Inlägg från: BrownSuga |Visa alla inlägg
  • BrownSuga

Fel att säga neger och nigress..?

Ordet neger nigger u name it kommer ALDRIG nånsin vara okej för mig.Är själv halv afrikan och har fått höra det ordet sen jag var liten.Det värsta jag vet är när nån säger neger och sen snabbt tittar på mig och säger föööööörlåt.

Jävla förndedrandes är vad det är.Min mamma som då är svenska har lärt mig att aldrig acceptera det ordet,första gången jag fick höra det gick jag i 3:an och ett helt gäng stod runt om mig och skrek jävla neger.Den känslan var absolut inte kul.Vissa säger jag inte ska ta åt mig för jag endast är 50 procent afrikan men det är klart jag gör det.För mig är det ordet nåt man använde under slavtiden.När ska man sluta se hudfärgen och se människan istället?

Idag är jag så pass gammal så jag säger nog till ordentligt om någon kallar mig det ordet.Men det värsta jag nånsin vatt med om hände förra sommaren.Min lillebror som då var 11 år gammal kommer uppspringande och fick ingen luft.Vi försökte lugna han och fråga han vad som hänt.Då kommer resten av ungarna på gården upp och berättar att dom spelat fotboll på gården och det hade inte uppskattats av en pappa som bor på gården,så han går fram till min bror,tar tag i han och säger ni jävla neger ungar är det äckligaste som finns och sen går han loss med att säga hur äcklig min mamma var som skaffat barn med en afrikan samtidigt som han nästan stryper ungen!!Tro mig jag sprang ner snabbt som satan på gården med min andra bror och hans 3 kompisar,men den tragiska %%%len våga inte öppna dörren.Mamma ringde polisen och vi anmälde han men har fortfarande inte hört något om det.Men sen den dagen har min lillebror frågat mig så mycket om varför man säger det ordet.Vad ska man svara då?Jag säger han ska vara stolt att vara halv afrikan för det är fan jag oavsett hur många gånger jag hör ordet neger.Men det är synd när ett barn ska få höra såna här ord och då kvittar det var man kommer ifrån!!

• BrownSuga

vicksvicks-det är helt upp till dig att tycka det är vackra ord fast jag inte delar din mening.Men det märks tydligt att du inte växt upp och fått det ordet tryckt i huvet dag in och ut.No offense.Vi har alla våra egna åsikter,jag kan bara snacka för mig själv som blir väldigt sårad av det ordet.

• BrownSuga

Gissela Star-Negress har jag endast hört 2 gånger i mitt liv,en gång av en full snubbe som sa vilken vacker negress du är och av min mormors syster som är old school hehe.Men till saken.Handen på hjärtat så tycker jag inte negress låter lika hårt som neger,vet inte om jag tycker det är okej.Men om man nu måste välja så låter det mildare på nåt skumt sätt.Låter kanske konstigt :S .Ordet neger för mig har alltid varit något dåligt då jag fått höra det i dåliga sammanhang under hela mitt liv.Men jag kollade upp ordet snabbt och där stod det Negress-- a person with dark skin who comes from Africa (or whose ancestors came from Africa)

Men låt mig tillägga jag älskar att vara vit och jag älskar att vara svart I got the best from both worlds ;)

• BrownSuga

Hade visst skrivit fel denna förklaringen skulle det stå:

Negress
    /neegris/

? noun a woman or girl of black African origin.

? USAGE The term Negress is now regarded as old-fashioned or even offensive; black is the preferred term.

• BrownSuga

Pratade nyss med en vän till mig som är ifrån Gambia och fråga henne om hon blivit kallad negress nån gång.Hon sa nej,sa att det är neger man får höra för det mesta.

Har aldrig tänkt på att som Threzo skrev där uppe-Negress är väl bara den kvinnliga formen av NEGER..stämmer jue.

Jag visste inte var jag skulle stå ang negress eftersom jag aldrig nånsin fått höra det i dåligt sammanhang utan det är neger hela jäkla tiden.Men iallafall accepterar inte att bli kallad för nåt annat än mitt namn.

Enjoy the day

• BrownSuga

vicksvicks-"Beundra" låter konstigt i mina öron med tanke på hur dessa orden sårar folk över världen dagligen.Men som jag sa innan,alla har vi våra åsikter.Inte kul alls att bli kallad negerälskare det förstår jag helt.Men jag känner jag lagt ner för mycket tid på denna tråden nu ;) som jag skrev från början,har aldrig och kommer aldrig acceptera detta förnedrande ord.Och det är min åsikt ;)

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?