• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Fru U

Man får inte antidepressiva bara för att man är hängig/deppig. Särskilt inte om man är gravid.

Jösses, då skulle typ stora delar av svensk sjukvård gå helt emot de riktlinjer som finns och även om jag må vara kritisk mot vår sjukvård så är inte ens jag så cyniskt att jag tror på något sådant

Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-05 22:27:25 följande:
      Applåder.
    Fru U skrev 2010-07-05 21:13:25 följande:

Fast de flesta får utskrivit antideppmedicin av allmänläkare eller läkare med andra specialiteer än psykiatri och väldigt många gör ingen ordentlig uppföljning (finns ingen tid) och vad är itne så enkelt heller, om man inte ligger inne.

Men är inte det helsjukt om vem som hest som känner sig lite hängig en dag (säg den gravida som inte gör det liksom), och så får man en massa antidepp utskrivet av läkaren. Måste ha hänt många gånger att en gravid kommer in på vc och beskriver symtom som trötthet, hängighet, svårt att sova med mera, som bara är normala graviditetssymtom men som tolkas som deprission. Jag är övertygad om att om det nu är så som ni säger att inga grundliga undersökningar görs, så är det kanske så att många gravida därför kanske äter antideprisiva fastän de helt enkelt bara har graviditetsbesvär.
    Nej, en läkare kan ganska lätta avgöra om det är deppighet eller depression.
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-07-05 23:11:01 följande:
    Nej, en läkare kan ganska lätta avgöra om det är deppighet eller depression.
    Knappast....
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Kinsale

En fråga: vad är skillnaden mellan "deppighet" och "depression"?  Liksom skillnaden mellan att vara "deppad" och vara "deprimerad"?
    Jag har nämligen i diskussioner med mina vänner upptäckt att vi menar (delvis) olika saker - jag är helt enkelt nyfiken på hur ni använder orden - är de synonyma med varandra eller skiljer sig betydelsen åt?

• Här och nu
    Stealth skrev 2010-07-06 08:43:17 följande:
    Knappast....
    Du verkar inte vilja lyssna, så det är ingen idé att jag berättar hur.
  • Här och nu
    Kinsale skrev 2010-07-06 12:34:19 följande:
    En fråga: vad är skillnaden mellan "deppighet" och "depression"?  Liksom skillnaden mellan att vara "deppad" och vara "deprimerad"?
    Jag har nämligen i diskussioner med mina vänner upptäckt att vi menar (delvis) olika saker - jag är helt enkelt nyfiken på hur ni använder orden - är de synonyma med varandra eller skiljer sig betydelsen åt?
    Begreppen används vid både och. Jag föredrar att säga DEPPAD när det är normal motgång och DEPRIMERAD när det är riktig sjukdom.
  • Kinsale
    Här och nu skrev 2010-07-06 13:38:03 följande:
    Begreppen används vid både och. Jag föredrar att säga DEPPAD när det är normal motgång och DEPRIMERAD när det är riktig sjukdom.
    Aha, du tänker så. Tack för ditt svar.
  • Här och nu
    Kinsale skrev 2010-07-06 13:52:05 följande:
    Aha, du tänker så. Tack för ditt svar.
    Egentligen ska man väl säga nedstämd när det INTE är sjukdom.
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-06 13:54:29 följande:
    Egentligen ska man väl säga nedstämd när det INTE är sjukdom.
    Nja.. nedstämdhet kan ju vara ett symtom på någon sjukdom.
    Har en mycket nära vän som lider av dystymi, hon är alltså inte deprimerad utan typ konstant nedstämd..
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-07 11:32:52 följande:
    Nja.. nedstämdhet kan ju vara ett symtom på någon sjukdom.
    Har en mycket nära vän som lider av dystymi, hon är alltså inte deprimerad utan typ konstant nedstämd..
    Det flyter ihop.
  • miss nöjd

Detta var den dummaste frågan jag sett på länge! Självklart måste vissa som har behov äta dessa läkemedel trots gravidtet! Annars kommer de säkerligen ta livet av sig eller göra annat dumt- de mår inte bra ju! 
    Skulle de kunna så skulle de säkert glatt välja bort sjukdomen och piller 

• Här och nu
    miss nöjd skrev 2010-07-07 16:22:32 följande:
    Detta var den dummaste frågan jag sett på länge! Självklart måste vissa som har behov äta dessa läkemedel trots gravidtet! Annars kommer de säkerligen ta livet av sig eller göra annat dumt- de mår inte bra ju! 
    Skulle de kunna så skulle de säkert glatt välja bort sjukdomen och piller 
    Ja, ska skulle välja bort bums om jag kunde!
  • augustisten

En bekant till mig fick ett återfall i sin anorexia då hon var gravid. Det ledde i förlängningen till att hon blev psykotisk och självmordsbenägen och i stort sett missade sitt barns första fyra år. Först då var hon frisk nog att kunna ha någon form av regelbundet umgänge.

Det hade nog varit bättre för alla inblandade om hon kunnat medicinera under graviditeten istället.

• JMM01

Undvik psykofarmaka helt och hållet. Det är bara en mental bedövning och det kan göra dig till en livslång kund till läkemedelsbolagen. Sedan finns det ju också biverkningarna.

• Villimey

Detta måste vara en av dem dumaste frågorna under fl:s historia. Varför inte starta en tråd där man undrar varför gravida kvinnor tar insulin eller kortison.

• Villimey
    JMM01 skrev 2010-12-28 00:37:43 följande:
    Undvik psykofarmaka helt och hållet. Det är bara en mental bedövning och det kan göra dig till en livslång kund till läkemedelsbolagen. Sedan finns det ju också biverkningarna.

Fungerar det även vid andra sjukdomar? eller är det bara dem psykiatriska man kan tänka bort enligt dig?
  • JMM01
    Villimey skrev 2010-12-28 00:44:18 följande:
    Fungerar det även vid andra sjukdomar? eller är det bara dem psykiatriska man kan tänka bort enligt dig?
    Det handlar inte om att tänka bort sjukdomar men det handlar definitivt om pengar. En hel planet har blivit vilseledd att psykofarmaka är lösningen. Psykofarmaka är ett gift som kroppen till slut accepterar. Varför utsätta ett foster för gifter??
  • aaaaaaaaaa
    JMM01 skrev 2010-12-28 00:37:43 följande:
    Xenu.net
    Lisa McPherson
  • Bipolen2

Är bipolär 2 och fungerar inte utan mina mediciner. Har haft ett rent helvete i över 15 år innan tre olika mediciner sattes in.  Om man sätts på en lägsta dos så minimerar man riskerna för sitt barn/fostret samt att man själv kan må någorlunda bra trots sänkningen av dosen. Självklart skulle jag vilja klara mig utan medicin, lika mycket som en person utan ben skulle vilja kunna gå. Men verkligheten ser inte ut så och man äter inte antidepressiva läkemedel eller neuroleptika för skojs skull. Det handlar om livet och livskvalitet. mår mamman bra mår barnet bra - så resonerade min barnmorska och min son är fullt frisk (har alltid varit) och idag 6 år gammal. 

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?