Anonym (TS) skrev 2025-01-15 17:19:46 följande:
Det här var väldigt nyligen det kom fram , jag hade misstänkt det ett tag innan men fick inte veta säkert förrän för några dagar sen. Tyvärr hade jag fått datum för snittet strax innan och pratat med honom om det. Har också vetat nästan säkert att det blir det datumet sen i höstas. Snittet är av medicinska skäl så har vetat den här gången att det blir snitt hela graviditeten. Imorgon är det bara tre veckor kvar. Hans mamma skulle passa vårt barn men hon var inte helt säker på att hon kan så vi hade redan pratat nån gång innan allt det här om att han kanske måste vara hemma.
Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.
Ville väl mest veta mina rättigheter och om andra tycker det är moraliskt fel att hindra honom från att vara med.
Jag lider verkligen med dig. Jag kan bara föreställa mig hur du mår just nu.
I nu läget ska du fokusera på vad som är bäst för DIG. Ta hjälp av din barnmorska om du känner förtroende för henne eller hitta någon annan att prata med. Ja, det är tre veckor kvar och du har tid på dig att fundera på vad DU vill.
Även om du lider och går genom ett helvete kanske det är bra om du är extra tydlig mot mannen om vad som gäller? Orkar du inte prata med honom så skriv ett brev där du förklarar att du pga omständigheterna inte litar på honom och känner dig inte trygg med att ha honom där och att du förväntar dig att han respekterar ditt beslut (vilket det än blir). Som någon påpekade tidigare i tråden så vet vi inte hela historian, och det ska vi inte heller. Tänk på dig själv nu. Han kan träffa sitt nyfödda barn när du inte är där.
Vad gäller folk på sjukhus så släpps de inte in hur som helst. DU bestämmer vem som får lov att besöka och inte. Många sjukhus har sedan flera år tillbaka ett förbud mot besök inne på BB och dörrarna är låsta. När jag var gravid tog min BM upp saker i min journal som förlossningspersonalen skulle ha koll på. Det kanske kan vara ett sätt att förklara för personalen att mannen inte får vara med på förlossningen? Så att du slipper?
Var rädd om dig!