• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (Hej)

Låt inte det som är mellan er två hindra honom från att se sitt barn födas. Jag förstår att du är arg och inte vill ha honom där, men det är en händelse i ens liv som man bara får uppleva en gång så försök vara vuxna när det kommer till umgänge av ert barn. 

• Anonym (Ja)

Självklart kan du göra det. Det är helt och hållet ditt val! Din kropp, din förlossning, DIN TRYGGHET!

• Anonym (J)

Klart att du kan säga nej till det. Det viktiga är att du mår bra och känner dig trygg under förlossningen.

• Raggartjejen
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-14 10:47:34 följande:

din förlossning, 

Det är DERAS barn som föds!
  • Anonym (förälder)

Du kan givetvis säga att du inte vill ha honom i operationssalen men han kan vara på sjukhuset och få se och träffa sitt barn en stund. Du kommer ju att köras till uppvak för övervakning även om du inte är sövd och då kan pappan träffa sitt barn eller när du kommer till avdelning kan pappan träffa sitt barn en stund.
    Min man var med vår dotter när jag var på uppvaket, jag var vaken under snittet.
    Sen på BB avdelningen kan du välja om du vill vara med eller ej när pappan kan träffa sitt barn eller om personal ska rulla ut barnet till honom och du inte vill träffa honom på din sal.
    Men pappan har ju lika rätt till barnet som du däremot bestämmer du över din förlossning och kan alltså säga att du inte vill ha med honom i operationssalen när snittet sker. Graviditet och förlossning bestämmer du över men sen är ni lika mycket föräldrar även om barnet troligtvis kommer att vara mer med dig första tiden.

• Anonym (xxx)
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 10:52:47 följande:
    Det är DERAS barn som föds!
    Fast det är inte samma sak som att det är hans förlossning. Själva förlossningen bestämmer kvinnan över, varför ska et ex vara med under den? Det pappan är intresserad av är barnet, som han kan träffa förlossningen. Kvinnan vill kanske ha med någon hon känner förtroende för.
  • Raggartjejen
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-14 10:56:37 följande:
    Fast det är inte samma sak som att det är hans förlossning. Själva förlossningen bestämmer kvinnan över, varför ska et ex vara med under den? Det pappan är intresserad av är barnet, som han kan träffa förlossningen. Kvinnan vill kanske ha med någon hon känner förtroende för.
    Pappan vill kanske se SITT barn födas.
    Jag förstår verkligen INTE hysteriska kvinnor som vill förbjuda pappan att vara med på förlossningen!
  • Anonym (Frida)

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

• Anonym (Olivia)

Ja, det kan du absolut göra. Men om du mår ok efteråt så tycker jag att han bör få komma och träffa barnet sen så snart det är möjligt. Du kanske vill ha med någon mer nör han kommer? En kompis eller familjemedlem tex. Att ha en tredje part med kan få alla att bete sig ok. 

Villen skitsituation han har satt dig och barnet i! Komihåg det om han gnäller över att inte få vara med eller så, att det är han själv som har skapat den här pissiga situationen. När problem uppstår är det han som ska stå för obekväma resor, väntetider mm. Du ska kunna göra det som är bäst för dig (så klart med barnets bästa i beaktan, men det låter det som att du har). Det är han som har skitit i det blå skåpet och ska städa upp, inte du. 

Missar han sitt barns förlossning - his bad! 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 11:17:18 följande:

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

När det gäller barnets bästa tycker jag också att TS kommer att behöva lägga egna känslor åt sidan, men skulle pappan vara med vid förlossningen är det enbart för hans skull och TS är i nuläget inte skyldig honom något annat än samarbete kring barnet. Och det samarbetet kan påbörjas så snart barnet är fött. Men under förlossningen behöver TS stöd, inte en idiot. Hon ska kunna fokusera på sig och barnet, inte behöva hantera sitt egoistiska ex. 

Som du säger är förlossningen en engångsföreteelse. Varför ska TS ex, som är den som är orsaken till att det blivit så här, få förstöra den händelsen för henne? 

Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?