• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    Tom Araya skrev 2025-01-27 16:28:57 följande:
    Det är en utopisk tanke då det fordrar 100% uppslutning för att fungera.

Jag har inte sagt att detta förverkligas till 100% över en natt, men självfallet är det ändå många enskilda individer också i anfallande styrkor som deserterar eller undviker att alls hamna vid fronten. Bla har 100 000-tals lämnat Ryssland för att inte komma i fråga för mobilisering.

Och sedan har jag själv helt lagligt, bara genom att skriva ett brev, fått beviljat vapenfri placering. Den har jag juridisk rätt till även i krig, och skulle det ifrågasättas och någon försöka sätta ett vapen i mina händer deserterar jag.

Om inte 100 % uppslutning men än då vis uppslutning blir i alla fall VOLYMEN på kriget-volymen på dödandet- mindre.

klyban skrev 2025-01-27 13:29:52 följande:

Dock så pratar du inte om en person, och ett fåtal kan man sätta vapenfritt.
    Men inte för ett försvara ett land :whoco5:

Jag tycker att alla som söker skall få vapenfritt. Det finns alltid de som vill göra väpnad militärtjänst, till och med de som vill men inte får. Idag får JV-medlemmar automatiskt frisedel, Jag fick inte frisedel, men fick dock vapenfritt (fast jag tillhör inte JV utan är kristen).

• Anonym (Försvarslös?)
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 13:18:51 följande:
    Nu är jag visserligen för gammal för både väpnad och icke väpnad tjänst, men jag sökte på min tid och fick själv beviljat, vapenfri placering. Jag tycker det är viktigt att de som har blivit lovade vapenfri tjänst får ha just sådan tjänst både om freden bevaras och om det blir en krigssituation-att staten håller sitt löfte till dem.
    Nu är inte nationen skyldig till något löfte till dig eller andra om vi hamnar i en krissituation. Du fick göra vapenfritjänst som del i den värnplikt. Det är en sak. I en kristid så vägs andra och nya villkor in i situationen. Du kommer med all sannolikhet knappast att tas ut till en uppgift som innebär beväpning. Oavsett din ålder. Men du kan inte utgå från det, än mindre kräva det. 
  • Anonym (Försvarslös?)
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-28 11:52:06 följande:

Jag tycker att alla som söker skall få vapenfritt. Det finns alltid de som vill göra väpnad militärtjänst, till och med de som vill men inte får. Idag får JV-medlemmar automatiskt frisedel, Jag fick inte frisedel, men fick dock vapenfritt (fast jag tillhör inte JV utan är kristen).

Det står dig naturligvis fritt att tycka vad som helst. Samma sak för mig. Jag tycker att jag skall betala mindre i skatt. Helst inget alls. Men jag får rätta mig efter gällande regler. 
    Och det är tur att varken dina eller mina högst personliga preferenser eller tyckande kommer att ha någon som helst vikt när nationen tvingas ta beslut runt kritiska situationer.
  • Anonym (En som vill)

Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.

till TS.

du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.

men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv. 

Anonym (Försvarslös?) skrev 2025-01-28 12:28:41 följande:
    Nu är inte nationen skyldig till något löfte till dig eller andra om vi hamnar i en krissituation. Du fick göra vapenfritjänst som del i den värnplikt. Det är en sak. I en kristid så vägs andra och nya villkor in i situationen. Du kommer med all sannolikhet knappast att tas ut till en uppgift som innebär beväpning. Oavsett din ålder. Men du kan inte utgå från det, än mindre kräva det. 

Riktigt  så var det IJNTE. Jag gjorde nämligen FÖRST vanlig militörtjänst, men ändrade mig efter så kallad "muck" och ansökte om vapenfri KRIGSPLACERING.

Jag fick vapenfri krigsplacering godkänd och  har däremd fått ett löfte även för krigstid.

Jag deserterar om någon sätter ett vapen i mina händer.

Anonym (Försvarslös?) skrev 2025-01-28 12:31:34 följande:
    Det står dig naturligvis fritt att tycka vad som helst. Samma sak för mig. Jag tycker att jag skall betala mindre i skatt. Helst inget alls. Men jag får rätta mig efter gällande regler. 
    Och det är tur att varken dina eller mina högst personliga preferenser eller tyckande kommer att ha någon som helst vikt när nationen tvingas ta beslut runt kritiska situationer.

Man har inom lagens ram rätt att arbeta mot gällande regler. Du har rätt att arbeta för skattesänkning eller skattebefrielse för vissa inkomstlägen etc etc, och jag har rätt att arbeta för att alla som önskar vapenfri krigsplacering skall få det. Man måste inte bara "gilla läget". Man all har rätt att arbeta för förändringar.

Jag tycker också nu i samband med nato-medlemskapet att det är viktigt att säkerställa att ingen i fredstid skickas ofrivilligt på militärt uppdrag utanför Sveriges gräns - exempelvis Baltikum.

DessiDessan skrev 2025-01-28 12:54:47 följande:

Vet tyvärr bara två sätt
    Byt kön eller ha plattfot.

Idag är det en lite konstig mellanvariant. jag tror att idag kallas även flickor till mönstring, eller åtminstone vissa? (Är dock inte 100% säker på det).

Å andra sidan inkallas betydligt FÄRRE till faktisk tjänstgöring än på min tid.

För min del var det dock lätt att åtminstone få vapenfri krigsplacering, efter att jag först gjort vanlig militärtjänst, sedan fått ändrade värderingar och sedan skrivit och ansökt om vapenfri krigsplacering - vilket beviljades.

Att helt slippa - även vapenfri tjänst (dvs bli frikallad) kanske kan vara svårare.

Anonym (En som vill) skrev 2025-01-28 12:52:07 följande:

Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.

till TS.

du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.

men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv. 

Inte förstörde mitt liv. Däremot ändrades mina värderingar senare. Jag gjorde först vanlig militärtjänst, men ändrade mig efter så kallad "muck", ansökte om vapenfri krigsplacering och fick det beviljat - utan problem. Just då var det en sparperiod (90-talskrisen) så man drog ned på rep-övningarna.

Jag fick placering i civilförsvaret, och detta gör ju mycket viktiga livräddande uppgifter i krig.

Jag kan inte tänka mig att bära vapen. JV får automatiskt frisedel, men jag är inte JV utan kristen (och är mycket aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan). Min uppgift i krig är inte att bära vapen, men jag kan däremot förhoppningsvis rädda liv  Glad- om de nu vill ha mig i civilförsvaret alls idag. Jag är nog väl gammal för även den saken.

Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?