Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Fel att säga neger och nigress..?

I svenskan idag (bortser från hur det är i andra språk) är det inga neutrala ord, och därför tycker jag man ska tänka sig för en extra gång innan man använder dem. För att dra en parallell är jag själv är jag uppvuxen med att säga "negerboll" men slutade med det när jag insåg att det finns ganska många som tar illa vid sig av ordet. (Vi kallade varandra "cp" i skolan också...) Att en enstaka person tycker att ord är OK betyder inte så mycket. En ganska liten uppoffring att tänka på sitt språkbruk tycker jag.
    "nigress" som dyker upp här och var är för övrigt fel rent språkligt, ordet är "negress".

• Åsa

I svenskan idag (bortser från hur det är i andra språk) är det inga neutrala ord, och därför tycker jag man ska tänka sig för en extra gång innan man använder dem. För att dra en parallell är jag själv är jag uppvuxen med att säga "negerboll" men slutade med det när jag insåg att det finns ganska många som tar illa vid sig av ordet. (Vi kallade varandra "cp" i skolan också...) Att en enstaka person tycker att ord är OK betyder inte så mycket. En ganska liten uppoffring att tänka på sitt språkbruk tycker jag.
    "nigress" som dyker upp här och var är för övrigt fel rent språkligt, ordet är "negress".

• Åsa

The man: Jo, det är sant att ordens innebörd och användning förändras med tiden. På Frödings tid ansågs det helt ok att skriva om "tattare"; idag hade han troligen åkt på åtal för hets mot folkgrupp. "Förr" kom ytterst få i kontakt med de "negrer" de kunde tala om och då fanns förstås ingen anledning att fundera över om det kunde uppfattas nedsättande. (I slavsamhället ansågs man naturligtvis inte heller behöva bry sig, av andra orsaker.)

OT: För att dra en parallell. I svenskan är "indian" ett neutralt ord (för många med positiva konnotationer). Detta "drabbar" t ex spansktalande sydamerikaner med mer eller mindre indianskt blod bland sina förfäder, då svenska bekanta nyfiket undrar om de är "indianer"; då ordet för dem är nedsättande och inte främst syftar på indianursprunget i sig utan på en (dålig) social situation där många av dagens "indianer" befinner sig. I dagsläget finns det kanske ingen anledning att undvika ordet i Sverige av den anledningen men lika lite kan man åka till Syd- och Mellanamerika och genom information om ordets ursprung få bort den rotade negativa bilden av det.

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?