• Anonym (orolig?)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Jag försöker lista ut vad min 13-åring gör ute på kvällarna. Hon säger inget utöver "går" om jag eller pappan frågar. Vi är skilda och hon bor varannan vecka sedan hon var 8. 

V har frågat om hon träffar någon. Nej. Vi har frågat om hon går någonstans särskilt. Nej. Vi har frågat om hon gör något hon inte borde. Nej. Något hon egentligen inte vill. Nej. Vi har frågat om hon inte ska ta med sig hundarna, vi har varsin. Nej. Vi har frågat om vi ska/får följa med. Nej. Propsar vi så stannar hon hellre hemma.

Det känns inte riktigt som att vi kan förbjuda henne att gå ut. Det är inte så pass sent. Hon går någon gång mellan 20.30 och 21, och är hemma igen på 45 minuter - 1 timme. Hon sköter skolan även om hon tycker att det är aptrist och skulle egentligen behöva bättre stimulans där. Hon har inte jättegott om vänner på fritiden, hennes kompissituation är lite underlig/komplicerad, men hon uttrycker aldrig att hon känner sig ensam eller så. Hon älskar hundarna och ägnar mycket tid åt dem. Hon gör över huvud taget inte mycket väsen av sig.

Jag bara undrar vad hon gör därute om kvällarna, och om jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
  • Anonym (Hm)

Hon är 13 år och går runt själv  är det är kolsvart ute ännu. Och iskallt. Njäe. Tror inte riktigt på den. Alla har vi varit 13 år, ellerhur? Spåra mobilen för att se vart hon tar vägen och kolla upp eventuell adress om hon stannar till någonstans. Hon är ett litet barn som irrar runt på kvällarna?. 13 år är ingenting!

• Anonym (orolig?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-03 15:14:13 följande:

Hon är 13 år och går runt själv  är det är kolsvart ute ännu. Och iskallt. Njäe. Tror inte riktigt på den. Alla har vi varit 13 år, ellerhur? Spåra mobilen för att se vart hon tar vägen och kolla upp eventuell adress om hon stannar till någonstans. Hon är ett litet barn som irrar runt på kvällarna?. 13 år är ingenting!

Hon tar inte med sig mobilen. 
  • Xenia

Ja, jag skulle då bli orolig och undra om hon träffar någon groomer.

Men nu var min dotter helt annorlunda. Hon umgcks med sina vänner eller var ute på någon fritidsaktivitet. Hon ville inte gå några ensamma promenader.

Jag tycker det är särskilt konstigt att hon inte vill ha hundarna med om hon nu älskar dem som du påstår.

Din dotter verkar ett stort behov av ensamhet. Hon kanske behöver det. Har hon någon diagnos?

• Anonym (orolig?)
    Xenia skrev 2025-02-03 15:16:40 följande:

Ja, jag skulle då bli orolig och undra om hon träffar någon groomer.

Men nu var min dotter helt annorlunda. Hon umgcks med sina vänner eller var ute på någon fritidsaktivitet. Hon ville inte gå några ensamma promenader.

Jag tycker det är särskilt konstigt att hon inte vill ha hundarna med om hon nu älskar dem som du påstår.

Din dotter verkar ett stort behov av ensamhet. Hon kanske behöver det. Har hon någon diagnos?

Hon går ut med hundarna tidigare, efter skolan. Då brukar hon både leka och jobba med hundarna. Både hemma hos mig och hemma hos pappan är hundarna oftast inte många meter ifrån henne när hon är hemma.

Ibland har jag tänkt att hon kanske har någon diagnos. Autism ligger väl i så fall närmast till hands, det lilla jag kan om diagnoser. Men varken pappan eller skolan tycker att hon "behöver en diagnos" då hon klarar sig bra i skolan och har vänner där.
  • Ezmeraldah

Hon kanske går fort eller springer som motion. Ätstörning? Eller så köper hon godis och tröstäter. Eller spanar på nån kille, typ går förbi hans hus eller nåt. 

• Anonym (Eh)

Men smyg efter henne bara. Om du nu prompt ska låta henne gå ut vid den tiden alls. Hade aldrig låtit en 13-åring vara ute så sent, särskilt inte den här årstiden. Finns 0 anledningen till det.

• Tremere
    Anonym (Eh) skrev 2025-02-03 15:29:45 följande:

Men smyg efter henne bara. Om du nu prompt ska låta henne gå ut vid den tiden alls. Hade aldrig låtit en 13-åring vara ute så sent, särskilt inte den här årstiden. Finns 0 anledningen till det.

Att följa efter kanske är enda sättet på att få reda på vad hon gör.
    Men om hon skulle upptäcka det så kan man ju förlora allt förtroende.

Att en trettonåring är ute så dags ser jag inget konstigt i.
    Men det beror nog lite på vart man bor.
    Vi t ex bor i ett mindre samhälle (sovsamhälle) och där tar sig barn till och från träningar själva vid den tiden. Samt att fritidsgården stänger 21, så då ramlar de ju hemåt efter det oftast.

• olof 45
    Tremere skrev 2025-02-03 15:41:25 följande:

Att följa efter kanske är enda sättet på att få reda på vad hon gör.
    Men om hon skulle upptäcka det så kan man ju förlora allt förtroende.

Att en trettonåring är ute så dags ser jag inget konstigt i.
    Men det beror nog lite på vart man bor.
    Vi t ex bor i ett mindre samhälle (sovsamhälle) och där tar sig barn till och från träningar själva vid den tiden. Samt att fritidsgården stänger 21, så då ramlar de ju hemåt efter det oftast.

Förtroende går ju åt båda håll... Ni måste formulera er öppet, precis som du gör i trådstarten, att ni som föräldrar har ett ansvar att se till så att hon har det bra, men dessa långa turer hyfsat sent för en 13-åring där varesig hundra eller föräldrar får följa med? Säg som det är - att det inte är en företeelse som ni känner igen, och ingen annan vuxen heller. Så om hon vänligen kunde beskriva hur den där timmen utspelar sig, och vad hon får ut av det, så skulle det underkätta saken.

Och om hon inte kan ge detaljer eller förklara, så måste ni nog av säkerhetskäl säga nej till de där turerna en stund. För att saker man inte kan berätta för sina föräldrar kan vara helt ofarliga - eller också inte! Och ni vill inte ta risken.

Be om att få hennes förtroende!
  • Anonym (Promenad)

Hon säger att hon går på promenad. Säg att du vill hänga på då? Det är ju naturligt att ta en kvällspromenad tillsammans. Om hon inte vill ha med dig kan du nästan förutsätta att hon gör något hon inte vill att du ska veta om. Om det inte är så att hon vantrivs hemma av någon anledning. 

• Anonym (A)
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 15:16:02 följande:
    Hon tar inte med sig mobilen. 
    Följ efter henne.
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?