• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • ming

Jag tycker inte heller att det är fula ord. Jag brukar använda dem, men byter till mörk när jag är med folk jag inte känner så bra.

• Toadstool

Bra artikel Danbala. Säger allt.

• MansonDust

Tycker snacket om slaveriet är uttjatat. Jag ser inte neger som ett dålig ord utan en som är svart är en neger i mina ögon.
    Och jag vet dom som själva kallar sig själva för det !

• biomedbonus

nigger eller nigress är inte ok.

• Ananak

'jag tycker inte heller att det är fula ord, men samhälet har gjort det till rasisitiska ord...

Likadant med negerbolle,inget fult ord för mig, då borde finska pinnar oxå vara rasistiskt?

• 19Sofia79

aha det avgör väl saken. jag får se mig som en oupplyst människa som nu har fått en ny kunskap å därmed insikt i hela "problemets" natur. Så jag ska aldrig mer använda orden neger/negress.

• Blåkråka

Har en vänninna som säger neger, har en bror som säger neger..

...om sig själva.. egenrasister då..

• mamyleine

Ananak - Jag håller med. Kommer ni ihåg diskutionen i aftonblandet (tror det var den) där dom skrev att nogger black var en rasistisk glass. Pga namnet

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?