• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (Nn)
    Anonym (förälder) skrev 2025-01-14 10:53:27 följande:

Du kan givetvis säga att du inte vill ha honom i operationssalen men han kan vara på sjukhuset och få se och träffa sitt barn en stund. Du kommer ju att köras till uppvak för övervakning även om du inte är sövd och då kan pappan träffa sitt barn eller när du kommer till avdelning kan pappan träffa sitt barn en stund.
    Min man var med vår dotter när jag var på uppvaket, jag var vaken under snittet.
    Sen på BB avdelningen kan du välja om du vill vara med eller ej när pappan kan träffa sitt barn eller om personal ska rulla ut barnet till honom och du inte vill träffa honom på din sal.
    Men pappan har ju lika rätt till barnet som du däremot bestämmer du över din förlossning och kan alltså säga att du inte vill ha med honom i operationssalen när snittet sker. Graviditet och förlossning bestämmer du över men sen är ni lika mycket föräldrar även om barnet troligtvis kommer att vara mer med dig första tiden.

Såhär hade jag gjort, han får inte vara med i operationssalen men får komma och träffa barnet när personal kan vara behjälplig med att rulla ut barnet en stund till honom. Han skulle inte få se mig i det skicket efter vad han har gjort, jag hade velat ha fina minnen från den stunden med MITT barn. Inte känna obehag över att den som gjort mig så illa står bredvid och förstör. Han skulle jättegärna få träffa barnet men jag är inte där förrän jag återhämtat mig. 

• Anonym (JB)
    Yllop skrev 2025-01-14 18:42:10 följande:
    Vet han om när snittet ska utföras?
    Annars är det väl bara att du inte berättar för honom och meddelar honom när barnet väl är ute.
    Håller med, om risken finns att han kommer försöka tränga sig in och/eller tjatar om datum så får TS helt enkelt ge honom ett annat datum, förslagsvis en vecka senare än planerat. 
  • Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-14 18:35:10 följande:

Hur tänkte du nu? Slipper man sitt föräldraansvar och kravet på att försörja barnet om man inte får vara med på förlossningen..? 

TS har ingen skyldighet att ha med honom på förlossningen, men han måste självklart försörja barnet ändå. 

Kvinnor har sina rättigheter och män har sina skyldigheter, menar du?

Män har rätt till sex och kvinnor har skyldighet att ställa upp.

Bägge meningar är lika dumma. Det borde råda jämlikhet istället.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-01-14 18:57:30 följande:

Kvinnor har sina rättigheter och män har sina skyldigheter, menar du?

Män har rätt till sex och kvinnor har skyldighet att ställa upp.

Bägge meningar är lika dumma. Det borde råda jämlikhet istället.

Eh, det råder jämställdhet här? Om en man skulle genomgå en förlossning, eller liknande, skulle han också få bestämma om hans partner skulle få vara där eller inte.

Fokuset under förlossningen är inte att det är en häftig grej och att pappan måste få se sitt barn födas. I första hand är det ju ett vårdtillfälle för mamman, och hon får, precis som vem som helst, bestämma om nån besökare ska vara med eller inte.

Det är ingen rättighet att få närvara under någon annans förlossning, oavsett om det är ditt barn som föds eller inte. 
  • Bits1975

Nej, inte ska du behöva ha fadern i operationssalen om du inte vill. Du ska genomgå en stor bukoperation som är mycket speciell i och med att du också föder barn samtidigt, vilket innebär att du är i en utsatt position både psykiskt och fysiskt. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-14 18:06:07 följande:
    Det spelar ingen som helst roll om han har gjort fel, om hon har gjort fel eller om ingen har gjort fel. Han kan vara den absolut snällaste i världshistorien och hon den elakste av dem alla.

Men vill hon inte ligga där med hela sin kropp i åsyn för honom så behöver hon inte det. Det är hennes kropp som hon bestämmer över. Den finns inte till att titta på om hon inte vill det. 

Tänk om du var tvungen att ligga halvt naken och utlämnad men fruktansvärd smärta och nån du verkligen föraktar (välj bara vilken som helst valfri person som du absolut inte gillar, en kollega eller vad som helst bara för att du ska kunna tänka dig in i känslan) ska ligga och titta upp på din fitta när ett barn ska klämmas fram eller kolla när din mage skärs upp. 

Herregud så kränkande att tvingas till det. 
    Jättehemskt om du upplevt din/dina förlossningar på det viset.
  • molly50
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-14 15:55:14 följande:

Håller med "Frida". Vi vet bara TS sida. 

Han har varit otrogen, hon är i 8:e månaden (baserat på att hon uppgett att hon har en månad kvar till snitt). 

