För oss med migrän
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Jag har faktiskt inte haft råd att testa något receptfritt medel. Eftersom jag i perioder äter rätt mycket migränmedicin får jag alltid frikort varje år. Så receptfria medel blir ju då svindyrt...
Men kom på att jag nog ska min läkare om treo comp nästa gång. Har bara mediciner som gör mig riktigt dåsig och sömning. Går inte att ta hand om dottern eller jobba då. Men teo för ju en superpigg och fungerar om jag tar den tdigt och mycket mycket sällan...
Vintersaga: Jag vet inte om man blir pigg eller sömnig av treo comp. Vanlig treo blir man pigg av men kompen innehåller ju kodein också har jag för mig och den blir man ju sömnig av. De kanske tar ut varandra då.
Vad gäller de receptfria migränmedicinerna (Eeze) så kan de ju vara värda att testa om man inte haft migränmedicin tidigare och inte ids gå till en doktor. Men annars så blir det ju mycket billigare att få motsvarande på recept.
Sobi3
Lessen att jag inte svarat (datorlös över helgen), men du har fått svar än då ser jag ... . Det är en dyyyr tablett, men den första receptfria som biter på min migrän.
Jag har också migrän ganska ofta. Både mamma o syrran har det så jag antar att det är ärftligt. Mamma säger att hennes blev bättre efter graviditeten, har det blivit så för er?
För mig hjälper bara imigransprej, men det är dyrt!
jag (och min pappa) har migrän, men jag fick hjälp att bli av med den genom akupunktur, för hade ofta migrän när jag var gravid,annars i smaband med mensen.. men sen jag fick hjälp har jag *peppar peppar* inte haft! *skönt* men kommer den tilbax,så ska jag testa akup. igen!
Hej! Jag har inte läst hela tråden, men kände att det här är något för mig. Har haft migrän sedan tonåren. Nu är jag gravid i v 17 och har inte haft ett anfall sedan början av graviditeten. Det var samma sak vid min förra graviditet - ett anfall när mensen uteblev första gången och ett några dagar före förlossningen.
Hej. Har precis hittat till denna tråd . Jag har läst, precis som MN72 skriver, att migränen kan minska eller t.o.m försvinna under graviditeten... Jag är i vecka 7 och jag genomlider det värsta anfallet någonsin i min migränhistoria...
Jag har tyckt att det har varit jobbigt tidigare med värken, inte kunna koncentrera sig och att man känner sig allmänt bedövad, men denna gång mår jag superilla, har svettningar, det gör något fruktansvärt ont i huvudet bara jag andas eller blinkar, jag kan inte titta uppåt eller åt sidorna med ögonen och så fort jag rör mig känns det som att hjärnan ska ramla ut... Det hjälper inte att jag vilar eller så heller och det har hållt i sig sedan igår eftermiddag...
Vad kan man göra åt det? Är det nån som har varit med om att migränen blir värre vid graviditet? Just nu känns det som att jag kommer att gå under snart och jag är ensam hemma med min son på 2,5 år som verkar ha fått nån riktig uppåtkick o inte ens kan sitta stilla än mindre vara tyst... It´s lovely
Styrkekramar till dig amswart!
Har du ingen som kan hjälpa dig med sonen? Det är ju hopplöst att ligga i migrän när man har småbarn att ta hand om. Även om du är föräldraledig så har du rätt att sjukskriva dig. Då kan pappan ta ut tillfällig föräldrapenning. (Så var det sist jag fick barn och jag hoppas verkligen att det är det nu oxå annars lär jag få samma problem som du när mitt barn har fötts)
Tack för ditt svar MN72. Jag har semester nu och dagiset är stängt. Pappan jobbar borta måndag-fredag som lastbilschaufför så det är omöjligt för honom att vara hemma bara nån dag på en vecka... dessutom bor vi i hans hemstad så det finns inte riktigt nån jag kan ringa för att få hjälp med sonen... Jag ska till läkaren när han kommer hem från semestern och få ny medicin då Inderal inte hjälper. Får se om det blir bättre då.
Vet nån förresten om man får ta Eeze när man är med barn?
Kram
Hej alla!
Jag arbetar med en studie om migrän och är i stort behov av fler deltagare, för att bättre kunna förstå denna komplexa sjukdom. Trots att migrän är så utbrett är forskningsläget kring de bakomliggande orsakerna och behandlingsmöjligheterna fortfarande osäkert. Därför är varje röst och erfarenhet viktig!
Om du lider av migrän och vill bidra till forskning som på sikt kan förbättra både förståelse och behandling för alla med migrän, skulle det betyda enormt mycket om du ville delta. Ditt deltagande kan bidra till att vi närmar oss bättre kliniska behandlingar och hjälp för alla som lever med denna plåga.
Studien är anonym och enkel att delta i via en kort onlineenkät. Du kan hitta länken här: miunhuv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_0OCgF0rIV5UJndY
Stort tack på förhand för din hjälp! Varje deltagande gör stor skillnad för att komma närmare bättre vård och livskvalitet för personer med migrän.
Vänliga hälsningar,
Joakim Rytter
Vilken bra tråd! Har några i familjen och släktingar som har migrän och misstänker att jag började få migrän i år. Aldrig haft sån här "ilsken" huvudvärk. Som värst kan man inte prata eller göra någonting. Man vill bara hem och lägga sig i ett mörkt rum och hoppas att det går över. När jag fått det på jobbet brukar jag gå till toaletten och släcka lampan och sitter där stund.
Börjar oftast med att det bygger upp och blir sedan värre, pulserar och gör ont bakom ögat, ena sidan av huvudet och ibland pannan. Pratar ofta med min syster då hon har haft migrän större delen av sitt liv och lider med henne då hon får det väldigt ofta.