• Anonym (orolig?)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Jag försöker lista ut vad min 13-åring gör ute på kvällarna. Hon säger inget utöver "går" om jag eller pappan frågar. Vi är skilda och hon bor varannan vecka sedan hon var 8. 

V har frågat om hon träffar någon. Nej. Vi har frågat om hon går någonstans särskilt. Nej. Vi har frågat om hon gör något hon inte borde. Nej. Något hon egentligen inte vill. Nej. Vi har frågat om hon inte ska ta med sig hundarna, vi har varsin. Nej. Vi har frågat om vi ska/får följa med. Nej. Propsar vi så stannar hon hellre hemma.

Det känns inte riktigt som att vi kan förbjuda henne att gå ut. Det är inte så pass sent. Hon går någon gång mellan 20.30 och 21, och är hemma igen på 45 minuter - 1 timme. Hon sköter skolan även om hon tycker att det är aptrist och skulle egentligen behöva bättre stimulans där. Hon har inte jättegott om vänner på fritiden, hennes kompissituation är lite underlig/komplicerad, men hon uttrycker aldrig att hon känner sig ensam eller så. Hon älskar hundarna och ägnar mycket tid åt dem. Hon gör över huvud taget inte mycket väsen av sig.

Jag bara undrar vad hon gör därute om kvällarna, och om jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
  • Anonym (A)
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 15:16:02 följande:
    Hon tar inte med sig mobilen. 
    Men hur kan ni tillåta det? Om något händer, även om det är oskyldigt (dvs inte sex, killar osv) så kan hon ju inte kontakta er. Hon kan ramla t ex. Eller bli jagad.

Känns ju väldigt oansvarigt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 15:16:02 följande:
    Hon tar inte med sig mobilen. 
    Kör efter henne i smyg.
  • Anonym (J)

Du kan ju säga att du skulle handla och körde en runda extra. 

• Anonym (f)
    Anonym (J) skrev 2025-02-03 17:19:04 följande:

Du kan ju säga att du skulle handla och körde en runda extra. 

Ja 13åringen är säkert korkad...
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det är mycket möjligt att hon bara promenerar och vill vara själv för att rensa tankarna..Att hon behöver den avkopplingen. Kanske är det därför hon lämnar mobilen hemma? För att verkligen RENSA och inte bli störd? Hon är borta mindre än en timme, och att komma hem före 22 är inte orimligt sent för en 13-åring.

För att vara på den säkra sidan, skulle jag dock försöka ta reda på att hon verkligen bara promenerar eller gör något annat harmlöst. Inte träffar någon olämplig person eller har något fuffens för sig. Det låter inte så, men som föräldrar är ni ansvariga för att inte bara släppa det. Om några år är hon gammal nog att komma och gå som hon vill, men till dess är det faktiskt ni som bestämmer. Även om man självklart inte vill ge sitt barn utegångsförbud. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sen spelar det roll var du och pappan bor också. Bor ni i ruffiga kvarter, eller knallar hon omkring i ett lummigt villaområde eller på landsbygden?

Att det är kallt och mörkt spelar mindre roll. Jag tar själv kvällspromenader ibland för att rensa tankarna. 

• Anonym (Karl karaktär)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-03 17:27:27 följande:

Det är mycket möjligt att hon bara promenerar och vill vara själv för att rensa tankarna..Att hon behöver den avkopplingen. Kanske är det därför hon lämnar mobilen hemma? För att verkligen RENSA och inte bli störd? Hon är borta mindre än en timme, och att komma hem före 22 är inte orimligt sent för en 13-åring.

För att vara på den säkra sidan, skulle jag dock försöka ta reda på att hon verkligen bara promenerar eller gör något annat harmlöst. Inte träffar någon olämplig person eller har något fuffens för sig. Det låter inte så, men som föräldrar är ni ansvariga för att inte bara släppa det. Om några år är hon gammal nog att komma och gå som hon vill, men till dess är det faktiskt ni som bestämmer. Även om man självklart inte vill ge sitt barn utegångsförbud. 

Att rensa tankarna och därmed inte ta med sig mobilen. En 13-åring tänker inte på det sättet.

Det är en typisk vuxen tanke applicerad på ett barn. 
  • Anonym (hmm)

Lägg nån gpsgrej i hennes jacka.

Men, jag tycker också att ni ska ställa krav på henne att berätta vart hon ska och vad hon ska göra, annars får hon snällt hålla sig inne.

• Anonym (f)
    Anonym (Karl karaktär) skrev 2025-02-03 17:43:37 följande:

Att rensa tankarna och därmed inte ta med sig mobilen. En 13-åring tänker inte på det sättet.

Det är en typisk vuxen tanke applicerad på ett barn. 
    Inte ett dugg. 13åringen behöver inte ha en lång utförlig plan om varför denne promenerar utan den kan enbart tänka att det är skönt att promenera.  Även barn kan vilja fly från alla intryck. Behövs inte mobilen skulle jag också kunna lämna den hemma. Jag läser inte in totalvägran utan att barnet inte förstår att det är så himla viktigt att den är med. Men skulle mina föräldrar varit helt besatta av vad jag gör på mina promenader hade tonåriga jag gärna glömt den hemma... Betydligt mer troligt än dina befängda teorier.
  • Tukt

Är ju både rätt praktiskt och säkert att ha "hitta" påslaget i mobilen, eller liknande. Finns inget kränkande i det. Då får hon ta med sig mobilen, vare sig hon vill eller ej. Eller i alla fall en AirTag.
    Däremot är det inte för mig ett konstigt beteende att bara vara ute och gå. Hon är förmodligen utsatt för brus en stor del av dagen, och att då få vara själv en stund är inget orimligt behov.
    Därmed inte sagt att ungdommar kan göra dumt också. Så det är bra att ha koll.

Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?