Det har precis tagit slut efter att han har varit otrogen. Hon är väldigt upprörd just nu för det tagit slut. Men när var han otrogen? Förra veckan? För tre månader, eller fem månader sedan - kanske har de försökt reparera sin relation, kanske inte. Vi har ingen aning. 

Ponera att han var otrogen för flera månader sedan och att de försökt lappa relationen men gjort slut nu. Då kanske jag kan tycka ändå att pappan faktiskt ska vara välkommen. 

Det vi vet är att hon är upprörd, höggravid och skapligt arg på blivande pappan tillika exet. Var han otrogen förra veckan och det tog slut precis, ja då har pappan kanske satt foten i pottan och får stå där med dumstrut. Men vi vet ju faktiskt inte. 

Jag tänker att det är en månad kvar. Det är klart att man kan tycka och tänka nu, men mycket vatten kan hinna rinna under broarna på en månad - eller inte. Det vet vi inget om just nu. 

Mitt råd just nu till ts är att andas och tänka på sig själv och barnet. Kanske kommer du om en månad tycka att pappan ändå får vara med vid sitt barns födsel beroende på hur han och du spelar era kort denna månaden. Kanske kommer det inte alls vara lämpligt. 

Om han var otrogen för en vecka sedan eller för en månad sen har väl ingen betydelse?
    Faktum är att han har varit otrogen och att TS är djupt sårad.
    Och det är inget som går över i en handvändning. Speciellt inte när man är gravid och full med hormoner och kanske har burit på en massa förväntningar osv.
    Men oavsett otroheten så är det TS som bestämmer om pappan ska få vara med på förlossningen eller ej.
    Han har själv försatt sig i den här situationen och får ta konsekvenserna och får träffa barnet sen.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 18:14:39 följande:

Jag är inte perfekt men jag har inte legat med nån annan på hela tiden vi har varit tillsammans iallafall. Det är många år och vi har ett barn tillsammans sen innan. Jag tänker att om han inte är med får han vara med vårt barn då då slipper vi ha barnvakt. 

Just nu känner jag nästan att det var ett misstag att skaffa ett barn till med honom men visste inte då att det skulle bli så här. De kommer iallafall att ha varandra sen om de ska bo varannan vecka i framtiden.. försöker tänka att det är något positivt med det även om det kommer att vara svårt att vara ensam med en nyfödd, speciellt efter kejsarsnitt och vill inte ha honom hos mig efter det här. 

Jag vet ju inte om han har gjort det innan också, bara att det här var första gången jag fick veta det. Det känns verkligen fruktansvärt att få veta en sån sak nu när jag snart ska föda. 

Det förstår jag verkligen att det gör. 
    Att ta hand om ert första barn medan du föder är det minsta han bör bidra med!
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-14 19:58:40 följande:
    Jättehemskt om du upplevt din/dina förlossningar på det viset.
    ??? Konstigt svar. Läste du ordentligt? Jag har  väl inte upplevt min förlossning på det viset? Jag tycker däremot inte att ts ska tvingas uppleva sin förlossning på det viset. Dvs att nån hon föraktar ska titta på hennes kropp när hon ska få ut ett barn ur den. 

Jag har inte tvingats ha nån Jag föraktar på mina förlossningar så nej mig är det inte synd om. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-14 15:55:14 följande:

Håller med "Frida". Vi vet bara TS sida. 

Han har varit otrogen, hon är i 8:e månaden (baserat på att hon uppgett att hon har en månad kvar till snitt). 

Det har precis tagit slut efter att han har varit otrogen. Hon är väldigt upprörd just nu för det tagit slut. Men när var han otrogen? Förra veckan? För tre månader, eller fem månader sedan - kanske har de försökt reparera sin relation, kanske inte. Vi har ingen aning. 

Ponera att han var otrogen för flera månader sedan och att de försökt lappa relationen men gjort slut nu. Då kanske jag kan tycka ändå att pappan faktiskt ska vara välkommen. 

Det vi vet är att hon är upprörd, höggravid och skapligt arg på blivande pappan tillika exet. Var han otrogen förra veckan och det tog slut precis, ja då har pappan kanske satt foten i pottan och får stå där med dumstrut. Men vi vet ju faktiskt inte. 

Jag tänker att det är en månad kvar. Det är klart att man kan tycka och tänka nu, men mycket vatten kan hinna rinna under broarna på en månad - eller inte. Det vet vi inget om just nu. 

Mitt råd just nu till ts är att andas och tänka på sig själv och barnet. Kanske kommer du om en månad tycka att pappan ändå får vara med vid sitt barns födsel beroende på hur han och du spelar era kort denna månaden. Kanske kommer det inte alls vara lämpligt. 

Det spelar ingen roll huruvida vi vet båda sidorna av myntet eller inte. De kn vara världshistoriens lyckligaste par. Hon bestämmer ändå vilka som ska stirra på hemmet halvnakna kropp när hon föder. 
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?