Inlägg från: Santos |Visa alla inlägg
  • Santos

Fel att säga neger och nigress..?

När jag var liten kallade jag min storebrors kompisar (som var svarta några av dom) för negrer. Min mamma sa, "MEN SANTOS SÅ FÅR MAN INTE SÄGA" då sa dom, det är lugnt. Det beror på hur man säger det..

Sen när man vart äldre så förstod man ju att neger och nigress var en själsord och inte en hudfärg..

Jag säger mörkhyad eller mörk....

• Santos

LillaLulla, Det beror ju på om personen som dom kallar neger vill bli kallad neger eller ej. Det finns säkert mörka som inte ahr emot att bli kallade neger, men fler som inte vill. Då kan man ta det säkra före det osäkra och inte kalla nån neger.

Sen slår det nog inte lika hårt om en person med samma hudfärg säger det.

I Usa använder ju rapparna neger flitigt. Det är ju ett ätt för dom att inte släppa eller glömma bort sitt förflutna, samt att dom är fria nog nu kalla varandra för slavutrycket "nigger niggah"..

Ser det som en självklarhet att man inte använder Neger, Nigger eller nigress!

• Santos

zigzig: Det kan jag tycka är mer respektlöst. Att fortsätta kalla cokladbollar för negerbollar. Hela sverige har ändrat sina namn i affärer etc, ändå ska nån bonde fortsätta kalla dom negerbollar. Nedvärderande på nått sätt.

Att säga neger är som att kalla svenskar för Svenne Horor att kalla chokladboll för negerboll är som att kalla svenskar för svenne fittor.

Skulle du vilja att dina barn skulle bli kallad Svenne Fitta - Hora av alla mörkhyade i skolan ?

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?