• Anonym (orolig?)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Jag försöker lista ut vad min 13-åring gör ute på kvällarna. Hon säger inget utöver "går" om jag eller pappan frågar. Vi är skilda och hon bor varannan vecka sedan hon var 8. 

V har frågat om hon träffar någon. Nej. Vi har frågat om hon går någonstans särskilt. Nej. Vi har frågat om hon gör något hon inte borde. Nej. Något hon egentligen inte vill. Nej. Vi har frågat om hon inte ska ta med sig hundarna, vi har varsin. Nej. Vi har frågat om vi ska/får följa med. Nej. Propsar vi så stannar hon hellre hemma.

Det känns inte riktigt som att vi kan förbjuda henne att gå ut. Det är inte så pass sent. Hon går någon gång mellan 20.30 och 21, och är hemma igen på 45 minuter - 1 timme. Hon sköter skolan även om hon tycker att det är aptrist och skulle egentligen behöva bättre stimulans där. Hon har inte jättegott om vänner på fritiden, hennes kompissituation är lite underlig/komplicerad, men hon uttrycker aldrig att hon känner sig ensam eller så. Hon älskar hundarna och ägnar mycket tid åt dem. Hon gör över huvud taget inte mycket väsen av sig.

Jag bara undrar vad hon gör därute om kvällarna, och om jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
  • Just Precis

Är väl mycket möjligt att hon är och smyger på något kärleksobjekt eller vapear eller andra hyfsat normala tonårsgrejer men vadå inte ta med telefonen? Det är väl exakt för att kunna vara ute och gå ensam i mörkret som man ska ha en mobil? Låt henne sitta hemma om det inte passar, ni ångrar er om något går åt helvete och ni inte pallade ta striden. 

• Core

För drygt 20 år sedan när jag var i den åldern och gjorde så, tog jag en cigarett och smsade med nån tjej. Att det tog tid var för att få bort lukten.

Med det sagt finns det väl hundra andra grejer, ibland är det något lurt men ibland har tonåringar ett stort behov av space. Kanske pratar i telefonen med nån tjejkompis, och vill inte att ni ska höra deras sk jargong, om du fattar vad jag menar

• Core

Jaha, ingen telefon. Låter inte som nån fara på den korta tiden, jag tror i runda slängar hon är ärlig. Men ha ett vaksamt öga bara, utan att överdriva, ungefär som du gör

• Anonym (Nhykbcf)
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 15:24:25 följande:
    Hon går ut med hundarna tidigare, efter skolan. Då brukar hon både leka och jobba med hundarna. Både hemma hos mig och hemma hos pappan är hundarna oftast inte många meter ifrån henne när hon är hemma.

Ibland har jag tänkt att hon kanske har någon diagnos. Autism ligger väl i så fall närmast till hands, det lilla jag kan om diagnoser. Men varken pappan eller skolan tycker att hon "behöver en diagnos" då hon klarar sig bra i skolan och har vänner där.
    Min första tanke var autism när jag läste din trådstart. 

Försök erbjuda henne en annan aktivitet som kan 'rensa' hennes hjärna från alla sinnesintryck under dagen. 

Jag hade inte velat att min 13-åring vandrat runt ensam. 
  • Ezmeraldah
    Tukt skrev 2025-02-04 20:29:58 följande:
    Jag tycker också TS reaktion och intention tycks vara sunda. Men inte så många av de svar som levererats.
    ..
    Precis. Det är väl ändå normalt att oroa sig som förälder. Det finns ett antal trådar som handlar om föräldrar som är jätteoroliga för att deras barn flagnar under fötterna och att de har sökt läkare flera gånger men inte fått nån hjälp. De trådarna kan jag tycka är lite överdrivna eftersom både barn och vuxna flagnar under fötterna då och då. Men tonåring ensam i mörkret tycker jag är normalt att oroa sig för. 
  • Colourfulrainbow

Om hon glömmer mobilen och knappt använder den så ge henne en Apple Watch/smart watch. Den får hon ha på handleden annars får hon inte gå ut. 

