• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-14 10:34:30 följande:

Låt inte det som är mellan er två hindra honom från att se sitt barn födas. Jag förstår att du är arg och inte vill ha honom där, men det är en händelse i ens liv som man bara får uppleva en gång så försök vara vuxna när det kommer till umgänge av ert barn. 

Något HAN kunde ha tänkt på innan han hoppade i säng med en annan kvinna. Handling och konsekvens. 

En förlossning är ett tillfälle där KVINNAN behöver STÖD och någon hon kan LITA på!
  • Agda90
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 11:08:28 följande:
    Pappan vill kanske se SITT barn födas.
    Jag förstår verkligen INTE hysteriska kvinnor som vill förbjuda pappan att vara med på förlossningen!
    Så en kvinna som har blivit sviken på ett av de värsta tänkbara sätten är hysterisk?
    Har du barn?
    Har du någon gång blivit sviken av någon du litar på?

Istället för att försöka ge TS dåligt samvete så kanske du ska växa upp!?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-14 11:33:51 följande:
    Fast vad förlorar han på att inte vara med? Varför är det viktigt för honom att sitta med i kanske flera timmar medan hans ex har värkar och förbereder sig inför själva ögonblicket barnet ska komma ut? 

Han kan se barnet efteråt, han behöver inte sitta med hela förlossningen. Vem vill ha en otrogen man vid sin sida i en sådan situation? Hur ska kvinnan känna sig trygg och förväntansfull då? 
    Det är ett planerat snitt och vem är du att säga att han inte behöver vara med. Att TS är upprörd och sårad är fullt förståeligt. Men barnet är bådas.
    Varför TS partner har varit otrogen vet vi inget om, så hur vet du att inte han känner sig förväntansfull?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 13:44:59 följande:
    Det är ett planerat snitt och vem är du att säga att han inte behöver vara med. Att TS är upprörd och sårad är fullt förståeligt. Men barnet är bådas.
    Varför TS partner har varit otrogen vet vi inget om, så hur vet du att inte han känner sig förväntansfull?
    Spelar ingen roll, han är inte patienten. 

Han har samma rättigheter som mamman när det gäller att träffa barnet, umgås och få vårdnad. Ingen skillnad. Men så länge barnet inte finns har han inga rättigheter. Du vet om att kvinnor själva får bestämma om abort? De får även själva bestämma vem som ska vara med på förlossningen, oavsett hur den går till.
    Det finns inget barn för pappan att intressera sig för under förlossningen. Han får återkomma när barnet är fött. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 10:26:23 följande:
    Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

Ja, absolut. Han har noll nätt att vara där om du inte vill. Grejen med förlossning är ju att det är du som står i fokus, det är ditt vårdtillfälle, det är inte en show för pappan. Du har absolut ingen skyldighet att låta honom vara där, om det gör dig obekväm. Viktigaste är att du känner dig trygg och bekväm under förlossningen.

Klart att man förstår att han kanske vill vara med, se barnet födas, kanske klippa navelsträng etc, men var det så viktigt kanske han inte skulle ha varit otrogen?? 
  • molly50
    Oavsett orsak så har han varit otrogen i en väldigt prekär situation.
    Så om TS inte vill ha honom med så får han bara acceptera det. Det är hon som bestämmer över sin egen förlossning. Även om det också är hans barn.
    Men om han är så förväntansfull så borde han ha tänkt på det innan han valde att vara otrogen.
  • Anonym (Olivia)

Barnet är bådas. Men det är TS som ska opereras och hon bestämmer vem som är med då. 

TS har ingen som helst skyldighet att ta med sitt ex på sina vårdbesök. Däremot har barnet rätt till en relation sin far och det kan barnet få efter att det är fött. 

• Agda90
    Han kan vara hur förväntansfull han vill. Men faktum kvarstår att han gjorde bort sig och satt TS i en skitsits. 

Alla handlingar har en konsekvens. Anledningen till otroheten spelar ingen som helst roll. Han fattade ett beslut att vara otrogen och får stå för konsekvenserna. Man är ett team vid en förlossning och det teamet tog han sönder. 

Det är en sak om man har barn tillsammans och får klistra på ett leende på ett barnkalas. Men att behöva ha med någon man inte litar på i en så utsatt situation som en förlossning. Nej du, det ska ingen kvinna utsättas för om hon inte vill. 
  • Anonym (Moj)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-14 13:18:14 följande:
    Och? Ska han sitta och hålla TS i handen eller? 

Han får se barnet när det är fött. Det räcker. 
    Jag skrev det eftersom du verkar ha missat den detaljen i din kommentar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Moj) skrev 2025-01-14 14:15:24 följande:
    Jag skrev det eftersom du verkar ha missat den detaljen i din kommentar.
    Vad är skillnaden, tycker du?
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?