Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
Hon kanske går fort eller springer som motion. Ätstörning? Eller så köper hon godis och tröstäter. Eller spanar på nån kille, typ går förbi hans hus eller nåt.
Hon kanske går fort eller springer som motion. Ätstörning? Eller så köper hon godis och tröstäter. Eller spanar på nån kille, typ går förbi hans hus eller nåt.
Jag håller med de som skriver att om hon träffade nån skulle hon ha med sin telefon. I så fall skulle hon nog vara sminkad och snyggt klädd eller liknande. Är hon sportigt klädd och osminkad så ska hon nog motionera. Låter så eftersom det tar ca 45 minuter eller en timme. Ni ser väl om hon piffar till sig innan? Högklackat eller gympaskor? Varm jacka eller hoodie? Mössa eller nystajlad frisyr? Luktar parfym? Får hon nåt sms och ger sig i plötsligt iväg? Är hon hemlig med telefonen annars? Kommer hon tillbaka svettig och tar en dusch? Ja menar, man brukar se på en person om denne går på dejt eller joggar...
Lever hon hälsosamt i övrigt? Noga med kost och träning? Ni märker väl om hennes matvanor förändrats? Följer träningskonton på sociala medier? Verkar hon ha mycket pengar och shoppar nya kläder plötsligt? Eller alltid pank? Smyger hon med godis på rummet eller godispapper i fickorna? Försvinner det kakor ur skåpen? Går hon på toa efter maten? Tar hon med sig väska ut? Har hon betalkort eller använder hon mobilen för att betala när hon handlar? Finns det nån affär i närheten? Kan ni se hennes banktransaktioner?
Vad svarar hon när ni uttrycker oro? "Haha nej, det är ingen fara Mamma! Jag tycker att det är skönt med en kvällspromenad bara."? Ler och beter sig normalt? Eller blir hon tyst, mumlar nåt, verkar obekväm, byter ämne, blir arg, går iväg? Svarar "INGET!!! Lägg er inte i allt hela tiden!"? Hennes reaktion kan ju ge en liten hint.
Hur hon verkar må i övrigt och om hon ändrat beteende tror jag är svaret på om ni behöver oroa er eller inte.
Har hon syskon och bor ni trångt? I så fall kanske hon vill vara ifred?
Kanske kan ni förklara för henne att ni tycker det är bra att hon är utomhus och att hon rör på sig, men att ni är lite oroliga.
Då kanske hon öppnar upp lite?