• Anonym (Hm)

Det är fruktansvärt naivt att tro att 13 åringen inte har något skumt för sig. Fruktansvärt naivt. 

• Tremere
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-05 06:45:20 följande:

Det är fruktansvärt naivt att tro att 13 åringen inte har något skumt för sig. Fruktansvärt naivt. 

Varför är det så naivt?

Hon är tretton och för övrigt skötsam enligt TS.
    Inga speciella tecken på att något skulle vara tokigt av vad vi förstår från TS.
    Nä du, är man så misstänksam mot sina barn hela tiden så lär du inte bygga upp mycket förtroende.
    Skapar man ett förtroendekapital med sina barn så kommer de också att berätta när det är något som inte är bra eller som gått fel.
    Det är iaf min erfarenhet efter att ha uppfostrat tre stycken, varav en med NPF diagnos.

• Anonym (elva)
    Tukt skrev 2025-02-04 17:36:16 följande:
    Precis. Här har man ett barn som gör precis det alla tycker barna av i dag ska göra. Lämna skärmen och röra på sig.
    Men det är tydligen fel det med! 
    Exakt! Inte så konstigt att ungarna sen är skärmberoende, handlingsförlamade, lönnfeta och livrädda för att sticka näsan utanför dörren, när tom en kvällspromenad är livsfarlig enligt överkontrollerande föräldrar. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-05 06:45:20 följande:

Menar du att alla 13-åringar har något skumt för sig så fort de får chansen?

Jag tycker det är väldigt oroande att se hur flera här i tråden verkar resonera kring tonåringar. Att de är beräknande, har olämpligheter för sig och alltid måste kontrolleras. Hur känns det att växa upp under såna omständigheter?
  • Anonym (Karl karaktär)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-05 09:01:44 följande:

Jag tycker det är väldigt oroande att se hur flera här i tråden verkar resonera kring tonåringar. Att de är beräknande, har olämpligheter för sig och alltid måste kontrolleras. Hur känns det att växa upp under såna omständigheter?

Det är väl snarare så att är vanligt att människor i allmänhet gör olämpliga saker.

Vuxna människor som begår brott, är otrogna, manipulativa, känslomässiga, nyttjar droger, rökning, alkohol etc. Och att 13-åringar också kan ha dessa brister men att just att dom dessutom har sämre utvecklat konsekvenstänkande.

Därför finns det större skyddsbehov. Ett skyddsbehov som föräldrarna behöver ombesörja.

• Anonym (MM)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-05 09:01:44 följande:

Jag utgår ifrån att du inte har en tonåring. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (Karl karaktär) skrev 2025-02-05 09:24:27 följande:

Det är väl snarare så att är vanligt att människor i allmänhet gör olämpliga saker.

Vuxna människor som begår brott, är otrogna, manipulativa, känslomässiga, nyttjar droger, rökning, alkohol etc. Och att 13-åringar också kan ha dessa brister men att just att dom dessutom har sämre utvecklat konsekvenstänkande.

Därför finns det större skyddsbehov. Ett skyddsbehov som föräldrarna behöver ombesörja.

Alla människor gör inte olämpliga saker, varken vuxna eller tonåringar. Ibland är en promenad bara en promenad.

Utöver skydd så behöver tonåringar även förtroende, relation och frihet att vara sina egna personer. Och de behöver få utveckla sitt eget handlingsutrymme så att de kan stå emot och hantera knepiga situationer i livet. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (MM) skrev 2025-02-05 09:38:21 följande:
    Jag utgår ifrån att du inte har en tonåring. 
    Nej, jag har två. En 19-åring och en 16-åring. 

De har båda två fått en lagom dos av frihet och chans att utveckla sina förmågor att hantera livet. Samtidigt som jag har satsat på att bygga relation och förtroende med dem. Ett vinnande koncept. 
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?