• Anonym (orolig?)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Jag försöker lista ut vad min 13-åring gör ute på kvällarna. Hon säger inget utöver "går" om jag eller pappan frågar. Vi är skilda och hon bor varannan vecka sedan hon var 8. 

V har frågat om hon träffar någon. Nej. Vi har frågat om hon går någonstans särskilt. Nej. Vi har frågat om hon gör något hon inte borde. Nej. Något hon egentligen inte vill. Nej. Vi har frågat om hon inte ska ta med sig hundarna, vi har varsin. Nej. Vi har frågat om vi ska/får följa med. Nej. Propsar vi så stannar hon hellre hemma.

Det känns inte riktigt som att vi kan förbjuda henne att gå ut. Det är inte så pass sent. Hon går någon gång mellan 20.30 och 21, och är hemma igen på 45 minuter - 1 timme. Hon sköter skolan även om hon tycker att det är aptrist och skulle egentligen behöva bättre stimulans där. Hon har inte jättegott om vänner på fritiden, hennes kompissituation är lite underlig/komplicerad, men hon uttrycker aldrig att hon känner sig ensam eller så. Hon älskar hundarna och ägnar mycket tid åt dem. Hon gör över huvud taget inte mycket väsen av sig.

Jag bara undrar vad hon gör därute om kvällarna, och om jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
  • Anonym (elva)
    Anonym (A) skrev 2025-02-04 11:55:55 följande:
    Det finns ju mer än personrån som kan hända, eller hur? 
    Jag tycker att det verkar handla mycket om förälderns egen ångesthantering när man oroar sig för allt som kan hända och sen begränsar sina barn och ungdomar. 

Allt möjligt hemskt kan hända barn och ungdomar, vilken tid som helst på dygnet. Och även inom hemmets väggar. 

Det bästa sättet att skydda sina ungdomar är att skapa relation och förtroende och se till att de vet att föräldrar och andra vuxna finns där för dem. Lära dem att vara uppmärksamma, våga stå på sig och hantera situationer. Och sen släppa dem alltmer att vidga sina gränser och bli mer och mer självständiga. En promenad på kvällen i ett vanligt villaområde känns som en fin sån aktivitet för en tonåring. 
  • Anonym (J)
    Anonym (f) skrev 2025-02-03 19:43:56 följande:

Jag vet inte var du bor men det är långt ifrån möjligt under den mörka årstiden att få till med att gå i skolan, fritidsintressen, läxor och mat. Inte ens att gå från skolan behöver vara i annat än gatlysen.

Man kan inte utgå från att ens vänner kommer plötsligt att vilja våldta en efter flera år. Inte relevant här.

Nepp det kan man inte utgå ifrån. Men i den åldern mår många småtjejer dåligt och det döljer man även då gärna för föräldern. De har inte en jäkla aning, även om de tror de vet.
  • Anonym (J)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-04 12:02:52 följande:
    Jag tycker att det verkar handla mycket om förälderns egen ångesthantering när man oroar sig för allt som kan hända och sen begränsar sina barn och ungdomar. 

Allt möjligt hemskt kan hända barn och ungdomar, vilken tid som helst på dygnet. Och även inom hemmets väggar. 

Det bästa sättet att skydda sina ungdomar är att skapa relation och förtroende och se till att de vet att föräldrar och andra vuxna finns där för dem. Lära dem att vara uppmärksamma, våga stå på sig och hantera situationer. Och sen släppa dem alltmer att vidga sina gränser och bli mer och mer självständiga. En promenad på kvällen i ett vanligt villaområde känns som en fin sån aktivitet för en tonåring. 
    Men en simpel fråga som vart hon går och om hon kan ta med sig sin mobil EN gång kan väl inte vara så farligt. 
  • Anonym (J)

Min pappa satte gränser och röt ifrån om jag gjorde något han inte tyckte jag borde. Sa tex vart jag inte borde befinna mig på för ställen osv. Satt uppe mär jag var ute och festade även som 20-åring och ville ha ett sms när jag kom hem. Inget krav dock men det var när jag uppskattade. Ännu mer nu i efterhand.

Min mamma struntade i vilket och oroade sig aldrig. HENNES beteende har skadat mig. Anser att pappa var mer en omtänksam förälder än hon var.

Tänkvärt kanske 

• Ezmeraldah

Jag håller med de som skriver att om hon träffade nån skulle hon ha med sin telefon. I så fall skulle hon nog vara sminkad och snyggt klädd eller liknande. Är hon sportigt klädd och osminkad så ska hon nog motionera. Låter så eftersom det tar ca 45 minuter eller en timme. Ni ser väl om hon piffar till sig innan? Högklackat eller gympaskor? Varm jacka eller hoodie? Mössa eller nystajlad frisyr? Luktar parfym? Får hon nåt sms och ger sig i plötsligt iväg? Är hon hemlig med telefonen annars? Kommer hon tillbaka svettig och tar en dusch? Ja menar, man brukar se på en person om denne går på dejt eller joggar...

Lever hon hälsosamt i övrigt? Noga med kost och träning? Ni märker väl om hennes matvanor förändrats? Följer träningskonton på sociala medier? Verkar hon ha mycket pengar och shoppar nya kläder plötsligt? Eller alltid pank? Smyger hon med godis på rummet eller godispapper i fickorna? Försvinner det kakor ur skåpen? Går hon på toa efter maten? Tar hon med sig väska ut? Har hon betalkort eller använder hon mobilen för att betala när hon handlar? Finns det nån affär i närheten? Kan ni se hennes banktransaktioner? 

