• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Tilia

Tänkte bara påpeka att de som "av bekvämlighet" säger neger på precis lika många tiondelssekunder hinner säga "svart" eller "mörkhyad", ord som åtminstone mina källor menar att de inte känner sig kränkta av. I USA då "African American".

• Lilith74

"nigress" har väl aldrig någon sagt ändå... "Negress" användes på 50-talet, men låter ganska kränkande i mina öron.
    Jag undrar varför så många hävdar sin rätt att fortsätta kränka andra genom att använda ord som folk blir ledsna av? Varför är det så viktigt att kränka?

• PreMama

Tilia,
    Fortsätt bli irriterad men säg ifrån. Jag tror att det är viktigt att erkänna ett slags vardagsansvar och orka/våga vara jobbig och påpeka att det inte är okej. För allas trevnads skull. Möjligheten finns ju, om än liten, att personen som säger "neger" aldrig har reflekterat över hur illa det eg. är.

Biomedbonus,
    Jag såg det nu. Men inlägget var inte enbart riktat mot dig utan snarare till dem som fortsätter att hojta.

• MARIA99

Jag använder mej då inte av de orden utan säger svart eller mörkhyad.

• biomedbonus

Men min svarta väninna sa att hon var en Negress när vi var tonåringa , hon sa att det betyde flickneger, och att hon inte var en neger för hon var kvinna.
    Så såg hon på saken

• Kanelflicka

Ja, men det är skillnad om man kallar sig själv eller någon annan.

• Tilia

PreMama: Du har förstås helt rätt! Från och med nu ska jag stå för min irritation. Faktiskt!

• Sannah

Jag skulle nog säga neger och negress....UTAN att ha den minsta tanke på att såra nån!!
    I mitt fall är det nog okunskap, eftersom jag aldrig pratar om dessa då jag personligen inte känner någon "neger" eller "negress".

Jag visste inte att det var kränkande.
    Isf tycker jag att ordet "finne" av finländare också är kränkande.
    Vem vill jämföras med acne liksom?
    Förstår heller inte att det är okej för de mörkhyade att kalla varandra för negrer, men inte för nån annan...
    Då är det väl lika mycket skällsord isf...eller?

Jag vill bara påpeka, att jag inte säger dessa ord (använder dem typ aldrig ändå som sagt var)för att provocera eller för att kränka någon, för så är det absolut inte!!!!

• Danbala

Sannah:

Jag som är nästan helt finnjävel tycker att det inte är kränkande. Det är skillnad på finne och finländare, betyder ju inte samma sak.

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?