• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Miss Cee

ur ren informationssynpunkt:

Kan någon här upplysa oss som är smått förvirrade, om vad _man får säga_?

Jag kan inte påstå att jag använder något ord på daglig basis, och därför är det väldigt svårt när man någon gång faktiskt behöver ett "sådant ord".

Så snälla, istället för att bara säga vad man _inte_ ska säga, tala om vad vi _ska_ säga! Jag vill verkligen inte förolämpa människor, men just nu får jag låta bli att diskutera vissa saker och det är ohållbart i längen.

• vicksvicks

jag säger neger o negress. tycker det är vackra ord. men jag använder dem på mycket mörkhyade personer som tex etiopier, somalier, afroamerikaner (eller vad de nu vill bli kallade för). men aldrig att jag skulle säga nigger, för det i mina öron är ett skällsord.
    visst har det hänt att folk har stört sej på att jag använder de orden, men så snart de ser eller får veta att min bästa vännina är halv etiopier så tycker det att det e oki. det tycker jag e konstigt.

• BrownSuga

Ordet neger nigger u name it kommer ALDRIG nånsin vara okej för mig.Är själv halv afrikan och har fått höra det ordet sen jag var liten.Det värsta jag vet är när nån säger neger och sen snabbt tittar på mig och säger föööööörlåt.

Jävla förndedrandes är vad det är.Min mamma som då är svenska har lärt mig att aldrig acceptera det ordet,första gången jag fick höra det gick jag i 3:an och ett helt gäng stod runt om mig och skrek jävla neger.Den känslan var absolut inte kul.Vissa säger jag inte ska ta åt mig för jag endast är 50 procent afrikan men det är klart jag gör det.För mig är det ordet nåt man använde under slavtiden.När ska man sluta se hudfärgen och se människan istället?

Idag är jag så pass gammal så jag säger nog till ordentligt om någon kallar mig det ordet.Men det värsta jag nånsin vatt med om hände förra sommaren.Min lillebror som då var 11 år gammal kommer uppspringande och fick ingen luft.Vi försökte lugna han och fråga han vad som hänt.Då kommer resten av ungarna på gården upp och berättar att dom spelat fotboll på gården och det hade inte uppskattats av en pappa som bor på gården,så han går fram till min bror,tar tag i han och säger ni jävla neger ungar är det äckligaste som finns och sen går han loss med att säga hur äcklig min mamma var som skaffat barn med en afrikan samtidigt som han nästan stryper ungen!!Tro mig jag sprang ner snabbt som satan på gården med min andra bror och hans 3 kompisar,men den tragiska %%%len våga inte öppna dörren.Mamma ringde polisen och vi anmälde han men har fortfarande inte hört något om det.Men sen den dagen har min lillebror frågat mig så mycket om varför man säger det ordet.Vad ska man svara då?Jag säger han ska vara stolt att vara halv afrikan för det är fan jag oavsett hur många gånger jag hör ordet neger.Men det är synd när ett barn ska få höra såna här ord och då kvittar det var man kommer ifrån!!

• vicksvicks

nog för att jag tycker att det e stor skildnad på "jävla neger" och "neger" precis som jag tycker att det e skildnad på "jävla svenne" o "svenne". jag säger heller inte neger till en tjej. jag säger inte heller fransman om en fransyska.
    jag kallar heller inte en neger (manlig) för negress.
    eller en svensk kille för svenska. ni förstår nog.

fortfarande tycker jag att det är vackra ord och att det är synd att vissa använder eller tycker att det är skällsord, för det är det inte, enligt mej!

• BrownSuga

vicksvicks-det är helt upp till dig att tycka det är vackra ord fast jag inte delar din mening.Men det märks tydligt att du inte växt upp och fått det ordet tryckt i huvet dag in och ut.No offense.Vi har alla våra egna åsikter,jag kan bara snacka för mig själv som blir väldigt sårad av det ordet.

• Sweedie

haller absolut med brown suga!

vicksvicks: problemet ligger i 99% av alla svarta manniskor absolut AVSKYR ordet neger! att det ordet ar uppfunnet av vita. att man maste respektera manniskors ratt att definiera sig sjalva och sin grupp! sa det e bara att respektera och sluta anvanda det ordet ogonabums! det ar en lang (och tragisk) historia bakom ordet. det var inte sa att en hel kontinent med manniskor en dag plotsligt kom pa att "ja...vi har morkt skinn! lat oss kalla oss sjalva NEGRER". nej, det var europeerna som kom pa det. sa please, please, vare sig du tycker det later vackert eller ej, sluta anvanda det. (f*tta betydde ju vatmark mosse eller vad det nu betyyde i fornsvenskan, men inte f*n uppskattar jag om en man skulle kalla mig for det med forevandningen att "det inte alls e sexistiskt och han tycker det e ett vackert ord!"

jag sjalv har en svensk (vit) mamma och en svart pappa. mar fullkomligt illa nar jag hor ordet!!!

• Roisin Dubh

Enda gången jag använder ordet neger är när jag skriver här på FL och talar om att jag inte använder det.

En annan trist benämning som börjar bli ett skällsord är PK (politiskt korrekt). Det är väldigt tröttsamt att få det kastat efter sig bara för att man har en åsikt som inte är kotroversiell. *stillsam suck*

~ Några meningslösa ord i botten av inlägget ~
  • Zaria

Brownsuga: Du beskriver så bra,det är svårt att inte ta åt sig eller ta illa upp när man blivit kallad neger hela skoltiden på ett elakt vis som talar om för en att man är något dåligt och inte som alla andra...

Ungefär som att jag tycker det är fint att vara kraftig (Är en riktig spinkis själv),men skulle jag säga till någon överviktig "Hej tjockis" för att jag tycker att det är gulligt och vill visa att jag tycker att det är fint tror jag knappast att den personen skulle uppskattat det,även om jag menat väl och ville vara snäll...

• Gissella Star

vissa personer blir förolämpade att bli kallade för negrer därför skulle jag inte i min vildaste dröm säga "neger" till någon. Jag har fått för mig och även hört av andra att det står i gamla ordböcker att ordet "neger" betyder på något sätt "smutsig". Och om det är så så vill jag inte kalla någon för det. Vill jag förklara någon som är mörk tex från afrika(och inte vet personens namn) så säger jag mörkhyad, mörk eller kanske tillochemd svart men aldrig neger. De ordet har blivit så "fult" på något sätt eftersom det oftast har använts för att förnedra. Vare sig man inte själv menar så så tycker jag man ändå inte bör säga det ordet. Nigress säger jag inte heller men det är bara för att jag inte använder det ordet men det ser jag inte alls på samma sätt, alltså ser jag inte ordet nigress som något fult, absolut inte. Tvärtom.

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?