Fel att säga neger och nigress..?
Danbala - Bra länktips, artikeln är väldigt bra!
LillaLulla - Förstår att du undrar vad som gäller men det handlar egentligen om sammanhang. Vissa ord/uttryck, i det här fallet neger/negress, har en negativ och nedvärderande klang. Det har de egentligen oavsett vem som uttalar dem och oavsett när...men....allt är ju inte svart eller vitt och det som sker är att många utsatta grupper använder sig av samma ord/uttryck för att på något sätt neutralisera dem. T.ex. gör många svarta och hip hopare i USA så. Själv gillar jag det inte alls men genom att de kallar varandra för "nigger" etc. neutraliserar de ordet till viss del.
Sen är det dessutom så att även om sammanhanget inte borde spela ngn roll så gör det det. Om en svart kille kallar sin lika mörka kompis för neger eller blatte så vet båda två att det är ett skämt eller åtminstone att det inte ligger ngt annat bakom, om en ljus kille däremot säger samma sak så finns det ett visst utrymme för missförstånd och en känsla av att ha blivit kränkt. Jag gillar personligen inte att någon uttrycker sig på det sättet men kan se nyansskillnaden i det hela.
Vet inte om mitt svar blev förståeligt så säg till om jag behöver utveckla...får skylla på att det är sent.. =)