Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Hon kanske går fort eller springer som motion. Ätstörning? Eller så köper hon godis och tröstäter. Eller spanar på nån kille, typ går förbi hans hus eller nåt. 

• Ezmeraldah

Jag håller med de som skriver att om hon träffade nån skulle hon ha med sin telefon. I så fall skulle hon nog vara sminkad och snyggt klädd eller liknande. Är hon sportigt klädd och osminkad så ska hon nog motionera. Låter så eftersom det tar ca 45 minuter eller en timme. Ni ser väl om hon piffar till sig innan? Högklackat eller gympaskor? Varm jacka eller hoodie? Mössa eller nystajlad frisyr? Luktar parfym? Får hon nåt sms och ger sig i plötsligt iväg? Är hon hemlig med telefonen annars? Kommer hon tillbaka svettig och tar en dusch? Ja menar, man brukar se på en person om denne går på dejt eller joggar...

Lever hon hälsosamt i övrigt? Noga med kost och träning? Ni märker väl om hennes matvanor förändrats? Följer träningskonton på sociala medier? Verkar hon ha mycket pengar och shoppar nya kläder plötsligt? Eller alltid pank? Smyger hon med godis på rummet eller godispapper i fickorna? Försvinner det kakor ur skåpen? Går hon på toa efter maten? Tar hon med sig väska ut? Har hon betalkort eller använder hon mobilen för att betala när hon handlar? Finns det nån affär i närheten? Kan ni se hennes banktransaktioner? 

Vad svarar hon när ni uttrycker oro? "Haha nej, det är ingen fara Mamma! Jag tycker att det är skönt med en kvällspromenad bara."? Ler och beter sig normalt? Eller blir hon tyst, mumlar nåt, verkar obekväm, byter ämne, blir arg, går iväg? Svarar "INGET!!! Lägg er inte i allt hela tiden!"? Hennes reaktion kan ju ge en liten hint. 

Hur hon verkar må i övrigt och om hon ändrat beteende tror jag är svaret på om ni behöver oroa er eller inte. 

Har hon syskon och bor ni trångt? I så fall kanske hon vill vara ifred?

• Ezmeraldah
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 20:23:42 följande:
    Kanske motion. Ätstörning tror jag inte på, det är hon för matglad för. Spanar på någon är ju möjligt med tanke på åldern.
    Det finns ju olika ätstörningar. Hon kan ju ha tankar om att "motionera efter dagens måltider", motionera som "kompensation för maten". Eller trösta sig med godis. Tänker att hon går ut strax innan matbutiker brukar stänga? Om hon går ut samma tid vardag som helg så låter det mindre troligt att hon spanar på nån. I så fall skulle ni nog se nåt mönster i vilka tider hon går ut vissa veckodagar. T. ex 20.30 tisdagar och torsdagar för då går killarna i klassen hem från sin fotbollsträning, eller liknande. Om hon spanar på nån skulle hon nog vara sminkad/fixad, varmt klädd och ha mobilen med sig. Sportigt klädd, ofixad och utan mobil så är det nog för att motionera men då skulle ni ju se att hon är svettig och röd i ansiktet och duschar efteråt? Drar hon iväg väldigt plötsligt eller verkar det planerat och rutinmässigt? Vad gör hon innan? Ser på tv i vardagsrummet? Eller är hon i sitt rum med stängd dörr? Om du beskriver hur hon beter sig innan och efter promenaden så blir det mycket lättare att lista ut vad hon kan ha för sig. 
  • Ezmeraldah
    Tremere skrev 2025-02-04 11:48:14 följande:

Kanske kan ni förklara för henne att ni tycker det är bra att hon är utomhus och att hon rör på sig, men att ni är lite oroliga.
    Då kanske hon öppnar upp lite?

