• Tremere

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Anonym (Eh) skrev 2025-02-03 15:29:45 följande:

Men smyg efter henne bara. Om du nu prompt ska låta henne gå ut vid den tiden alls. Hade aldrig låtit en 13-åring vara ute så sent, särskilt inte den här årstiden. Finns 0 anledningen till det.

Att följa efter kanske är enda sättet på att få reda på vad hon gör.
    Men om hon skulle upptäcka det så kan man ju förlora allt förtroende.

Att en trettonåring är ute så dags ser jag inget konstigt i.
    Men det beror nog lite på vart man bor.
    Vi t ex bor i ett mindre samhälle (sovsamhälle) och där tar sig barn till och från träningar själva vid den tiden. Samt att fritidsgården stänger 21, så då ramlar de ju hemåt efter det oftast.

• Tremere

Förstår att ni är oroliga.
    Är det alltid ungefär samma tid?
    Är hon ute ungefär lika länge varje gång?

Tänker att om hon skulle träffa någon så kanske hon skulle vara mer angelägen om sin mobil.
    Har ni hennes kod så att ni kan kolla i den när hon ändå inte har den med sig?
    Om hon träffar någon så måste de ju kommunicera på något sätt.
    Antagligen Snap.

Jag är förälder till tre varav yngsta nu är 15.
    De har alltid fått vara ute så dags just på grund av träningar, häng på fritidsgård osv. Mörker och kyla är inte farligt.
    Vi som växte upp uatn mobiler klarade oss bra.
    Tror tyvärr att den uppkopplade livsstilen leder till ett kontrollbehov.
    Men med det sagt så skall man absolut reagera på när ens barn ändrar sitt beteende.
    Kanske kan ni förklara för henne att ni tycker det är bra att hon är utomhus och att hon rör på sig, men att ni är lite oroliga.
    Då kanske hon öppnar upp lite?

• Tremere
    Anonym (A) skrev 2025-02-04 11:43:52 följande:
    Dagtid och tidig kväll är det mkt mer folk i rörelse, som kan hjälpa henne om något händer. Det är inte mörkret i sig som är farligt utan klockslaget i samband med mörkret. Dvs de som vill överfalla, råna osv gör det gärna när det finns lite/inga människor ute och i skydd av mörker. 
    Det är inte fler personrån på kvällen enligt statistik.
    Vanligast är sen eftermiddag.
  • Tremere
    Anonym (orolig?) skrev 2025-02-04 16:27:23 följande:
    Det är ju sant att det finns olika ätstörningar.

Matbutiken, den närmaste, stänger kl 21. hemifrån mig tar det ca 20 minuter att gå dit. Pappan bor mitt emot. Men då hon inte tar med sig mobilen, där även hennes bankkort ligger, så är köpa godis inte troligt de flesta dagar. 

Vi äter middag runt kl 18. Vi sitter gärna en stund och pratar då. Runt 18.30 går hon ut i vardagsrummet och har tvn på och antingen tittar på något, spelar en stund eller har tvn på i bakgrunden och läser eller pysslar medan jag diskar. Hon stänger i princip aldrig in sig, om jag till exempel har en vännina hemma så kan hon lägga sig på sin säng oxh läsa men då stänger hon inte dörren. 

Hon går inte ut sminkad eller fixad och uppklädd. Samma oftast jeans och collage-typ eller stickade tröja som i skolan, Vinterjacka och kängor. Hon är inte svettig när hon kommer hem så jag tvivlar på att hon springer. Gå är också motion. 

När hon kommer hem igen gör hon sig i ordning för att gå och lägga sig, kan sitta en stund i soffan, och sen går hon och lägger sig vid 22.

Angående mobilen, som jag sa innan så dels använder hon inte den mycket över huvud taget, och sen så kan både jag och pappan påminna henne om att ta med den till exempel till skolan, och den kommer till hallen och sen ligger den på hallbordet eller trappan till övervåningen eller något ändå.

Angående mörkret, som en del har skrivit om, vi bor ganska högt upp i landet. Idag går solen upp efter skolan börjar och ner innan hon slutar.
    Jag personligen tycker inte det låter som att hon gör något konstigt.
    Kan ju faktiskt vara så att hon har en pojk- eller flickvän (jämnårig) som hon tar en promenad tillsammans med. Men hon är inte redo att berätta om det för er.
    Även barn har ju rätt till ett visst privatliv.

Det du kan vara uppmärksam på är ju om hon luktar annorlunda när hon kommer hem. Byter kläder oftare än innan. Om hon beter sig annorlunda när hon kommer hem efter en promenad.

Men spontant känns det inte som att hon döljer något allvarligt.
    Då tror jag hon skulle vakta mycket mer på sin mobil och vara mer hemlighetsfull över lag. Kanske fått humörförändringar i samband med att detta började.
    Annars låter hon ju som en ganska normal och trygg tonåring.
  • Tremere
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-05 06:45:20 följande:

Det är fruktansvärt naivt att tro att 13 åringen inte har något skumt för sig. Fruktansvärt naivt. 

Varför är det så naivt?

Hon är tretton och för övrigt skötsam enligt TS.
    Inga speciella tecken på att något skulle vara tokigt av vad vi förstår från TS.
    Nä du, är man så misstänksam mot sina barn hela tiden så lär du inte bygga upp mycket förtroende.
    Skapar man ett förtroendekapital med sina barn så kommer de också att berätta när det är något som inte är bra eller som gått fel.
    Det är iaf min erfarenhet efter att ha uppfostrat tre stycken, varav en med NPF diagnos.

Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?