• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    Xenia skrev 2025-02-22 13:38:06 följande:
    Jag skulle göra det jag blir ålagd att göra. Men jag har ingen vapenträning och min fysiska hälsa är inget vidare. Inte har jag körkort heller.

Jag kanske ska bära ett bombbälte och gå direkt mot fienden och lösa ut bomben?

Jag tror inte bombbältet är bästa vägen att gå. Men jag kan väl håll med dig ia tt det är rimligt att ställa upp på något vis-och civilförsvaret "var mitt sätt".

Det var jag som diskuterade med klyban- men klyban och jag funkar aldrig i diskussion. jag gjorde först vanlig militär utbildning (skyttegruppbefäl-är furir) , men fick sedan en ny övertygelse och ansökte om vapenfri placering och fick det beviljat. Jag vick placering i civilförsvaret.

Jag accepeterade placering i civilförsvaret där man kan göra ycket nytta. Jag ansökte om vapenfritt bla pga att jag är troende (aktiv bla i lite konservativare församlingar av Svenska Kyrkan)- inte i liberalteologiska vänsterförsamlingar).Sedan sade klyban att kristna är för våld och det var så vår diskussion hettade till-för jag är emot allt dödande av kännande varelser).

• Kirenaj68
    Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 12:57:38 följande:

Jag gjorde lumpen. Inget jag såg fram emot i början, men det var faktiskt en både rolig och nyttig erfarenhet. Mycket lärdomar jag har nytta av idag ifall vi hamnar i en konflikt. 
  • Anonym (Kjell)
    Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 12:57:38 följande:

Du sitter hellre hemma och spelar TV-spel i ett år istället och låter andra slåss för dig i händelse av krig, förstår jag....
  • Xenia
    Tecum skrev 2025-02-22 16:40:52 följande:
    Ja, när Ryssland anfaller Baltikum kommer de inte att försöka invadera Sverige, det har de inte resurser till. Men de kommer överösa oss med missiler, drönare och flygbomber så det civila försvaret kommer att belastas hårt. Den delen av försvaret kommer vara avgörande för landets och befolkningens överlevnad.
    Jag oroar mig för att de ska ta Gotland och bomba sönder Visby. Gotland är bra att ha när man ska anfalla Baltikum.
  • klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-24 12:00:29 följande:

Jag tror inte bombbältet är bästa vägen att gå. Men jag kan väl håll med dig ia tt det är rimligt att ställa upp på något vis-och civilförsvaret "var mitt sätt".

Det var jag som diskuterade med klyban- men klyban och jag funkar aldrig i diskussion. jag gjorde först vanlig militär utbildning (skyttegruppbefäl-är furir) , men fick sedan en ny övertygelse och ansökte om vapenfri placering och fick det beviljat. Jag vick placering i civilförsvaret.

Jag accepeterade placering i civilförsvaret där man kan göra ycket nytta. Jag ansökte om vapenfritt bla pga att jag är troende (aktiv bla i lite konservativare församlingar av Svenska Kyrkan)- inte i liberalteologiska vänsterförsamlingar).Sedan sade klyban att kristna är för våld och det var så vår diskussion hettade till-för jag är emot allt dödande av kännande varelser).

Det är för du tror din hobby är ett argument för något.
    Och så ja, din utopiska idé som är livsfarlig för medborgarna i Sverige.

Det som gör detta till riktigt komiskt, det är att du kunde sagt samma sak och ändå inse FAKTUMET att man aldrig kan lägga ned vapena helt.

Tom Araya skrev 2025-02-24 06:58:57 följande:

Onödigt negativ rubrik på denna artikel.

Elitidrottaren Elin, 19, måste göra lumpen ? kan tvingas ge upp karriären

Elitidrottaren Elin Ryberg, 19, har vetat vad hon vill bli hela livet.

Nu kan hennes karriär sättas på spel ? på grund av lumpen.

? Det har varit ganska jobbigt att jag snart inte kommer få göra det här som jag tycker om så mycket, säger hon.

...

Nu, drygt ett år efter mönstringen, har Elin hunnit smälta sina nya framtidsutsikter.

? Nu känner jag att jag ska göra något bra av det här. Jag kommer säkert lära mig väldigt mycket annat som kan vara nyttigt i framtiden och få ett starkare psyke kanske.

Hon har flera vänner som gör lumpen just nu och har fått höra mycket positivt om alla nya vänner de lärt känna och saker de fått lära sig.

