• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Miss Cee

Så om jag fattat det rätt i den här tråden så är "mörkhyad" okej att säga?

Brownsuga>>

Med tanke på det du skrev:
    " ? USAGE The term Negress is now regarded as old-fashioned or even offensive; black is the preferred term."

Innebär det att det är okej att säga att någon är svart? (Svarting fattar jag att det inte är okej, men kan man säga svart?)

Ber om ursäkt igen för mina frågor men jag vill verkligen bara få svar på vad jag får säga och inte. Tycker att det är skitjobbigt att inte veta om jag är oförskämd mot folk eller inte..

• Sweedie

miss cee: svart är den korrekta termen! de flesta med afrikanskt ursprung föredrar att kalla sig det.

• Yrslan

Jag tar illa vid mig om någon sfår för sig att kalla mig för något som har att göra med vilken färg jag har på min hy. Man säger väll inte arier,gulingar om folk ??? Att rasbenämna människor hoppades jag vi växt ifrån för längesedan. Dessutom har hudfärgen ingenting med någons nationalitet att göra. Det finns många svarta,bruna,gula,röda svenskar i dag......

• Tinka70

Santos: vad har hora och fitta med något att göra? (har visserligen inte läst alla inlägg men jag fattar inte hur du kan jämnföra så??)

• Callistrate

Tinka70: Jag tar mig friheten att svara i santos ställe (han får rätta mig om jag tolkar fel). Ordet neger är ett skällsord. Det är negativt laddat precis som orden hora och fitta. Att kalla någon för något av detta är alltså INTE OK!

• Papito

Danbala - Bra länktips, artikeln är väldigt bra!

LillaLulla - Förstår att du undrar vad som gäller men det handlar egentligen om sammanhang. Vissa ord/uttryck, i det här fallet neger/negress, har en negativ och nedvärderande klang. Det har de egentligen oavsett vem som uttalar dem och oavsett när...men....allt är ju inte svart eller vitt och det som sker är att många utsatta grupper använder sig av samma ord/uttryck för att på något sätt neutralisera dem. T.ex. gör många svarta och hip hopare i USA så. Själv gillar jag det inte alls men genom att de kallar varandra för "nigger" etc. neutraliserar de ordet till viss del.

Sen är det dessutom så att även om sammanhanget inte borde spela ngn roll så gör det det. Om en svart kille kallar sin lika mörka kompis för neger eller blatte så vet båda två att det är ett skämt eller åtminstone att det inte ligger ngt annat bakom, om en ljus kille däremot säger samma sak så finns det ett visst utrymme för missförstånd och en känsla av att ha blivit kränkt. Jag gillar personligen inte att någon uttrycker sig på det sättet men kan se nyansskillnaden i det hela.

Vet inte om mitt svar blev förståeligt så säg till om jag behöver utveckla...får skylla på att det är sent.. =)

• gambia90

negress har alltid varit ett vackert ord för mig. Men nu när jag läst igenom tråden så inser jag att det kanske inte är så. Och det är synd för att ordet negress är vackert, och jag tänker på vackra/smarta och vänliga kvinnor när jag tänker på ordet negress. Men ordet neger/nigger har alltid varit ett fult ord för mig.

• vicksvicks

Brownsuga + några fler: jag e uppvuxen i "slumområden" med fler invandrar barn i klasserna än svenska. jag är van att alla skriker fitta, hora, neger framför eller bakom skällsord osv. sen var min bästa vännina från 9 års ålder halv afrikan. så jo jag är van att höra ordet neger i alla dess modeganger dagligen. jag blev tex kallad neger älskare osv. men det visar ju bara hur trångsynta vissa människor är. snacka om takigt ordföråd de måste ha. men självklart är det inte roligt att få höra eller växa upp med att höra ordet neger med en massa skällsord runt omkring.
    jag kommer fortsätta med att beundara orden neger och negress.
    sen kommer väl ordet ifrån nero eller liknande som betyder svart, och inte uppfunnet som just ett skällsord av vita blekfisar. orkar inte slå upp ordet, e alldeles för sent för det.

• BrownSuga

vicksvicks-"Beundra" låter konstigt i mina öron med tanke på hur dessa orden sårar folk över världen dagligen.Men som jag sa innan,alla har vi våra åsikter.Inte kul alls att bli kallad negerälskare det förstår jag helt.Men jag känner jag lagt ner för mycket tid på denna tråden nu ;) som jag skrev från början,har aldrig och kommer aldrig acceptera detta förnedrande ord.Och det är min åsikt ;)

• vicksvicks

inte så konstigt, när jag var 4 år ville jag bli negress när jag blev stor. =)

• Winnetou

Hej

Det är skillnad på nu och då. Vi som är uppvuxna med ordet "neger" och "nigres" tycker det är konstigt att man plötsligt tycker det är diskriminerande och rasistisk. Det går fär långt. Konstigt att man kan ta bort dessa ord ur ordböcker, kalla det rasistisk och förbjuda. Men mazismen för utövas och fortlever, inte förbjudet. Vilken dubbelmoral !!! ????

Historien kan inte raderas, inte heller förbjudas. Den är en allmänbildning med allt var den innebär.

Nigress är odet för svart kvinna, feminint, dessutom ganska vackert ord. Neger, maskulint, beskriver svart man.

Däremot är orden; nigger, niggerdjävul, svartskalle, svartfot, negerdjävul mm tasistiska. Det är en stor skillnad.

Färgade människor själv, idag, tycker det är lika konstigt som vissa så kallade vita människor. Sen finns visst färgade som inte heller håller med där. Generationsklyftor.

Varför kommer frågan om hudfärg upp hos tex polisen, Migrationsverket, tullen, och andra sammanhang? Om man inte vill bli sett med färg, vilket jag kan förstå idag, hur skall man då beskriva tex en tjuv??!

Hur såg tjuven ut? Ja, 1,80, långt hår, tjock och såg ????? ut..... Hudfärg? Vad svararen för att inte bli rasist, oförskämt mm???

Entitet... Vad var fel på ordet Eskomo?! Fattar inte, har i min värld aldrig använts negativ.

Sen måste man respektera litteraturen, människor som äldre generationer som fick lära sig så en gång i tiden. Ingen som menar något illa med det, dock skall man säga ifrån om orden används som kränkande.

Varför förbjuds inte; Svenne, svennedjävul, rasse eller rasist då det aldrig var rasistisk? Man kan kalla vem som helst för rasist fast än personen inte är det.

Folk utnyttjar språk och ord utan att tänka efter vad dem egentligen innebär, betyder eller funktion den har. Och inte att förglömma följderna ????

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?