• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (Rak-svararen)

Vänta tills det är dags att köpa barnvagn, blöjor, mediciner etc då låter det nog annorlunda

"Det är faktiskt ditt barn också så nu måste du vara delaktig!"

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-14 15:55:14 följande:

Håller med "Frida". Vi vet bara TS sida. 

Han har varit otrogen, hon är i 8:e månaden (baserat på att hon uppgett att hon har en månad kvar till snitt). 

Det har precis tagit slut efter att han har varit otrogen. Hon är väldigt upprörd just nu för det tagit slut. Men när var han otrogen? Förra veckan? För tre månader, eller fem månader sedan - kanske har de försökt reparera sin relation, kanske inte. Vi har ingen aning. 

Ponera att han var otrogen för flera månader sedan och att de försökt lappa relationen men gjort slut nu. Då kanske jag kan tycka ändå att pappan faktiskt ska vara välkommen. 

Det vi vet är att hon är upprörd, höggravid och skapligt arg på blivande pappan tillika exet. Var han otrogen förra veckan och det tog slut precis, ja då har pappan kanske satt foten i pottan och får stå där med dumstrut. Men vi vet ju faktiskt inte. 

Jag tänker att det är en månad kvar. Det är klart att man kan tycka och tänka nu, men mycket vatten kan hinna rinna under broarna på en månad - eller inte. Det vet vi inget om just nu. 

Mitt råd just nu till ts är att andas och tänka på sig själv och barnet. Kanske kommer du om en månad tycka att pappan ändå får vara med vid sitt barns födsel beroende på hur han och du spelar era kort denna månaden. Kanske kommer det inte alls vara lämpligt. 

Herregud, det spelar ju absolut ingen roll vad som har hänt? TS vill inte ha honom där, då ska han inte vara där. Inget annat spelar någon som helst roll. TS är patienten, hon bestämmer. En förlossning, oavsett hur den går till, är en väldigt utsatt situation och det måste vara patienten som styr om anhöriga ska vara där och vilka hon i så fall vill ha som stöd. För det är ju det som är fokuset med en förlossning. Att ge mamman stöd och se till att hon är bekväm. Det kan pappan inte göra just nu för att TS inte längre är bekväm med honom. Det är inte en föreställning där pappan kan komma in för att se en "häftig show" direkt. 

Det viktiga med en förlossning är ju att mamman och barnet mår bra, pappans känslor är faktiskt inte alls lika viktiga. 
  • Anonym (What)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 11:17:18 följande:

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

Eeeeh vad säger du?! DET KANSKE HAN SKULLE TÄNKT PÅ INNAN HAN VAR OTROGEN?!

När man föder barn är man OTROLIGT utsatt och man ska BARA omge sig med personer man känner sig trygg med under den stunden!

Ja, det är bara en gång i livet - även för mamman!!! Då ska HON som burit på barnet i 9 månader (och sen ska läka) få en så bra upplevelse som möjligt!

Oftast får man bara ta med en person så åt helvete med pappans känslor här, när han själv tog risken att bli utstängd från detta när han var otrogen! 

Hur tänker du ens?! Mannen har ett egenansvar och får stå sitt kast!!

Till TS: JA du får neka!!! Ta en person du känner dig trygg med - det är DU som styr denna skutan! Strunta i alla andra som är på pappans sida, de är 110% ute och cyklar!

Beklagar det som hänt men STORT grattis till din guldklimp och lycka till!
  • Anonym (J)

Jag hade med mitt ex (barnets pappa) till förlossningen vilket jag än idag ångrar. Det är många år sedan nu. Men det var dåligt mellan oss och tog slut när sonen föddes. Exet stressade mig med sin blotta närvaro så jag kände mig ensam och övergiven pga hans närvaro. Förlossningen tog tid och blev ett trauma delvis pga hans närvaro. Jag borde ha tagit med mig min bästa vän istället. 

• Kvittning
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 14:47:51 följande:
    Så om TS var otrogen veckan innan?
    Det skulle inte ändra din bild av relationen. Vi vet absolut INGENTING mer om den än det som TS skriver. Vilket är en sida av myntet.
    Som vi alla vet är allt däremellan gråskala.

Jag säger inte hur man ska göra eller hur jag själv hade gjort. TS kanske själv gjort sönder teamet eller har du info som ingen annan har?
    Om Ts hade varit otrogen veckan innan så hade kanske konsekvensen blivit att mannen valde att utebli trots att ts i det läget kanske önskat hans stöd.

