För oss med migrän
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Vintersaga: Så Citodon påverkar alltså inte fostret?
Tack för tipset!
Nej! Det gör det inte! Och det var faktiskt jag som gav det förslaget till min läkare. Hon hade naturligtvis inte koll på alal läkemedel och hur de påverkar fostret. Men citodon fungerar bättre för mig än någon annan migränmedicin. Dels gör det att jag blir så sömning att jag somnar och sover bort mycket!
JAg snittades också och fick då citodon som värktablett. Så det fungerar även bra under amning!
Vintersaga det låter rimligt med tanke hur min mage reagerar på min migrän eller om det är tvärtom. Jag har försökt hålla reda på vad jag äter men har inte hittat något samband.
Vintersaga: Ojdå, det var värst. Kanonbra ju! Så det finns hopp!! Skönt och höra. Ska ta upp detta med min läkare nästa gång!
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet!
Hej medmänniskor! Jag lider med er alla när jag läser hur ni har det. Jag antar att min migrän är lindrigare och jag får väl vara tacksam för det. Jag äter imigran och det känns som man får livet tillbaka när dom "verkar".. ni förstår nog känslan
Innan jag blev gravid hade jag fruktansvärd värk vid ögat på höger sida. Hela huvudet höll på att sprängas. Detta började 2001 och höll på till våren 03 då jag var gravid. Sen ammade jag ett år, blev gravid och ammar nu sen 10 mån tillbaks. Dom här åren har varit mycket mindre smärta MEN jag har börjat få värk i nacken. Mingränen börjar med att jag känner mig konstig i huvudet..ofokuserad liksom. Sen kommer värk i nacken och svag värk vid höger öga som blir värre. Ibland kan jag ha ont högre upp på huvudet på höger sida. 85% höger sida. Dom gånger jag har ont på vänster sida så är attacken mycket kortare. När jag inte tar imigran ( graviditet och ibörjan när jag ammar dygnet runt typ ) så har jag ont i ca 2 dagar. Tar jag imigran så är det över på max 2 timmar...
Alvedon och sånt hjälper aldrig och inte heller sömn. Jag kan inte bota smärtan med att sova hela natten tex..
Har inte haft mens sen...hm..oktober 04 tror jag. Kan inte minnas om migränen kom i samband med mens.. Men jag har ont ca en gång i månaden.
Ibland får jag migrän av att anstränga mig ( tex i vintras när jag gick upp i pulkabacken flera gånger. En gång försvann den när jag skottade gården..skumt ), och ibland om jag är i solen.
Åt citodon när jag var gravid första gången..fungerade inte så bra..kanske lindrade det lite om jag tog den i tid.
Jag har hört/läst att man kan få domningar/stickningar typ i armen eller benen och så men hur vanligt är det att få det på kinden?? När jag har en riktig migrän attack så sticker det i ena kinden, nästan halva ansiktet Någon som känner igen sig?
an citodon står det såhär i fass:
Graviditet
Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
är ni verkligen säkra på att det inte påverkar fostret?
Läste det där jag med idag! Hur är det egentligen med Citodon nu då?
Angående citodon, så har jag pratat med flera läkare som säger att det är ok när man är gravid och när man ammar. Anledningen till att det i patientfass står skivet osm det gör, beror på att man alltid ska kontakta läkare när man ammar eller bli gravid. Citodon är inte farligt för fostret men det kan bli i kombination med annan medicin. Det är därför!
Gyn läkaren sa till mig oxå att det var ok med citodon men när jag rådfrågade läkare på VC så sa hon nej, hon menade på att dem var för starka och att hon aldrig skulle ge en gravid kvinna den sortens tablett...jag vet inte vem man ska lyssna på.......