Vad svarar hon när ni uttrycker oro? "Haha nej, det är ingen fara Mamma! Jag tycker att det är skönt med en kvällspromenad bara."? Ler och beter sig normalt? Eller blir hon tyst, mumlar nåt, verkar obekväm, byter ämne, blir arg, går iväg? Svarar "INGET!!! Lägg er inte i allt hela tiden!"? Hennes reaktion kan ju ge en liten hint. 

Hur hon verkar må i övrigt och om hon ändrat beteende tror jag är svaret på om ni behöver oroa er eller inte. 

Har hon syskon och bor ni trångt? I så fall kanske hon vill vara ifred?

• Anonym (elva)
    Anonym (J) skrev 2025-02-04 12:27:36 följande:

Min pappa satte gränser och röt ifrån om jag gjorde något han inte tyckte jag borde. Sa tex vart jag inte borde befinna mig på för ställen osv. Satt uppe mär jag var ute och festade även som 20-åring och ville ha ett sms när jag kom hem. Inget krav dock men det var när jag uppskattade. Ännu mer nu i efterhand.

Min mamma struntade i vilket och oroade sig aldrig. HENNES beteende har skadat mig. Anser att pappa var mer en omtänksam förälder än hon var.

Tänkvärt kanske 

Det är stor skillnad att visa omsorg och uttrycka sund oro, än att kontrollera och begränsa. Du fick gå på fest, men fick meddela att du kom hem, för att din pappa skulle vara lugn. Rimligt. 

Att mamman i TS uttrycker oro till sin dotter och ber henne ta med telefonen om nåt händer skulle vara omsorg. Att hindra henne från att alls gå en promenad i hemområdet bara för att det råkar vara mörkt ute är att begränsa och kontrollera. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (J) skrev 2025-02-04 12:25:20 följande:
    Men en simpel fråga som vart hon går och om hon kan ta med sig sin mobil EN gång kan väl inte vara så farligt. 
    Nej, det har jag verkligen inte sagt heller. Jag har i alla mina inlägg tryckt på vikten av att kommunicera och skapa relation med sin ungdom. Och helst inte bara i just den här frågan, utan allmänt hur livet och måendet är hos tonåringen. 

Men det jag reagerar på är att så många verkar tycka att ungdomar inte ens borde få gå ut när det är mörkt. Att det automatiskt är farligt bara för att det är mörkt, att direkt tro att hon gör nåt olämpligt för att hon vill ta en egen promenad på kvällen. Ger förslag om att kontrollera henne genom att följa efter eller lägga en tag i fickan. Det är väl en helt annan sak?
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 20:23:42 följande:
    Kanske motion. Ätstörning tror jag inte på, det är hon för matglad för. Spanar på någon är ju möjligt med tanke på åldern.
    Det finns ju olika ätstörningar. Hon kan ju ha tankar om att "motionera efter dagens måltider", motionera som "kompensation för maten". Eller trösta sig med godis. Tänker att hon går ut strax innan matbutiker brukar stänga? Om hon går ut samma tid vardag som helg så låter det mindre troligt att hon spanar på nån. I så fall skulle ni nog se nåt mönster i vilka tider hon går ut vissa veckodagar. T. ex 20.30 tisdagar och torsdagar för då går killarna i klassen hem från sin fotbollsträning, eller liknande. Om hon spanar på nån skulle hon nog vara sminkad/fixad, varmt klädd och ha mobilen med sig. Sportigt klädd, ofixad och utan mobil så är det nog för att motionera men då skulle ni ju se att hon är svettig och röd i ansiktet och duschar efteråt? Drar hon iväg väldigt plötsligt eller verkar det planerat och rutinmässigt? Vad gör hon innan? Ser på tv i vardagsrummet? Eller är hon i sitt rum med stängd dörr? Om du beskriver hur hon beter sig innan och efter promenaden så blir det mycket lättare att lista ut vad hon kan ha för sig. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (J) skrev 2025-02-04 12:24:44 följande:
    Nepp det kan man inte utgå ifrån. Men i den åldern mår många småtjejer dåligt och det döljer man även då gärna för föräldern. De har inte en jäkla aning, även om de tror de vet.
    Och då är det ju det man måste jobba med, att skapa förtroende och relation med tonåringen så att det finns förutsättningar att få reda på sånt. Det gör man inte genom att kontrollera och begränsa, och innan man ens vet om det är nåt olämpligt som pågår. Det eventuellt olämpliga kan dessutom lika gärna pågå hemma i huset, på dagtid eller kvällstid när föräldern kolla på nyheterna. 
  • Ezmeraldah
    Tremere skrev 2025-02-04 11:48:14 följande:

Kanske kan ni förklara för henne att ni tycker det är bra att hon är utomhus och att hon rör på sig, men att ni är lite oroliga.
    Då kanske hon öppnar upp lite?

Bra förslag! I den åldern dolde jag för mina föräldrar att jag motionerade varje dag för att de inte skulle bli oroliga och förbjuda mig att gå ut eller börja kontrollera vad jag åt osv. Jag dolde mitt beteende för att jag var rädd att de skulle "försvåra livet" för mig om de visste. Utåt sett var jag barnsligare än mina jämnåriga och absolut inte nån som man spontant skulle gissa har en ätstörning, snarare tvärtom. Jag kunde också gå ut för att slänga mat som jag gömt i fickor eller i mitt rum eller godispapper efter hetsätning, eller för att köpa godis inför hetsätning eller frukt/grönsaker/riskakor/tuggummi inför bantning, eller för att gratisläsa bantningsartiklar i veckotidningar i affären (innan Internet fanns). 
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?