Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ja, det kan du absolut göra. Men om du mår ok efteråt så tycker jag att han bör få komma och träffa barnet sen så snart det är möjligt. Du kanske vill ha med någon mer nör han kommer? En kompis eller familjemedlem tex. Att ha en tredje part med kan få alla att bete sig ok. 

Villen skitsituation han har satt dig och barnet i! Komihåg det om han gnäller över att inte få vara med eller så, att det är han själv som har skapat den här pissiga situationen. När problem uppstår är det han som ska stå för obekväma resor, väntetider mm. Du ska kunna göra det som är bäst för dig (så klart med barnets bästa i beaktan, men det låter det som att du har). Det är han som har skitit i det blå skåpet och ska städa upp, inte du. 

Missar han sitt barns förlossning - his bad! 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 11:17:18 följande:

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

När det gäller barnets bästa tycker jag också att TS kommer att behöva lägga egna känslor åt sidan, men skulle pappan vara med vid förlossningen är det enbart för hans skull och TS är i nuläget inte skyldig honom något annat än samarbete kring barnet. Och det samarbetet kan påbörjas så snart barnet är fött. Men under förlossningen behöver TS stöd, inte en idiot. Hon ska kunna fokusera på sig och barnet, inte behöva hantera sitt egoistiska ex. 

Som du säger är förlossningen en engångsföreteelse. Varför ska TS ex, som är den som är orsaken till att det blivit så här, få förstöra den händelsen för henne? 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 13:44:59 följande:
    Det är ett planerat snitt och vem är du att säga att han inte behöver vara med. Att TS är upprörd och sårad är fullt förståeligt. Men barnet är bådas.
    Varför TS partner har varit otrogen vet vi inget om, så hur vet du att inte han känner sig förväntansfull?

Barnet är bådas. Men det är TS som ska opereras och hon bestämmer vem som är med då. 

TS har ingen som helst skyldighet att ta med sitt ex på sina vårdbesök. Däremot har barnet rätt till en relation sin far och det kan barnet få efter att det är fött. 

Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?