Vad jag vet så spred ordet "neger" negativa vibbar redan i mitten av 80-talet, åtminstone. Så kom inte att säg att det är ett nytt påfund, bara för att ni inte stött på det förrän nu. Gör det mig till "proffstyckare" eller "amatörpsykolog"? Kan jag inte förstå.
"Idiot" var tidigare ett helt OK ord för en intellektuellt handikappad person, nu för tiden är man antagligen ganska dum om man använder det ordet om förståndshandikappade man inte känner väldigt, väldigt väl. Och då har det ingen betydelse att jag t.ex. känner en kille med CP som kallar sig själv för "idiot" (en reaktion på att han kallats det otaliga gånger, förstås).
Om man vet att ett ord har negativ laddning kan man aldrig skydda sig med "JAG lägger inget negativt i det..." ? SJÄLVKLART kan den som hör ordet inte ha den blekaste aning om vad den som talar menar. Alltså är det inget skydd mot att såra andra människor, medvetet eller ej.
(Att det sedan FINNS människor som INTE tar illa upp av ordet ? toppen! Då behöver de ju inte oroa sig för egen del! Men det hjälper inte de personer som FAKTISKT tar illa upp... och DE ÄR MÅNGA ? vissa hajar inte det, och det är det som är så himla svårt att fatta för oss "proffstyckare" och "amatörpsykologer".)