• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Gissella Star

Vissa verkar inte se skillnad mellan att säga neger och svenne...För det första betydder ordet SVENNE att du är SVENSK.....
    Tex AFRIKAN betyder att du är från AFRIKA.
    Ordet NEGER BETYDER.....Ja vad betyder det? Inte fan har det med ditt land att göra utan det har med något annat. Så det går inte riktigt att se det på samma sätt, vare sig du sätter JÄVLA förre orden.
    JÄVLA AFRIKAN,JÄVLA SVENNE,JÄVLA TURK, JÄVLA PERUANARE ETC ETC DET GÅR ATT JÄMFÖRA MEN DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA MED JÄVLA NEGER.
    Vi måste helt enkelt se och förstå skillnaden......

• zigzig

Jag trodde personligen att neger bara betydde svart. Och jag ser inget fel i att säga det. Av hänsyn till andra säger jag det dock inte om folk men negerbollar kommer jag äta livet ut oavsett vad folk tycker.

• Gissella Star

Negress kanske man skriver och inte nigress, skrev det från början men rättade mig efter att ha sett ts. tråd men men.....Varför jag inte tycker det låter fult är för att jag aldrig riktigt sagt de ordet förrut men skulle gärna vilja veta om det betyder något dåligt, för då skulle det räcka med en gång för att jag skulle uppmärksamma om någon sa det ordet......Någon som vet? Betyder det samma sak som "neger".....?

• BrownSuga

Gissela Star-Negress har jag endast hört 2 gånger i mitt liv,en gång av en full snubbe som sa vilken vacker negress du är och av min mormors syster som är old school hehe.Men till saken.Handen på hjärtat så tycker jag inte negress låter lika hårt som neger,vet inte om jag tycker det är okej.Men om man nu måste välja så låter det mildare på nåt skumt sätt.Låter kanske konstigt :S .Ordet neger för mig har alltid varit något dåligt då jag fått höra det i dåliga sammanhang under hela mitt liv.Men jag kollade upp ordet snabbt och där stod det Negress-- a person with dark skin who comes from Africa (or whose ancestors came from Africa)

Men låt mig tillägga jag älskar att vara vit och jag älskar att vara svart I got the best from both worlds ;)

• BrownSuga

Hade visst skrivit fel denna förklaringen skulle det stå:

Negress
    /neegris/

? noun a woman or girl of black African origin.

? USAGE The term Negress is now regarded as old-fashioned or even offensive; black is the preferred term.

• Threzo

Jag tycker att man ska undvika att använda ordet eftersom det är väldigt stötande för mörkhyade att få höra det, det används ju för att katogarisera. Som någon skrev ovan, det är ju inte dom som vill uppfunnit ordet neger utan dom uppskattar väl om man kallar dom afrikan, svart, mörkhyad.. you name it.
    Själv skulle jag aldrig kalla någon varken neger eller negress.. Min sambo är från Nigeria och vi väntar barn nu i augusti. Jag skulle inte säga, jag ska ha barn med en neger. Hur låter det?
    Eller, jag ska ha barn med en negress. Negress är väl bara den kvinnliga formen av NEGER. Så det är lika fult oavsett... Tycker jag. Sen accepterar jag att det finns många som växt upp med just det ordet, men själv skulle jag aldrig kunna sätta ordet i bruk.

• Santos

zigzig: Det kan jag tycka är mer respektlöst. Att fortsätta kalla cokladbollar för negerbollar. Hela sverige har ändrat sina namn i affärer etc, ändå ska nån bonde fortsätta kalla dom negerbollar. Nedvärderande på nått sätt.

Att säga neger är som att kalla svenskar för Svenne Horor att kalla chokladboll för negerboll är som att kalla svenskar för svenne fittor.

Skulle du vilja att dina barn skulle bli kallad Svenne Fitta - Hora av alla mörkhyade i skolan ?

• BrownSuga

Pratade nyss med en vän till mig som är ifrån Gambia och fråga henne om hon blivit kallad negress nån gång.Hon sa nej,sa att det är neger man får höra för det mesta.

Har aldrig tänkt på att som Threzo skrev där uppe-Negress är väl bara den kvinnliga formen av NEGER..stämmer jue.

Jag visste inte var jag skulle stå ang negress eftersom jag aldrig nånsin fått höra det i dåligt sammanhang utan det är neger hela jäkla tiden.Men iallafall accepterar inte att bli kallad för nåt annat än mitt namn.

Enjoy the day

• marina81

vad än nu neger betydde ursprungligen, om det så bara betydde att personen hade mörk hud, så är det IDAG ett skällord. Vet inte hur många gånger min son kommit hem från skolan och varit ledsen för att andra barn kallat han neger..så nej, man säger inte de orden, det är nedvärderande!

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?