Inlägg från: vicksvicks |Visa alla inlägg
  • vicksvicks

Fel att säga neger och nigress..?

jag säger neger o negress. tycker det är vackra ord. men jag använder dem på mycket mörkhyade personer som tex etiopier, somalier, afroamerikaner (eller vad de nu vill bli kallade för). men aldrig att jag skulle säga nigger, för det i mina öron är ett skällsord.
    visst har det hänt att folk har stört sej på att jag använder de orden, men så snart de ser eller får veta att min bästa vännina är halv etiopier så tycker det att det e oki. det tycker jag e konstigt.

• vicksvicks

nog för att jag tycker att det e stor skildnad på "jävla neger" och "neger" precis som jag tycker att det e skildnad på "jävla svenne" o "svenne". jag säger heller inte neger till en tjej. jag säger inte heller fransman om en fransyska.
    jag kallar heller inte en neger (manlig) för negress.
    eller en svensk kille för svenska. ni förstår nog.

fortfarande tycker jag att det är vackra ord och att det är synd att vissa använder eller tycker att det är skällsord, för det är det inte, enligt mej!

• vicksvicks

Brownsuga + några fler: jag e uppvuxen i "slumområden" med fler invandrar barn i klasserna än svenska. jag är van att alla skriker fitta, hora, neger framför eller bakom skällsord osv. sen var min bästa vännina från 9 års ålder halv afrikan. så jo jag är van att höra ordet neger i alla dess modeganger dagligen. jag blev tex kallad neger älskare osv. men det visar ju bara hur trångsynta vissa människor är. snacka om takigt ordföråd de måste ha. men självklart är det inte roligt att få höra eller växa upp med att höra ordet neger med en massa skällsord runt omkring.
    jag kommer fortsätta med att beundara orden neger och negress.
    sen kommer väl ordet ifrån nero eller liknande som betyder svart, och inte uppfunnet som just ett skällsord av vita blekfisar. orkar inte slå upp ordet, e alldeles för sent för det.

• vicksvicks

inte så konstigt, när jag var 4 år ville jag bli negress när jag blev stor. =)

Svar på tråden Fel att säga neger och nigress..?