Bra förslag! I den åldern dolde jag för mina föräldrar att jag motionerade varje dag för att de inte skulle bli oroliga och förbjuda mig att gå ut eller börja kontrollera vad jag åt osv. Jag dolde mitt beteende för att jag var rädd att de skulle "försvåra livet" för mig om de visste. Utåt sett var jag barnsligare än mina jämnåriga och absolut inte nån som man spontant skulle gissa har en ätstörning, snarare tvärtom. Jag kunde också gå ut för att slänga mat som jag gömt i fickor eller i mitt rum eller godispapper efter hetsätning, eller för att köpa godis inför hetsätning eller frukt/grönsaker/riskakor/tuggummi inför bantning, eller för att gratisläsa bantningsartiklar i veckotidningar i affären (innan Internet fanns). 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-03 20:30:13 följande:
    Även här stänger fritidsgården runt 21, 22 på fredagar. Flera träningar slutar 20.30 och då ska det duschas och bytas om och eventuellt tas en buss och ungdomarna är hemma runt 21.30-22.
    Då kanske det är nån hon ville träffa (eller få en skymt av) när den/de är på väg hem från träning eller fritidsgård? Nån snygg kille/tjej som hon är förtjust i på avstånd. Eller tjejer i hennes skolklass som kanske pratar med henne om de "råkar ses och ska åt samma håll". Kanske bjuder hon nån på godis i kiosken för att få "vara med" en liten stund. Kanske står hon bredvid några som röker. Eller står vid busshållplatsen och låtsas vänta på en annan buss/åker några stationer med bussen och låtsas vara på väg nånstans. I den åldern kan det vara värt mycket att få prata några ord med nån, om så bara i några minuter. 

Nyfiken fråga som jag ändå tänker har viss relevans: Hur kommer det sig att du har koll på exakt vilka tider fritidsgården stänger olika dagar? Trots att din dotter, om jag förstår dig rätt, aldrig går dit? Jag antar att du har kontakt med andra tonårsföräldrar? I så fall kanske de vet nåt om vad din dotter kan tänkas ha för sig? (Nej, jag menar inte att man ska leka detektiv men man kan ju fråga lite allmänt, typ "Är din dotter också ute och promenerar mycket på kvällarna? Hur gör ni med komma-hem-tider nu när det är mörkt?" eller liknande.) Eller så har du fler barn och då kanske de har sett till din dotter eller vet nåt. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-04 16:27:23 följande:
    Det är ju sant att det finns olika ätstörningar.

Matbutiken, den närmaste, stänger kl 21. hemifrån mig tar det ca 20 minuter att gå dit. Pappan bor mitt emot. Men då hon inte tar med sig mobilen, där även hennes bankkort ligger, så är köpa godis inte troligt de flesta dagar. 

Vi äter middag runt kl 18. Vi sitter gärna en stund och pratar då. Runt 18.30 går hon ut i vardagsrummet och har tvn på och antingen tittar på något, spelar en stund eller har tvn på i bakgrunden och läser eller pysslar medan jag diskar. Hon stänger i princip aldrig in sig, om jag till exempel har en vännina hemma så kan hon lägga sig på sin säng oxh läsa men då stänger hon inte dörren. 

Hon går inte ut sminkad eller fixad och uppklädd. Samma oftast jeans och collage-typ eller stickade tröja som i skolan, Vinterjacka och kängor. Hon är inte svettig när hon kommer hem så jag tvivlar på att hon springer. Gå är också motion. 

När hon kommer hem igen gör hon sig i ordning för att gå och lägga sig, kan sitta en stund i soffan, och sen går hon och lägger sig vid 22.

Angående mobilen, som jag sa innan så dels använder hon inte den mycket över huvud taget, och sen så kan både jag och pappan påminna henne om att ta med den till exempel till skolan, och den kommer till hallen och sen ligger den på hallbordet eller trappan till övervåningen eller något ändå.

Angående mörkret, som en del har skrivit om, vi bor ganska högt upp i landet. Idag går solen upp efter skolan börjar och ner innan hon slutar.
    Är det säkert att hon inte tar ut bankkortet och lägger i fickan och tar med ut? Eller att hon har kontanter? I så fall kan man ju utesluta den möjligheten. Om hon inte handlat godis tidigare på dagen som hon vill äta i smyg. 

Om hon inte fixar till sig och inte använder mobilen (och lämnar den framme) så låter det ju inte som att hon träffar nån. Visst kan man vara tankspridd i tonåren och glömma mobilen var och varannan dag men du skriver ju att hon aldrig tar med den och att hon inte vill ha den med sig. Kanske jobbigt att ha den i fickan. Som tonåring kan allt vara "jobbigt". 

Kan det finnas nån anledning till att hon går ut vid just den tiden? Ser på nyheter eller nåt program som börjar klockan 20? Gör läxor och går ut när hon är klar? Eller typ som ett slags "schema": läxläsning, promenad, tandborstning, läggdags. Sånt är ju vanligt bland tjejer i den åldern. Nån kan ju ha sagt att promenader är nyttigt eller nåt. 

