• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-15 14:00:58 följande:
    Han behöver ju inte vara med under själva förlossningen men han har rätt att få träffa sitt nyfödda barn. 
    Det finns inte ett enda inlägg i tråden som hävdar att pappan inte ska få träffa sitt barn
  • Anonym (Stå på dig)

Vilken tuff situation du försatts i. Får ni någon professionell hjälp tillsamman i hur ni ska samarbeta som föräldrar i detta?

Jag skulle låta pappa vara hemma med syskonet vid snittet och ta ansvar där. Ta med dig en person du är trygg med till sjukhuset som också kan sova kvar med dig om du vill/behöver det. De första timmarna med en ny bebis behöver man som mamma känna sig trygg för att kunna slappna av, ta emot barnet och skapa goda förutsättningar för din och bebisens relation (och ev amning om du vill amma). Så stå på dig och prioritera dig det första dygnet. Pappan kan träffa bebisen nästa dag. Du kommer behöva göra så mycket uppoffringar av dina behov under det kommande året, som ensamstående mamma, att detta första dygn ska du inte behöva bry dig om någon annan. Lycka till! 

• Anonym (Hej)
    Anonym skrev 2025-01-15 16:50:26 följande:
    Det finns inte ett enda inlägg i tråden som hävdar att pappan inte ska få träffa sitt barn
    De flesta andra i tråden förstod nog att jag menade träffa sitt nyfödda barn i anslutning till födseln eftersom det är det tråden handlar om. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-15 16:57:07 följande:
    De flesta andra i tråden förstod nog att jag menade träffa sitt nyfödda barn i anslutning till födseln eftersom det är det tråden handlar om. 
    Och ingen har sagt något annat. Dvs efter förlossningen kan han träffa barnet. 
  • Anonym (Rut)

Men ts vad är det pappan säger då? Försöker han tvinga dig till att han ska få vara med? Berätta inte för honom exakt när det är dags då. 

Eller är det.bara teoretiskt du vill veta dina rättigheter ifall ham börjar fråga? 

Var hur som helst tydlig med personalen när du kommer dit. Då vet de bad som gäller ifall han kommer dit och försöker "snacka sig in". 

• Anonym (Hej)
    molly50 skrev 2025-01-15 14:13:32 följande:
    Ja,men det kan han ju göra efteråt. Han måste inte vara med på förlossningen,som du själv också skriver.
    Ingen här har skrivit att han inte ska få träffa sitt nyfödda barn. Bara att han inte behöver vara med under förlossningen.
    ok förstår då har vi samma syn på saken. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-15 17:09:15 följande:

Men ts vad är det pappan säger då? Försöker han tvinga dig till att han ska få vara med? Berätta inte för honom exakt när det är dags då. 

Eller är det.bara teoretiskt du vill veta dina rättigheter ifall ham börjar fråga? 

Var hur som helst tydlig med personalen när du kommer dit. Då vet de bad som gäller ifall han kommer dit och försöker "snacka sig in". 

Det här var väldigt nyligen det kom fram , jag hade misstänkt det ett tag innan men fick inte veta säkert förrän för några dagar sen. Tyvärr hade jag fått datum för snittet strax innan och pratat med honom om det.  Har också vetat nästan säkert att det blir det datumet sen i höstas. Snittet är av medicinska skäl så har vetat den här gången att det blir snitt hela graviditeten. Imorgon är det bara tre veckor kvar. Hans mamma skulle passa vårt barn men hon var inte helt säker på att hon kan så vi hade redan pratat nån gång innan allt det här om att han kanske måste vara hemma.

Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.

Ville väl mest veta mina rättigheter och om andra tycker det är moraliskt fel att hindra honom från att vara med.

• Anonym (k)

Jag tycker att visst under omständigheterna får han stå sitt kast att inte vara med under aktiv förlossning. För deras anknytning skulle jag låta pappan träffa barnet som nyfödd även om det skulle innebära att någon annan än du är med tex i väntrum en kortare stund. Då har de träffat och du kan få slippa en massa tjat om att träffa barnet de första dagarna när du mest vill vara i en bubbla med bebis.

• Agda90
    Anonym (TS) skrev 2025-01-15 17:19:46 följande:

Det här var väldigt nyligen det kom fram , jag hade misstänkt det ett tag innan men fick inte veta säkert förrän för några dagar sen. Tyvärr hade jag fått datum för snittet strax innan och pratat med honom om det.  Har också vetat nästan säkert att det blir det datumet sen i höstas. Snittet är av medicinska skäl så har vetat den här gången att det blir snitt hela graviditeten. Imorgon är det bara tre veckor kvar. Hans mamma skulle passa vårt barn men hon var inte helt säker på att hon kan så vi hade redan pratat nån gång innan allt det här om att han kanske måste vara hemma.

Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.

Ville väl mest veta mina rättigheter och om andra tycker det är moraliskt fel att hindra honom från att vara med.

Jag lider verkligen med dig. Jag kan bara föreställa mig hur du mår just nu. 
    I nu läget ska du fokusera på vad som är bäst för DIG. Ta hjälp av din barnmorska om du känner förtroende för henne eller hitta någon annan att prata med. Ja, det är tre veckor kvar och du har tid på dig att fundera på vad DU vill.

Även om du lider och går genom ett helvete kanske det är bra om du är extra tydlig mot mannen om vad som gäller? Orkar du inte prata med honom så skriv ett brev där du förklarar att du pga omständigheterna inte litar på honom och känner dig inte trygg med att ha honom där och att du förväntar dig att han respekterar ditt beslut (vilket det än blir). Som någon påpekade tidigare i tråden så vet vi inte hela historian, och det ska vi inte heller. Tänk på dig själv nu. Han kan träffa sitt nyfödda barn när du inte är där.

Vad gäller folk på sjukhus så släpps de inte in hur som helst. DU bestämmer vem som får lov att besöka och inte. Många sjukhus har sedan flera år tillbaka ett förbud mot besök inne på BB och dörrarna är låsta. När jag var gravid tog min BM upp saker i min journal som förlossningspersonalen skulle ha koll på. Det kanske kan vara ett sätt att förklara för personalen att mannen inte får vara med på förlossningen? Så att du slipper?

Var rädd om dig!
  • Anonym (Lena)
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 10:52:47 följande:
    Det är DERAS barn som föds!
    men det är hon som är gravid och föder!
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?