• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • biomedbonus

Danbala, vad det inte han som var med i uppdrag granskning igår?

• MansonDust

Det om glassen var det töntigaste jag hört.
    88:an då ? *S*

• Beckah82
    Man80 skrev 2006-04-26 11:55:17 följande:
    Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...
    Det är kanske inte fullt politiskt korrekt kanske...

Sedan heter det väl negress inte nigress?
  • Toadstool

Frågan är kanske inte hur vi uppfattar ordet neger utan hur DE uppfattar ordet? De mörkhyade har ju aldrig själva kallat sig för negrer (förutom när de skämtar om sig själva) så man kan ju ställa sig frågan varför? Därför att det är nedlåtande! Kränkande! Läs lite historia så förstår ni varför!

Precis som det står i artikeln så spelar det ingen roll om man själv tycker att man inte menar något illa. Det är som att spotta någon i ansiktet och säga att det inte var meningen.

• Man80

Beckha82; ja, negress. jag har rättat mig själv om det på sida 1...

• Sandee Li

Danbala

Den där artikeln som du länkade till tycker jag säger allt.

Jag läste om en tjej som skrev lite liknande, hon skrev ungefär som att ok att du alltid använt ordet neger men varför envisas med att fortsätt använda ett ord som du vet att många kan bli kränkta eller ledsna över..fortsätter man verkligen att använda det ordet då?? och i såna fall varför?

Till ni som skrivit att ni tycker ordet är ok, läs länken ovan och fundera ett tag till om ni verkligen tycker det är schysst att använda det.

• Danbala

biomedbonus:

"Han"? Antagligen inte, då?

• Nevy

Citat från artikeln "En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det."

Jag tycker detta var väldigt talande. Tidigare i negerbollsdebatter har jag hävdat att, även fast jag är uppväxt med ordet negerboll, så väljer jag att säga chokladboll, därför att jag tycker att om det finns en möjlighet att någon blir kränkt av mitt ordval, så kan jag lika gärna ändra det.
    Det är för mig oförståeligt att man envist vill använda ord som kränker andra.

• biomedbonus

Men efter att ha läst artiklen tycker jag inte längre det är ok, eftersom människor bli lessna.
    jag har nog hört för mycket hipphopp på radion......så jag trpdde väl de var ok å säga det....
    *funderar*

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?