Det låter ju inte konstigare än att hon vill ha lite frisk luft och motion och få vara ifred lite? Hundarna kanske hon också vill "slippa" en stund. Även om hon älskar hundarna så kan det ju va så i tonåren att man liksom vill "fly hem och familj en stund". Enligt din beskrivning låter det ju som hon är en skötsam tjej, som är noga med skolan och hundarna så då låter det logiskt för mig att hon även ser till art få frisk luft och motion. Och att vilja vara ifred en stund hör ju tonåren till. 

Vad är det som gör att hennes hundfria promenader oroar dig? Ser du nåt tecken på att hon skulle träffa nån äldre man med skumma avsikter? Jag tycker inte att det låter som att det finns nåt att oroa sig för (om hon äter som hon brukar och även kan äta godis eller kakor när det bjuds och inte har börjat bete sig konstigt gällande maten). 
  • Ezmeraldah
    Anonym (elva) skrev 2025-02-04 16:39:11 följande:
    Jag tycker att du ska utgå ifrån att du kan lita på din dotter och att hon har ditt förtroende.

Men du kan prata med henne om din oro och dina funderingar (utan alltför mycket detaljer). Öppna för att hon kan berätta för dig om något tynger henne, vad promenaderna har för syfte för henne och vilka tider som är lämpligast för dessa promenader. 

Sen kan du väl säga att du vill att hon har med sig telefonen för att kunna höra av sig om nåt händer. Inte som kontroll, utan som omsorg. 

På din beskrivning låter det ju inte som att hon drar sig undan överdrivet mycket eller har misstänkta beteenden i övrigt. 

Vad är det du är orolig för när det gäller promenaderna?
    Tremere skrev 2025-02-04 16:39:01 följande:
    Jag personligen tycker inte det låter som att hon gör något konstigt.
    Kan ju faktiskt vara så att hon har en pojk- eller flickvän (jämnårig) som hon tar en promenad tillsammans med. Men hon är inte redo att berätta om det för er.
    Även barn har ju rätt till ett visst privatliv.

Det du kan vara uppmärksam på är ju om hon luktar annorlunda när hon kommer hem. Byter kläder oftare än innan. Om hon beter sig annorlunda när hon kommer hem efter en promenad.

Men spontant känns det inte som att hon döljer något allvarligt.
    Då tror jag hon skulle vakta mycket mer på sin mobil och vara mer hemlighetsfull över lag. Kanske fått humörförändringar i samband med att detta började.
    Annars låter hon ju som en ganska normal och trygg tonåring.
    Håller med ovanstående. Det låter inte som om det är nåt att oroa sig för.
  • Ezmeraldah
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-04 16:26:07 följande:
    Som hundägare själv så tror jag faktiskt att få personer gärna promenerar utan hund iom att man går så mycket ändå, och det känns onödigt att gå själv utan hund.
    Eftersom flickan inte tar med mobil och kommer med avvikande svar så skulle jag faktiskt inte lita på att allt stod rätt till.
    Hon kanske tycker att det är avkopplande att gå utan hund? 

Varför är detta med mobilen ett tecken på att allt inte står rätt till? Jag tänker tvärtom... Tänker du att hon tänker att föräldrarna kan spåra hennes mobil via gps och se var hon är och att hon därför lämnar den hemma? Det låter lite långsökt för mig men förstås inte omöjligt. 
  • Ezmeraldah
    Tukt skrev 2025-02-04 17:36:16 följande:
    Precis. Här har man ett barn som gör precis det alla tycker barna av i dag ska göra. Lämna skärmen och röra på sig.
    Men det är tydligen fel det med! 
    Kanske nån mild variant av tonårsrevolt: vägra ta med hund och mobil på promenaden. 

Men jag tycker att det är fullt förståeligt att TS oroar sig. Låter som en normal och bra förälder i mina öron. 
  • Ezmeraldah
    Tukt skrev 2025-02-04 20:29:58 följande:
    Jag tycker också TS reaktion och intention tycks vara sunda. Men inte så många av de svar som levererats.
    ..
    Precis. Det är väl ändå normalt att oroa sig som förälder. Det finns ett antal trådar som handlar om föräldrar som är jätteoroliga för att deras barn flagnar under fötterna och att de har sökt läkare flera gånger men inte fått nån hjälp. De trådarna kan jag tycka är lite överdrivna eftersom både barn och vuxna flagnar under fötterna då och då. Men tonåring ensam i mörkret tycker jag är normalt att oroa sig för. 
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?