Det handlar inte om hämnd eller småaktighet. Det handlar om att få bästa möjliga förutsättningar för att gå igenom en fysiskt ansträngande händelse. Viktigt att de som är med är sådana som stärker en, inte sådana som får en att må dåligt.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar.. Jag är inte helt säker på när det hände eller hur många gånger men jag fick veta det väldigt nyligen.

Mår jättedåligt.. Jag är redan rädd för kejsarsnittet också eftersom jag har fått svårt blodtrycksfall av spinalbedövning tidigare och hade jätteont första dagarna efter mitt förra kejsarsnitt.  Om jag ska ha någon där vill jag att det ska vara nån som jag känner mig trygg med .. Har tyvärr inte så jättebra relation med min mamma men vet inte om jag har någon kompis som kan, annars får jag vara själv. 

Har inte bestämt helt än men just nu känner jag att jag helst inte vill ha honom där. 

• Anonym (Alexandra)

Jag är benägen att hålla med de som säger att man behöver lägga sina känslor åt sidan lite här.
    Förlossningen är inte en händelse som går att repetera eller göra om och det är hans barn också.

Hur tänker du att det är personen som även föder barnet som ska "lägga sina känslor åt sidan"? Inte personen som dels var otrogen, men också inte är nödvändig för någonting alls under förlossningen? Någon som personen som ska genomgå en stor operation inte ens kanske ser som ett bra stöd längre? Han ska inte lägga sina känslor åt sidan, inse att han fucked up, och att han därför inte kommer vara närvarande när hans barn föds?

Hur kan man ens tänka tanken år 2025 att en kvinna som ska genomgå en förlossning också bör vara obekväm eller otrygg under den förlossningen, för att en man vill vara där? Helt absurt. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 16:57:19 följande:

Tack för era svar.. Jag är inte helt säker på när det hände eller hur många gånger men jag fick veta det väldigt nyligen.

Mår jättedåligt.. Jag är redan rädd för kejsarsnittet också eftersom jag har fått svårt blodtrycksfall av spinalbedövning tidigare och hade jätteont första dagarna efter mitt förra kejsarsnitt.  Om jag ska ha någon där vill jag att det ska vara nån som jag känner mig trygg med .. Har tyvärr inte så jättebra relation med min mamma men vet inte om jag har någon kompis som kan, annars får jag vara själv. 

Har inte bestämt helt än men just nu känner jag att jag helst inte vill ha honom där. 

Du behöver inte bestämma än, men du måste absolut inte ha honom där om det inte känns bra. Du måste fokusera på vad som känns bäst för dig och vad som kommer hjälpa dig under kejsarsnittet. Hoppas det går bra för dig. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-14 16:58:52 följande:
    Hur tänker du att det är personen som även föder barnet som ska "lägga sina känslor åt sidan"? Inte personen som dels var otrogen, men också inte är nödvändig för någonting alls under förlossningen? Någon som personen som ska genomgå en stor operation inte ens kanske ser som ett bra stöd längre? Han ska inte lägga sina känslor åt sidan, inse att han fucked up, och att han därför inte kommer vara närvarande när hans barn föds?

Hur kan man ens tänka tanken år 2025 att en kvinna som ska genomgå en förlossning också bör vara obekväm eller otrygg under den förlossningen, för att en man vill vara där? Helt absurt. 
    Det finns ingen anledning att kalla någon för en fuck up utifrån det vi kan läsa i TS. Vi vet inte mer än så.
    Och som någon bidrog med ovan, mycket vatten kan rinna under broarna tills det är dags. 

Jag kan bara inte köpa in på en kör av röster som säger att det är självklart att han inte ska med (eller inte har rätt till det), utan vill bidra med nyans. Precis som jag skrev att en kvinna i en fast relation kan vilja föda själv. Om det skulle falla sig så.

Kvinnans trygghet är a och o. Men det är inte synonymt med att en blivande pappa inte har där att göra. Var den gränsen går vet bara TS.
    Och just nu vet hon inte riktigt (enligt inlägg 46).
    Kanske kan han få vara där och vänta utanför om alternativet är att gå igenom det hela själv?
    Kanske kommer han inte vilja vara där pga han känner själv att han får stå sitt kast?
    Kanske vill han men TS beslutar sig för att hon inte vill det.
    Time will tell.
  • Anonym (Vea)

Varför ska det alltid daltas med mäns känslor men kvinnor ska bita ihop och visa förståelse? 

Den här förlossningen kommer inte repeteras för mamman heller. Varför ska hon få en hemsk och otrygg upplevelse bara för att pappan ska få ett fint minne? 

För mig är det solklart att hon ska prioritera sig själv och sina känslor i det här. Barnet kommer inte minnas något. 

Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?