p g a min man röker. Man vet ju inte vilka hennes omständigheter är. Men jag håller med att just för att det gäller en op som höjer hennes livskvalite så borde hon sluta.
    Jag tolkade det ordagrannt, att hon inte ERBJUDITS.
  • Starkast
    Lingonflickan skrev 2011-09-06 09:33:35 följande:
    1) Helt OT
    2) Så fjantigt att man alltid ska ge källor på allt för att få säga nåt.
    3) Man kan inte utrycka saker man själv har hittat på som en sanning.
  • Starkast
    Jojile skrev 2011-09-06 10:05:58 följande:
    Jag undrar fortfarande varför ingen har svarat på varför det är fullt rimligt att överviktiga får hjälp av ett helt team med det förberedande, medan en rökare ska ta eget ansvar och sluta röka helt ensam utan stöd?

Nu vill jag inte ha svar att sjukvården visst erbjuder hjälp, jag hänvisar däremot till alla inlägg i denna tråd där ni anser att en rökare kan "kolla på alla anslag som finns på alla väggar överallt", som någon skrev tidigare...
    En överviktig som behöver en viss operation för sin överlevnad får den på samma sätt som en rökare får sin operation om den är viktig för sin överlevnad.

En knäoperation är inte livsnödvändig på något vis. Därimot höjer den livskvaliteen och detta borde ligga i patientens intresse! Om kvinnan i tidningen bett om hjälp för att kunna få sin operation hade hon garanterat också fått hjälp att klara av det. Men hon valde att sätta sig fullständigt på tvären och "vägra" sluta röka!

Vilket team får en överviktig hjälp av för att få utföra en knäoperation utan att själv be om hjälpen?
Svar på tråden Rökning och operation