• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (Frida)
    Agda90 skrev 2025-01-14 14:06:04 följande:
    Han kan vara hur förväntansfull han vill. Men faktum kvarstår att han gjorde bort sig och satt TS i en skitsits. 

Alla handlingar har en konsekvens. Anledningen till otroheten spelar ingen som helst roll. Han fattade ett beslut att vara otrogen och får stå för konsekvenserna. Man är ett team vid en förlossning och det teamet tog han sönder. 

Det är en sak om man har barn tillsammans och får klistra på ett leende på ett barnkalas. Men att behöva ha med någon man inte litar på i en så utsatt situation som en förlossning. Nej du, det ska ingen kvinna utsättas för om hon inte vill. 
    Så om TS var otrogen veckan innan?
    Det skulle inte ändra din bild av relationen. Vi vet absolut INGENTING mer om den än det som TS skriver. Vilket är en sida av myntet.
    Som vi alla vet är allt däremellan gråskala.

Jag säger inte hur man ska göra eller hur jag själv hade gjort. TS kanske själv gjort sönder teamet eller har du info som ingen annan har?
  • Anonym (Moj)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-14 14:20:18 följande:
    Vad är skillnaden, tycker du?
    Ja han behöver ju då inte sitta i timmar och invänta värkar och invänta när hon förbereder sig att föda ut barnet som du skrev t ex.
  • Agda90
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 14:47:51 följande:
    Det skulle inte ändra din bild av relationen. Vi vet absolut INGENTING mer om den än det som TS skriver. Vilket är en sida av myntet.

Jag säger inte hur man ska göra eller hur jag själv hade gjort. TS kanske själv gjort sönder teamet eller har du info som ingen annan har?
    Jag försöker att hålla mig till den infon som presenterats. En kvinna har blivit sviken, mår skit och försöker reda ut vad hon har för alternativ. 

Finns det någon anledning i att spekulera? Att gissa? Tycker du inte att ts mest troligt redan mår pissigt nog?

Mannen valde att vara otrogen. Det är också fakta, även om det är fakta som presenterats endast från TS sida. Det finns inga godkända omständigheter att hoppa i säng med någon annan bakom sin partners rygg. 
  • Anonym (Ja)

Vad killen har gjort eller inte spelar ingen roll. Trogen, otrogen, ex, sambo, gift, det är fortfarande upp till ts att säga nej till sällskap vid förlossning eller (som nu) planerat snitt. 100 % hennes val.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-14 15:08:10 följande:

Vad killen har gjort eller inte spelar ingen roll. Trogen, otrogen, ex, sambo, gift, det är fortfarande upp till ts att säga nej till sällskap vid förlossning eller (som nu) planerat snitt. 100 % hennes val.

Det håller jag med om. 
    Men kopplat till otrohet och historik i relationen är det ingen av oss som har mer info än det som står i TS. Vilket som sagt bara är en sida av myntet.
    Man kan vilja vara själv på förlossningen även om man har en bra relation. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Moj) skrev 2025-01-14 14:55:50 följande:
    Ja han behöver ju då inte sitta i timmar och invänta värkar och invänta när hon förbereder sig att föda ut barnet som du skrev t ex.
    Nej, självklart inte. Men han ska inte vara där vid kejsarsnittet heller, varken under förberedelsen eller under själva snittet.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 14:47:51 följande:

Vad har det med saken att göra? Under en förlossning/snitt så bestämmer den blivande mamman vem som får vara med. Punkt. Det är en rättighet hon har. Och bör ha. 

Pappan kommer in i bilden när barnet kommit. Han behöver inte se det komma ut. 
  • Anonym (Myra)

Du får bestämma. Jag tycker som någon nämnt att han kan vänta utanför och träffa barnet efter. Under en förlossning ska man känna sig så lugn som möjligt. Inte ha någon eller något bredvid som stressar en eller får en att må dåligt. Det påverkar förlossningen dåligt. Stresshormoner kan påverka bebisen. Så nej, om du inte vill ha honom med under själva snittet så är det du som bestämmer. Kram

• Anonym (Linn)

Håller med "Frida". Vi vet bara TS sida. 

Han har varit otrogen, hon är i 8:e månaden (baserat på att hon uppgett att hon har en månad kvar till snitt). 

Det har precis tagit slut efter att han har varit otrogen. Hon är väldigt upprörd just nu för det tagit slut. Men när var han otrogen? Förra veckan? För tre månader, eller fem månader sedan - kanske har de försökt reparera sin relation, kanske inte. Vi har ingen aning. 

Ponera att han var otrogen för flera månader sedan och att de försökt lappa relationen men gjort slut nu. Då kanske jag kan tycka ändå att pappan faktiskt ska vara välkommen. 

Det vi vet är att hon är upprörd, höggravid och skapligt arg på blivande pappan tillika exet. Var han otrogen förra veckan och det tog slut precis, ja då har pappan kanske satt foten i pottan och får stå där med dumstrut. Men vi vet ju faktiskt inte. 

Jag tänker att det är en månad kvar. Det är klart att man kan tycka och tänka nu, men mycket vatten kan hinna rinna under broarna på en månad - eller inte. Det vet vi inget om just nu. 

Mitt råd just nu till ts är att andas och tänka på sig själv och barnet. Kanske kommer du om en månad tycka att pappan ändå får vara med vid sitt barns födsel beroende på hur han och du spelar era kort denna månaden. Kanske kommer det inte alls vara lämpligt. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-14 15:55:14 följande:

Håller med "Frida". Vi vet bara TS sida. 

Han har varit otrogen, hon är i 8:e månaden (baserat på att hon uppgett att hon har en månad kvar till snitt). 

Det har precis tagit slut efter att han har varit otrogen. Hon är väldigt upprörd just nu för det tagit slut. Men när var han otrogen? Förra veckan? För tre månader, eller fem månader sedan - kanske har de försökt reparera sin relation, kanske inte. Vi har ingen aning. 

Ponera att han var otrogen för flera månader sedan och att de försökt lappa relationen men gjort slut nu. Då kanske jag kan tycka ändå att pappan faktiskt ska vara välkommen. 

Det vi vet är att hon är upprörd, höggravid och skapligt arg på blivande pappan tillika exet. Var han otrogen förra veckan och det tog slut precis, ja då har pappan kanske satt foten i pottan och får stå där med dumstrut. Men vi vet ju faktiskt inte. 

Jag tänker att det är en månad kvar. Det är klart att man kan tycka och tänka nu, men mycket vatten kan hinna rinna under broarna på en månad - eller inte. Det vet vi inget om just nu. 

Mitt råd just nu till ts är att andas och tänka på sig själv och barnet. Kanske kommer du om en månad tycka att pappan ändå får vara med vid sitt barns födsel beroende på hur han och du spelar era kort denna månaden. Kanske kommer det inte alls vara lämpligt. 

Fast allt det med otroheten är inte så relevant, om det var igår eller för fem månader sedan. Om TS inte känner sig bekväm med att han är där, så ska han inte vara där. 
    Anledningen till att pappor är med på förlossningen är för att vara ett stöd för mamman. Och vill då TS inte ha hans stöd, oavsett anledning, så ska han inte vara där. Det är inte synd om honom, han har förstört deras relation. 
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?