• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • Anonym (d)
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-15 17:33:10 följande:
    men det är hon som är gravid och föder!
    *blir förlöst via operation.
  • Anonym (k)
    Agda90 skrev 2025-01-15 17:31:16 följande:
      När jag var gravid tog min BM upp saker i min journal som förlossningspersonalen skulle ha koll på. Det kanske kan vara ett sätt att förklara för personalen att mannen inte får vara med på förlossningen? Så att du slipper?
    Som med dessa långa förlossningsbrev ingen har tid att läsa är det viktigast att vara tydlig än att det råkar missas i journalen. " Jag föder själv//med x, fadern är inte välkommen"
  • Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-15 17:19:46 följande:

Det här var väldigt nyligen det kom fram , jag hade misstänkt det ett tag innan men fick inte veta säkert förrän för några dagar sen. Tyvärr hade jag fått datum för snittet strax innan och pratat med honom om det.  Har också vetat nästan säkert att det blir det datumet sen i höstas. Snittet är av medicinska skäl så har vetat den här gången att det blir snitt hela graviditeten. Imorgon är det bara tre veckor kvar. Hans mamma skulle passa vårt barn men hon var inte helt säker på att hon kan så vi hade redan pratat nån gång innan allt det här om att han kanske måste vara hemma.

Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.

Ville väl mest veta mina rättigheter och om andra tycker det är moraliskt fel att hindra honom från att vara med.

Låt inte honom vara med på operationssalen om du vill inte ha honom där.
    Det är inte alls omoralisk! Du ska vara opererad och du har rätt att känna dig lugn och säker. 

Stackars manen som ska missa sin dotter första dagen har inte tänkt att han kommer missa hälften av sina barns barndomsår ifall ni skiljer sig och kommer ha delad vårdnad. 

Du förtjänar att spendera den dagen utan negativa känslor! 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (JB)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-15 17:19:46 följande:

Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.

Det behöver inte du ta hänsyn till. Åk in själv eller med någon du känner dig trygg med. Han kan komma och hälsa på när du mår bättre. En del mår skit i flera dagar, och då får det bli så, han får vänta.
    Förvarna sjukhuset, prata med din BM. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-15 18:36:56 följande:
    Det behöver inte du ta hänsyn till. Åk in själv eller med någon du känner dig trygg med. Han kan komma och hälsa på när du mår bättre. En del mår skit i flera dagar, och då får det bli så, han får vänta.
    Förvarna sjukhuset, prata med din BM. 
    Håller med. Prata med din BM.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Abc)

Gör precis som du vill, din kropp, ditt val. 
    Hade kejsarsnitt, kan inte säga att pappan var till mycket hjälp. Han blev illamående av allt blod. 

• molly50
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-15 17:12:15 följande:
    ok förstår då har vi samma syn på saken. 
    Han kan också stanna hemma och ta hand om deras andra barn under förlossningen,så är det också ordnat.
    TS kan ha någon annan med sig som hon känner sig trygg med.
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?