Inlägg från: Anonym (MM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MM)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Tvinga henne att ha med mobilen några gånger så att ni kan se var hon är någonstans. Om hon säger nej, så får hon stanna inne. 

• Anonym (MM)
    Anonym (f) skrev 2025-02-03 16:57:16 följande:

För mig låter det som att hon behöver den avkopplingen innan läggdags. Att ta med föräldrar/hund/få en miljard frågor på en enkel aktivitet som en promenad hade fått mig att vara hemma trots att jag behövde promenaden. Krav på att telefonen ska vara med är rimligt att ställa men att spåra henne utan orsak eller följa efter när ni inte har något alls på att hon faktiskt gör något fel... Jag hade stannat hemma då också om jag visste att ni höll koll bara för att hålla koll.

Okej, men om du kanske försöker identifiera dig med en förälder istället för med en 13-åring, så kanske du kan förstå att det händer många obehagliga saker i barns liv och det är en förälders uppgift att ha koll på sitt barn. Skulle något hända flickan skulle folk fråga varför i hela friden ingen av föräldrarna var med henne eller visste var hon befann sig. 

Om det är så trist för flickan att vara sanningsenlig så får hon då hellre vara hemma. Så skulle jag resonera som mamma. Det är ändå ett barn vi talar om, inte en 17-åring.
  • Anonym (MM)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-05 09:01:44 följande:
    Menar du att alla 13-åringar har något skumt för sig så fort de får chansen?

Jag tycker det är väldigt oroande att se hur flera här i tråden verkar resonera kring tonåringar. Att de är beräknande, har olämpligheter för sig och alltid måste kontrolleras. Hur känns det att växa upp under såna omständigheter?
    Jag utgår ifrån att du inte har en tonåring. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-05 09:40:55 följande:
    Alla människor gör inte olämpliga saker, varken vuxna eller tonåringar. Ibland är en promenad bara en promenad.

Utöver skydd så behöver tonåringar även förtroende, relation och frihet att vara sina egna personer. Och de behöver få utveckla sitt eget handlingsutrymme så att de kan stå emot och hantera knepiga situationer i livet. 
    Ibland är det inte 13-åringen man inte litar på, utan andra människor i omgivningen. 

Det är ganska naivt att vara den sortens förälder som bara nöjer sig med att "allt är bra" och det är "bara en promenad" när det sker regelbundet vid samma tid varje dag och att hon dessutom vägrar ta med sig telefonen. Antagligen för att hon inte vill bli spårad.

Men det är väl samma föräldrar som senare blir förkrossade när det har hänt något och låtsas som att de inte hade kunnat göra något eller att de är som vilken förälder som helt. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (elva) skrev 2025-02-10 09:35:46 följande:
    Hon vägrar inte ta med sig telefonen, hon har bara ingen vana att ha den. Och där tycker jag det är rimligt att mamman ber henne ha den med sig.

Och nån gång måste man få lära sig att hantera världen, man kan inte leva i bomull hela uppväxten utan att någonsin lära sig att hantera risker. För då kan man inte nånting när man sen förväntas stå på egna ben. 
    Då stoppar man mobilen i hennes ficka när hon går ut med ett leende och säger, ha så trevligt på promenaden. Hur svårt kan det vara? 

Hur menar du att man lär sig hantera världen genom att inte ta med mobilen? Vad är det man lär sig på det? 

Jag tycker TS verkar vara en väldigt tillåtande mamma, som du läser är det ju många som skulle säga helt nej till att låta sin 13-åring gå ut på kvällspromenader. Hennes 13-åring verkar väldigt trygg på så sätt. 
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?