Hur slipper man göra värnplikten?
Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år
Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år
Jag har aldrig påstått det.
Ja, men jag väljer att kämpa på andra sätt än med vapen. Jag är kristen, konservativ kristen, konservativ dels teologiskt och seda högerkristen i politiskt avseende, aktiv i konservativa församlingar av Svenska Kyrkan, och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, och jag betraktar Jesus som min överbefälhavare snarare än en mänskligt utsedd öb.
I urkyrkan, åtminstone i första århundradet, enligt en av mina vänner som är präst, så var traditionen bland församlingens medlemmar att inte tjäna som soldater.
Jag har varken krävt eller förväntat mig att någon annan skall dö i krig för min skull.. Dessutom har jag sökt helt lagligt och fått godkänt helt lagligt att vara vapenfri även i krig.
Det beror på omständigheterna. Jag som laglig vapenfri har också rent juridiskt sett vissa rättigheter. Dessutom kan man kämpa på andra sätt än med vapen.
Svårigheter kan mötas på olika sätt.
Det finns inget "samhällskontrakt" i verkligheten. Ingen har ju bett om att få födas just i ett specifikt land. Jag har aldrig godkänt något "kontrakt".
Jo för du SVARAR INTE PÅ FRÅGAN.
Jag tar den igen. på VILKA GRUNDER skall man få AVSLAG? För jag antar att du inte säger att alla skall få avslag.
Om alla skulle följa mitt exempel och säga nej till att bära vapen skulle heller ingen döda för puttin.
De är inte få.
SÅ du försöker inbilla dig alla kan få vapenfritjänst då?
Ja, med tanken frågan.
DU är farlig för Sverige om kriget kommer hit om om din utopiska idé ska till att vara.
Som tur är så kommer en hel del fatta att lägga ned vapen aldrig kommer hjälpa i att få mindre döda, de enda som får mindre döda är dessa nazistförband så de kan terrorisera oss mer.
Om man inbilla sig vapenfritjänst räddar liv, och ta på sig klänning kan nog hjälpa att slippa lumpen idag i alla fall.
Jag har aldrig påstått det.
Ja, men jag väljer att kämpa på andra sätt än med vapen. Jag är kristen, konservativ kristen, konservativ dels teologiskt och seda högerkristen i politiskt avseende, aktiv i konservativa församlingar av Svenska Kyrkan, och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, och jag betraktar Jesus som min överbefälhavare snarare än en mänskligt utsedd öb.
I urkyrkan, åtminstone i första århundradet, enligt en av mina vänner som är präst, så var traditionen bland församlingens medlemmar att inte tjäna som soldater.
Jag har varken krävt eller förväntat mig att någon annan skall dö i krig för min skull.. Dessutom har jag sökt helt lagligt och fått godkänt helt lagligt att vara vapenfri även i krig.
Det beror på omständigheterna. Jag som laglig vapenfri har också rent juridiskt sett vissa rättigheter. Dessutom kan man kämpa på andra sätt än med vapen.
Svårigheter kan mötas på olika sätt.
Det finns inget "samhällskontrakt" i verkligheten. Ingen har ju bett om att få födas just i ett specifikt land. Jag har aldrig godkänt något "kontrakt".
Du bör skaffa dig annan hobby,för denna inser man kommer skapa mycket död.
Men såklart, det är ju kristendomen helt kantat av och mörda massa människor.
Ingen vapenfritjänst i världen kan kämpa ned de med vapen.
Användaren är en som inte kan se längre än handen räcker.
Kärringar finns av båda könen.
Och visst kan en del kvinnor passa i försvaret, åtminstone de som är lesbiska. De kan behöva hålla på med något annat än detta evinnerliga handbollsspelande.
Definitionen av plikt är något man behöver göra vare sig man vill eller ej. Bara att göra det bästa möjliga av situationen.
T.ex en kyrka kan man gå ur och sedan är jag själv för vuxendop - eller åtminstone tonårsdop när man väljer det själv.
Exakt var har jag skrivit "stå över regler"? Exakt var? Jag har HELT LAGLIGT fått löfte om vapenfri placering även i krig. (Nu är jag visserligen för gammal, men jag fick det löftet i och med ett beslut på 90-talet.)
Definitionen av plikt är något man behöver göra vare sig man vill eller ej. Bara att göra det bästa möjliga av situationen.
SÅ du försöker inbilla dig alla kan få vapenfritjänst då?
Ja, med tanken frågan.
DU är farlig för Sverige om kriget kommer hit om om din utopiska idé ska till att vara.
Som tur är så kommer en hel del fatta att lägga ned vapen aldrig kommer hjälpa i att få mindre döda, de enda som får mindre döda är dessa nazistförband så de kan terrorisera oss mer.
Om man inbilla sig vapenfritjänst räddar liv, och ta på sig klänning kan nog hjälpa att slippa lumpen idag i alla fall.
Du bör skaffa dig annan hobby,för denna inser man kommer skapa mycket död.
Men såklart, det är ju kristendomen helt kantat av och mörda massa människor.
Ingen vapenfritjänst i världen kan kämpa ned de med vapen.
Användaren är en som inte kan se längre än handen räcker.
Fortfarande så DUCKAR DU FRÅGAN! Jag tar den därför igen: På vilka grunder skall man få avslag?
Traditionen i urkyrkan första århundradet var att inte tjäna som soldat vad jag vet. Man är inte kristen bara för att man tex har ett kors på sin sköld eller rustning. Verklig kristen är den som faktiskt följer Jesus, som faktiskt ärligt vill vara hans lärjunge i djupet av hjärtat.
Det var ju DÄRFÖR som det var STANDARD att aktivt kristna unga män gjorde som jag - dvs sökte vapenfri tjänst. En del som kristna som inte fick detta, tilldelades annan tjänst och vägrade; och därmed blev det som juridiskt kallades vapenvägrare satt till och med i fängelse för sin tros skull - i Sverige på 70/80-talet.
På sätt o vis "POLITISKA FÅNGAR"
Skillnaden är att det inte var dödligt våld. Det står även om att han helade en av översteprästens män som skulle gripa honom. (Alltså verkligen motsatt t.ex Muhammed som var mllitär ledare i strid utöver politisk och andlig ledare.)
Polisen är en annan sak, och polisen strävar också efter att om möjligt övermanna och gripa en brottsling levande. Det är inte riktigt som militär i krig.
Vad gäller min käresta och hennes dotter skulle jag i händelse av krig försöka hjälpa dem att komma bort från krigszonen om de befann sig i den.