? Jag tycker att lumpen verkar som en jätterolig utbildning. Sen kanske det inte passade in i mitt liv, men nu ska jag göra det så det ska bli jättekul. Jag gillar att utmana mig själv.

Även Elins tränare har hjälpt henne att komma på andra tankar.

? De har verkligen varit jättestöttande och sagt att: ?Tänk att du hade kunnat vara skadad i ett år i stället, nu får du göra det här.?

Elin, 19, tvingas göra lumpen ? kan förlora hela sin karriär

Det komiska förr är att elitidrottare fick komma till ställen de kunde fortsätta utöva sin sport helt eller delvis.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    klyban skrev 2025-02-24 13:22:02 följande:

Det är för du tror din hobby är ett argument för något.
    Och så ja, din utopiska idé som är livsfarlig för medborgarna i Sverige.

Det som gör detta till riktigt komiskt, det är att du kunde sagt samma sak och ändå inse FAKTUMET att man aldrig kan lägga ned vapena helt.

Tom Araya skrev 2025-02-24 06:58:57 följande:

Onödigt negativ rubrik på denna artikel.

Elitidrottaren Elin, 19, måste göra lumpen ? kan tvingas ge upp karriären

Elitidrottaren Elin Ryberg, 19, har vetat vad hon vill bli hela livet.

Nu kan hennes karriär sättas på spel ? på grund av lumpen.

? Det har varit ganska jobbigt att jag snart inte kommer få göra det här som jag tycker om så mycket, säger hon.

...

Nu, drygt ett år efter mönstringen, har Elin hunnit smälta sina nya framtidsutsikter.

? Nu känner jag att jag ska göra något bra av det här. Jag kommer säkert lära mig väldigt mycket annat som kan vara nyttigt i framtiden och få ett starkare psyke kanske.

Hon har flera vänner som gör lumpen just nu och har fått höra mycket positivt om alla nya vänner de lärt känna och saker de fått lära sig.

? Jag tycker att lumpen verkar som en jätterolig utbildning. Sen kanske det inte passade in i mitt liv, men nu ska jag göra det så det ska bli jättekul. Jag gillar att utmana mig själv.

Även Elins tränare har hjälpt henne att komma på andra tankar.

? De har verkligen varit jättestöttande och sagt att: ?Tänk att du hade kunnat vara skadad i ett år i stället, nu får du göra det här.?

Elin, 19, tvingas göra lumpen ? kan förlora hela sin karriär

Det komiska förr är att elitidrottare fick komma till ställen de kunde fortsätta utöva sin sport helt eller delvis.

Du och jag funkar inte i en diskussion. De tär bättre att vi för separata diskussioner .
  • klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-24 13:29:48 följande:
    Du och jag funkar inte i en diskussion. De tär bättre att vi för separata diskussioner .

Jag har inga hobbys som argument i alla fall :lol:

Och sen försöker du låtsas om att lägga ned vapen inte skulle orsaka oss mer lidande, för det är inga nallebjörnar dessa nazister som kommer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Plutch)
    Citat:
    "Det komiska förr är att elitidrottare fick komma till ställen de kunde fortsätta utöva sin sport helt eller delvis."

Jag vet inte om det är så komiskt precis.
    Men jag arbetade som ung officer på en idrottspluton för skidåkare för många år sedan. De killarna fick inte ledigt för tävlingar om de inte skötte den militära tjänsten. De fick å andra sidan relativt mycket tid till träning på dagtid. 
    Något år senare var jag plutonchef och hade några elithockeyspelare på min pluton. Deras (mycket välkände) tränare ringde mig varje vecka och frågade om killarna skötte sig. Om jag svarade nej var de inte välkomna på match eller träning. Det visste killarna förstås och det inträffade därför aldrig. Det var lätt att bevilja ledighet för både träning och match samtidigt som det blev dugliga soldater av dem. Jag vill gärna tro att de blev bättre lagspelare på kuppen också. 
  • klyban
    Anonym (Plutch) skrev 2025-02-24 13:48:02 följande:
    Citat:
    "Det komiska förr är att elitidrottare fick komma till ställen de kunde fortsätta utöva sin sport helt eller delvis."

