• Man80

Fel att säga neger och nigress..?

Blev förvånad för några år sedan över att en bekant blev satans lack för att jag sa "nigress" om en tjej. Neger och nigress är inte för mig fula ord för fem öre men när jag har läst på lite så visar det sig att diverse proffstyckare anser det vara en förlängning av vår kolonialism.

Så jag undrar; är det verkligen så? Att neger och nigress är rasistiska och fula ord?

Jag anser det inte vara så men vad jag anser spelar föga roll om en mörkhyad, svart, färgad eller vad som nu är PK upplever av att bli kallad för neger...

• Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?
  • Trikarn

Asså har många invandrarkompisar och kallar INTE dem neger etc men de därimot kan hojta till varandra Öö du kom hit nu din *** neger och ....eller tjenare negern hur är läget??

jag ser det som ett negativt ord ( inte egentligen men det har blivit det) men om de kallar varandra det själva???

• Ananak

haha ja det med glassen var bara för tramsigt!

• Kanelflicka

Varför ska man envisas att använda ett ord som upplevs som kränkande av personen den är riktad till? Är det enbart för bekvämlighetens skull? Det är väl klart att man upplever ordet "neger" på ett annorlunda sätt som ljushyad än en person som är mörk.
    Om jag skulle envisas att kalla någon för "tjockis" bara för att jag tycker att ordet är inte så farligt?

• mamyleine
    MansonDust skrev 2006-04-26 12:05:33 följande:
    Det om glassen var det töntigaste jag hört.88:an då ? *S*
    Exakt.

Sen minns jag när jag gick på mellanstadiet, alla samlade på några runda brickor (tror dom hete pogs eller liknade) så stod det 88:a bakom en och då handlade allt om Hitler. På en annan fanns det 198 och då stod det får sigh hail (om det stavas så). Så hela skolan blev förbjudna att använda då. Som att någon som tillvärkar leksaker tänker på siffrorna bakom liksom
  • PreMama

Biomedbonus skrev,
    "det är ammatör psykologena som gjort det till fula ord"

Eh? Och nu ska ni amatörtyckare på FL ändra på det?

Jag har funderat länge och kommit fram till att jag inte tycker att "jälva arselhål" och "mongo" inte alls är fult att säga. Det är nåt pucko som hittat på det så jag fortsätter att säga det till lite vem som helst och särskilt då förståndshandikappade.

Det har skrivits tusen gånger på FL men det tåls att saxas in igen. Här kommer favorit i repris från Diskrimineringsombudsmannen (DO): (Om det är jobbigt att läsa så mycket text kan ex. TS nöja sig me de sista raderna)

"Men även då såras den som avses med ordet ?neger?. Värderingar förändras över tid och språkbruket brukar anpassas efter detta. Att försvara ordet genom att hävda att ?det har vi alltid sagt? håller inte. Det kan aldrig anses som bagatellartat att kränka en annan människa. En kvinna som skrev till oss uttryckte sin personliga upplevelse så här:

?Jag är kvinna född av svart far och vit mor i 30-talets Sverige, så jag vet mer än väl vad man har för avsikt när man använder det rasistiska skällsordet neger. Det används och upprätthålls av en enda orsak, att kränka och förnedra svarta med. Jag undrar också över vem som skall avgöra om ordet är kränkande eller inte. Är det dom som kränker eller är det vi som blir kränkta??

?Elsa, svart och stolt men inte neger?

Även om ordet ?neger? tidigare varit vanligt i Sverige är det dags att välja andra, särskilt i offentliga rum. Ordet är på grund av sin historia starkt förknippat med slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde. Det finns inte längre några slavar och därmed inte några ?negrer?! Några av er som har kontaktat oss har jämfört ordet med finsk i finska pinnar och vit i vitkål. Den jämförelsen går inte att göra eftersom orden vit och finsk är neutrala ord. Numera finns ett brett önskemål bland personer med svart hudfärg att slippa beteckningen. En god utgångspunkt när man vill beskriva eller beteckna en person är att göra det just som personen själv önskar. Ord som t.ex. afrikan och svart är inte nedsättande.

Sedan 1 juli har vi en ny lag i Sverige som förbjuder diskriminering inom en rad olika samhällsområden, t.ex. inom varu- och tjänstesektorn., bostadssektorn, socialtjänsten och sjukvården. Den nya lagen är en anpassning av två EG-direktiv (2000/43/EG och 2000/78/EG) till svensk lag. Inom alla EU-länder finns alltså ett motsvarande skydd mot diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning. I detta sammanhang har ordet ?negerboll? aktualiserats genom att en person har skickat in en anmälan till DO.

Den nya lagen påverkar alla människor som befinner sig inom EU-området. Den ska också får oss att tänka om och utvärdera vissa ord som kan upplevas som kränkande. Du kan också fråga dig vad som är viktigast: Att få fortsätta använda ordet neger (och negerboll) eller att undvika att kränka en annan människas värdighet?

DO:s ståndpunkt i detta fall är helt klar. Ordet ska inte användas överhuvudtaget."

• biomedbonus

hoppas det var ingen han, men Hon var så himla lik den killen igår och HAN var så himla bra

• Blåkråka

Använder inte ordet negeri vardagen, men retar min lillebror lite med det ordet ibland. Fast inte när han var litet barn för då led han av att va så brun o ville va vit . Men idag när han är en stolt stor snygg neger så kan man retas lite.. Negerbollar äter han oxå och kallar dem för.. inte chokladbollar, utan stolta negerbollar..

• biomedbonus

Premama.
    JAg få lov att be om ursäkt om jag gjort dig ledsen.
    men min känsla av det var att vissa tror *typ regeringen* att om man sluta säga ett ord så försvinner ett problem.

Men jag har du tänkt om , som du kanske såg....

• Tilia

Jag säger aldrig någonsin 'neger', dels för att jag vet att ordets ursprung är djupt kränkande (står beskrivet i AB-länken ovan också), dels för att jag vet att de det berör uppfattar det som ett skällsord. Det är för mig två väldigt goda anledningar att välja andra ord (de få gånger det är relevant att prata om någons hudfärg).

Jag bodde under en period i USA och umgicks då med många svarta amerikaner, och vi pratade en hel del om detta. Jag insåg tidigt att de kallade varandra niggers, men samtidigt blev djupt kränkta om någon som inte själv tillhörde samma minoritet gjorde det. Det är vid närmare eftertanke inte alls konstigt, det går väl lika bra att applicera på alla som invandrat till Sverige - de kan gärna kalla varandra svartskallar, så länge BÅDA är det. Kallar jag mig själv fetto/benget så är det ok, men inte att någon anan gör det, osv osv.

Jag blir faktiskt i tysthet jätteirriterad varje gång jag hör någon prata om "negrer" fortfarande, år 2006.

• Blåkråka

Jag tycker att det är oftare problem med människor tankar vad de tänker än vad de säger.. menar att en fullfjärdad rasist kan ha "vackra" korekta uttryck men är ändå en rasist, likaså en ickerasist kan ha massa "felaktiga" uttryck..

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?