• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Åsa

The man: Jo, det är sant att ordens innebörd och användning förändras med tiden. På Frödings tid ansågs det helt ok att skriva om "tattare"; idag hade han troligen åkt på åtal för hets mot folkgrupp. "Förr" kom ytterst få i kontakt med de "negrer" de kunde tala om och då fanns förstås ingen anledning att fundera över om det kunde uppfattas nedsättande. (I slavsamhället ansågs man naturligtvis inte heller behöva bry sig, av andra orsaker.)

OT: För att dra en parallell. I svenskan är "indian" ett neutralt ord (för många med positiva konnotationer). Detta "drabbar" t ex spansktalande sydamerikaner med mer eller mindre indianskt blod bland sina förfäder, då svenska bekanta nyfiket undrar om de är "indianer"; då ordet för dem är nedsättande och inte främst syftar på indianursprunget i sig utan på en (dålig) social situation där många av dagens "indianer" befinner sig. I dagsläget finns det kanske ingen anledning att undvika ordet i Sverige av den anledningen men lika lite kan man åka till Syd- och Mellanamerika och genom information om ordets ursprung få bort den rotade negativa bilden av det.

• PreMama

The man skrev,

"Jag har alltid haft uppfattningen att ordet "nigger" däremot används i nedsättande syfte medan neger är ett korekt uttryck för en viss rastillhörighet."

Din uppfattning är fel. Det finns inget korRekt uttryck för någon rastillhörighet eftersom det inte finns några. Begreppet "ras" talar man endast om i husdjurssammanhang numera. Bara så du vet.

"Men, saker o ting tycks ju förändras över tid. I vissa skolor får man ju inte ens hissa svenska flaggan vid skolavslutningen...."

Och hur menar du att svenska flaggan hänger ihop med att kränka någon genom att kalla henne/honom för neger? You lost me.. men sen brukar ju inte sådana åsikter heller vara särskilt sammanhängande.

• Myran H

Vad jag vet så spred ordet "neger" negativa vibbar redan i mitten av 80-talet, åtminstone. Så kom inte att säg att det är ett nytt påfund, bara för att ni inte stött på det förrän nu. Gör det mig till "proffstyckare" eller "amatörpsykolog"? Kan jag inte förstå.

"Idiot" var tidigare ett helt OK ord för en intellektuellt handikappad person, nu för tiden är man antagligen ganska dum om man använder det ordet om förståndshandikappade man inte känner väldigt, väldigt väl. Och då har det ingen betydelse att jag t.ex. känner en kille med CP som kallar sig själv för "idiot" (en reaktion på att han kallats det otaliga gånger, förstås).

Om man vet att ett ord har negativ laddning kan man aldrig skydda sig med "JAG lägger inget negativt i det..." ? SJÄLVKLART kan den som hör ordet inte ha den blekaste aning om vad den som talar menar. Alltså är det inget skydd mot att såra andra människor, medvetet eller ej.

(Att det sedan FINNS människor som INTE tar illa upp av ordet ? toppen! Då behöver de ju inte oroa sig för egen del! Men det hjälper inte de personer som FAKTISKT tar illa upp... och DE ÄR MÅNGA ? vissa hajar inte det, och det är det som är så himla svårt att fatta för oss "proffstyckare" och "amatörpsykologer".)

• LillaLulla

Men mörkhyade får kalla andra mörkhyade för negrer, det är ok...?

• Myran H

LillaLulla, jag känner till gäng där man kärleksfullt kallar varandra för "kärringar" och "idioter", och jag vet gifta par som säger... tja, det behöver vi inte gå in på. Är det OK? Vem kan döma mer än de själva, om det bara är de själva som "drabbas"? Det gör ändå inte att det funkar finfint att använda "kärring" eller "idiot" om vem som helst och sedan hoppas att ingen tar illa upp.

• Santos

LillaLulla, Det beror ju på om personen som dom kallar neger vill bli kallad neger eller ej. Det finns säkert mörka som inte ahr emot att bli kallade neger, men fler som inte vill. Då kan man ta det säkra före det osäkra och inte kalla nån neger.

Sen slår det nog inte lika hårt om en person med samma hudfärg säger det.

I Usa använder ju rapparna neger flitigt. Det är ju ett ätt för dom att inte släppa eller glömma bort sitt förflutna, samt att dom är fria nog nu kalla varandra för slavutrycket "nigger niggah"..

Ser det som en självklarhet att man inte använder Neger, Nigger eller nigress!

• Kemana Raya

Har inte läst alla andra inlägg och svar i denna tråd, men jag måste svara:

Det är ABSOLUT FÖRBJUDET att kalla någon för neger. Det inns INGA FÖRMILDRANDE OMSTÄNDIGHETER.

Så är det bara. Men det vet nog den som säger det innerst inne. För om man inte skulle väga säga det i vilket sammanhang som helst så är det fel ord helt enkelt, eler hur???

• Zaria

*håller med dig Santos*

Själv hatar jag när folk skall kalla mig neger (är från Indien) och sedan "ja men jag menade inte..."
    -Nä men knip då...tycker jag =)

• Marsipan

Orkar inte läsa igenom varenda inlägg, så jag hoppar in lite snabbt.

Orden "neger" "negress" tycker inte ni är fula för att ni inte tillhör den gruppen. Så ni kan inte "känna" innebörden av orden, men man kan jämställa den med ett annat ord som ni kanske kan identifiera er med: Viting.

De orden har känslomässigt något negativt i sig.

Afrikan är kanske ordet att föredra?

• LillaLulla

Slutsats: Kalla vem som helst för vad som helst, men bara om ingen blir ledsen eller gråter!

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?