Jag vet inte om det är så komiskt precis.
    Men jag arbetade som ung officer på en idrottspluton för skidåkare för många år sedan. De killarna fick inte ledigt för tävlingar om de inte skötte den militära tjänsten. De fick å andra sidan relativt mycket tid till träning på dagtid. 
    Något år senare var jag plutonchef och hade några elithockeyspelare på min pluton. Deras (mycket välkände) tränare ringde mig varje vecka och frågade om killarna skötte sig. Om jag svarade nej var de inte välkomna på match eller träning. Det visste killarna förstås och det inträffade därför aldrig. Det var lätt att bevilja ledighet för både träning och match samtidigt som det blev dugliga soldater av dem. Jag vill gärna tro att de blev bättre lagspelare på kuppen också. 

Det komiska är väl att förr i alla fall så gavs det möjligheter för elitidrottare att inte göra paus på sin satsning.
    Även om den var styrd under att militära saker var nödvändigt också.

Men frågan är om man struntar i elitidrottare idag, alternativt begränsar dom för mycket.
    Vet du något om detta?

• Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-24 12:00:29 följande:

Man kan säga så här; utan militärt försvar har man på förhand givit bort det du skulle verka i som en del av civilförsvaret.
  • viktorjohan
    klyban skrev 2025-02-24 15:21:51 följande:

Det komiska är väl att förr i alla fall så gavs det möjligheter för elitidrottare att inte göra paus på sin satsning.
    Även om den var styrd under att militära saker var nödvändigt också.

Men frågan är om man struntar i elitidrottare idag, alternativt begränsar dom för mycket.
    Vet du något om detta?

Nej, jag har ingen koll på det då det är 25 år sedan jag lämnade Försvarsmakten som överstelöjtnant. Har haft väldigt sporadisk kontakt med fd kollegor sedan dess. 
    Jag har arbetat civilt i olika chefsroller sedan dess och har haft mycket stor nytta av min militära erfarenhet och utbildning. Tycker att det är skamligt agerat av de som smiter undan sin plikt. Jag är övertygad om att mycket av dagens gängproblemarik hade kunnat undvikas om alla fått göra värnplikt. Nu blev det of topic. Sorry!
  • Tow2Mater

Kanske dags försvar blir mer integrerat i svenska skolan. Att barn och ungdomar växer upp utan insyn i försvarskunskap kommer inte helt plötsligt skapa ansvarsfulla försvarsmedvetna ungdomar när det är dags för värnplikten. Det borde kanske integreras med skolan, som de t ex gör i ryssland. Ta bort någon konstkurs och utbilda i det som kan vara viktigt.

I Ryssland blir den militära utbildningen en allt större del av skolundervisningen.

? Man skapar en ny generation unga ryssar som redan från tidig ålder blir bekanta med vapen.

...elever ska gå den obligatoriska kursen ?Grunder för säkerhet och försvar av moderlandet?.

www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-krigstranas-ryska-barn-i-skolan

• Tecum
    viktorjohan skrev 2025-02-24 17:22:09 följande:
    Nej, jag har ingen koll på det då det är 25 år sedan jag lämnade Försvarsmakten som överstelöjtnant. Har haft väldigt sporadisk kontakt med fd kollegor sedan dess. 
    Jag har arbetat civilt i olika chefsroller sedan dess och har haft mycket stor nytta av min militära erfarenhet och utbildning. Tycker att det är skamligt agerat av de som smiter undan sin plikt. Jag är övertygad om att mycket av dagens gängproblemarik hade kunnat undvikas om alla fått göra värnplikt. Nu blev det of topic. Sorry!
    De flesta kommer i kontakt med kriminella gäng innan de är gamla nog att göra lumpen. Och som du vet får kriminella och de utan svenskt medborgarskap inte göra lumpen. Så det är bara önsketänkande att det skulle hjälpa.
    Men gängen vill inget hellre, både få tillgång till vapen och övning och kunna värva nya medlemmar, det vore mums. Det är nog tur att vi inte har allmän värnplikt...
  • klyban

Inga direkta fel i vad du skriver som jag ser det, gängproblematik är inget man kan göra åt med värnplikt.

Dock ta försäljningen ifrån dom och tiotals miljarder i uteblivna inkomster för dom, och att de måste och blir tvingade att minska sin personalstyrka.

Men frågan i hand var elitidrottare främst som vi hade i handen.

• Tom Araya
    Jag antar att du är pensionerad idag?

Kanske var du runt 30-35 och kapten eller major runt den tiden då jag gjorde min värnplikt...
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?