• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 11:17:18 följande:

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

Fast vad förlorar han på att inte vara med? Varför är det viktigt för honom att sitta med i kanske flera timmar medan hans ex har värkar och förbereder sig inför själva ögonblicket barnet ska komma ut? 

Han kan se barnet efteråt, han behöver inte sitta med hela förlossningen. Vem vill ha en otrogen man vid sin sida i en sådan situation? Hur ska kvinnan känna sig trygg och förväntansfull då? 
  • Zoegazz

Förstår fullt ut om du inte vill ha med honom i en sådan känslig situation, som han faktiskt själv lagt grunden för. Jag hade haft min förlossning utan honom och med någon jag kände mig trygg med men jag hade låtit honom träffa barnet direkt det var fött om du känner dig okej och inte varit några komplikationer då. 
    Skit sen i de i tråden som försöker skuldbelägga dig. De som skriker högst är nog oftast de som hade reagerat starkast om de hamnade i samma situation själva. 

• Anonym (xxx)
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 11:08:28 följande:
    Pappan vill kanske se SITT barn födas.
    Jag förstår verkligen INTE hysteriska kvinnor som vill förbjuda pappan att vara med på förlossningen!
    Då skulle han kanske betett sig därefter, om det är viktigt för honom. Mammans trygghet är viktigare i det skedet. Varför ska ett ex som svikit henne sitta med i flera timmar, när hon är som mest utsatt och trött? Hon vill kanske ha någon annan där, som hon litar på, som ger henne trygghet. Inte någon som svikit henne. 
  • MsM84
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 11:08:28 följande:
    Pappan vill kanske se SITT barn födas.
    Jag förstår verkligen INTE hysteriska kvinnor som vill förbjuda pappan att vara med på förlossningen!
    Jag vänder på det och säger att under en förlossning är en kvinna i en av de mest utsatta tillstånden det går att vara i. Hur kan man vilja något annat än att den som föder ska vara så trygg och bekväm det går? Den extra stressen det innebär att ha en person man är obekväm med och mår dåligt av att träffa kan innebära stora konsekvenser för hur förlossningen går och man mår under tiden. 
  • Anonym (Moj)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-14 11:33:51 följande:
    Fast vad förlorar han på att inte vara med? Varför är det viktigt för honom att sitta med i kanske flera timmar medan hans ex har värkar och förbereder sig inför själva ögonblicket barnet ska komma ut? 

Han kan se barnet efteråt, han behöver inte sitta med hela förlossningen. Vem vill ha en otrogen man vid sin sida i en sådan situation? Hur ska kvinnan känna sig trygg och förväntansfull då? 
    Det är planerat snitt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Moj) skrev 2025-01-14 12:22:44 följande:
    Det är planerat snitt.
    Det spelar ingen roll. Om ts inte vill ha honom där, i en känslig vårdsituation, då är det så. Han behöver verkligen inte vara med i det läget.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Moj) skrev 2025-01-14 12:22:44 följande:
    Det är planerat snitt.
    Och? Ska han sitta och hålla TS i handen eller? 

Han får se barnet när det är fött. Det räcker. 
  • Anonym (JB)

Självklart ska han inte vara där om du känner dig obekväm. Vet en kvinna som gjorde exakt samma sak, allt blev mycket bättre och lugnare för henne. Hon sa att pappan kunde få vänta i korridoren och komma in när det var klart. Men inte ens det behöver du gå med på. Det är du som är patienten. 

• GGN
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 10:52:47 följande:
    Det är DERAS barn som föds!
    Hade barnet varit viktigt för honom hade han "kept it in his pants". 
  • Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-14 10:34:30 följande:

Låt inte det som är mellan er två hindra honom från att se sitt barn födas. Jag förstår att du är arg och inte vill ha honom där, men det är en händelse i ens liv som man bara får uppleva en gång så försök vara vuxna när det kommer till umgänge av ert barn. 

Något HAN kunde ha tänkt på innan han hoppade i säng med en annan kvinna. Handling och konsekvens. 

En förlossning är ett tillfälle där KVINNAN behöver STÖD och någon hon kan LITA på!
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?