• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Vea) skrev 2025-01-14 17:32:17 följande:

Varför ska det alltid daltas med mäns känslor men kvinnor ska bita ihop och visa förståelse? 

Den här förlossningen kommer inte repeteras för mamman heller. Varför ska hon få en hemsk och otrygg upplevelse bara för att pappan ska få ett fint minne? 

För mig är det solklart att hon ska prioritera sig själv och sina känslor i det här. Barnet kommer inte minnas något. 

Vem daltar?
    Som sagt, vi har bara ena sidans bild. Kvinnan kanske inte heller är guds bästa barn. Vi vet ingenting om det. Ödmjukhet är en dygd.
  • Teresse7

Klart du har rätt att genomföra snittet utan honom TS. 

Men tänk igenom det ordentligt så du känner helt att det är rätt beslut. Lycka till. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 17:35:18 följande:
    Vem daltar?
    Som sagt, vi har bara ena sidans bild. Kvinnan kanske inte heller är guds bästa barn. Vi vet ingenting om det. Ödmjukhet är en dygd.

Men vad är det du inte förstår? Det spelar väl ingen roll hur TS är, hon ska väl ha samma rättigheter som andra kvinnor? 

Detta handlar bara om en sak, att TS ska känna sig trygg. Inte huruvida hon ska straffas om hon tidigare varit dum mot barnets pappa. Sjukvårdspersonal är inga domare, inget rättsväsende. De behandlar alla patienter lika 

• Krocko
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 16:57:19 följande:

Tack för era svar.. Jag är inte helt säker på när det hände eller hur många gånger men jag fick veta det väldigt nyligen.

Mår jättedåligt.. Jag är redan rädd för kejsarsnittet också eftersom jag har fått svårt blodtrycksfall av spinalbedövning tidigare och hade jätteont första dagarna efter mitt förra kejsarsnitt.  Om jag ska ha någon där vill jag att det ska vara nån som jag känner mig trygg med .. Har tyvärr inte så jättebra relation med min mamma men vet inte om jag har någon kompis som kan, annars får jag vara själv. 

Har inte bestämt helt än men just nu känner jag att jag helst inte vill ha honom där. 

Kan du inte prata med din barnmorska? De har ju förmodligen hört det mesta och kan bolla med dig hur du sk tänka så att det blir så bra som möjligt för dig Hjärta
  • Shameless

Att närvara på en födsel är ingen mänsklig rättighet. Det viktigaste för dig och barnet är att du är i en miljö där du känner trygghet. Klart det är tråkigt om pappan inte får närvara men det är å andra sidan hans eget fel att situationen är som den är. Så om du väljer en födsel utan honom så kan du göra det med gott samvete.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 14:47:51 följande:
    Så om TS var otrogen veckan innan?
    Det skulle inte ändra din bild av relationen. Vi vet absolut INGENTING mer om den än det som TS skriver. Vilket är en sida av myntet.
    Som vi alla vet är allt däremellan gråskala.

Jag säger inte hur man ska göra eller hur jag själv hade gjort. TS kanske själv gjort sönder teamet eller har du info som ingen annan har?
    Det spelar ingen som helst roll om han har gjort fel, om hon har gjort fel eller om ingen har gjort fel. Han kan vara den absolut snällaste i världshistorien och hon den elakste av dem alla.

Men vill hon inte ligga där med hela sin kropp i åsyn för honom så behöver hon inte det. Det är hennes kropp som hon bestämmer över. Den finns inte till att titta på om hon inte vill det. 

Tänk om du var tvungen att ligga halvt naken och utlämnad men fruktansvärd smärta och nån du verkligen föraktar (välj bara vilken som helst valfri person som du absolut inte gillar, en kollega eller vad som helst bara för att du ska kunna tänka dig in i känslan) ska ligga och titta upp på din fitta när ett barn ska klämmas fram eller kolla när din mage skärs upp. 

Herregud så kränkande att tvingas till det. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 17:35:18 följande:
    Vem daltar?

Jag är inte perfekt men jag har inte legat med nån annan på hela tiden vi har varit tillsammans iallafall. Det är många år och vi har ett barn tillsammans sen innan. Jag tänker att om han inte är med får han vara med vårt barn då då slipper vi ha barnvakt. 

Just nu känner jag nästan att det var ett misstag att skaffa ett barn till med honom men visste inte då att det skulle bli så här. De kommer iallafall att ha varandra sen om de ska bo varannan vecka i framtiden.. försöker tänka att det är något positivt med det även om det kommer att vara svårt att vara ensam med en nyfödd, speciellt efter kejsarsnitt och vill inte ha honom hos mig efter det här. 

Jag vet ju inte om han har gjort det innan också, bara att det här var första gången jag fick veta det. Det känns verkligen fruktansvärt att få veta en sån sak nu när jag snart ska föda. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-14 18:06:07 följande:
    Det spelar ingen som helst roll om han har gjort fel, om hon har gjort fel eller om ingen har gjort fel. Han kan vara den absolut snällaste i världshistorien och hon den elakste av dem alla.

Men vill hon inte ligga där med hela sin kropp i åsyn för honom så behöver hon inte det. Det är hennes kropp som hon bestämmer över. Den finns inte till att titta på om hon inte vill det. 

Tänk om du var tvungen att ligga halvt naken och utlämnad men fruktansvärd smärta och nån du verkligen föraktar (välj bara vilken som helst valfri person som du absolut inte gillar, en kollega eller vad som helst bara för att du ska kunna tänka dig in i känslan) ska ligga och titta upp på din fitta när ett barn ska klämmas fram eller kolla när din mage skärs upp. 

Herregud så kränkande att tvingas till det. 
    Tack för svar.. jo det är så jag känner också. Man är så utlämnad i den situationen , oavsett hur man föder (har fött mitt första barn från ett tidigare förhållande vanligt och fött vårt första gemensamma med kejsarsnitt).
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-01-14 16:12:54 följande:

Vänta tills det är dags att köpa barnvagn, blöjor, mediciner etc då låter det nog annorlunda

"Det är faktiskt ditt barn också så nu måste du vara delaktig!"

Hur tänkte du nu? Slipper man sitt föräldraansvar och kravet på att försörja barnet om man inte får vara med på förlossningen..? 

TS har ingen skyldighet att ha med honom på förlossningen, men han måste självklart försörja barnet ändå. 

• Yllop
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 10:26:23 följande:
    Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

Vet han om när snittet ska utföras?
    Annars är det väl bara att du inte berättar för honom och meddelar honom när barnet väl är ute.
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?