Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-04 11:58:07 följande:
Jag värderar individen som sådan oändligt mer än en stat-även om jag naturligtvis önskar att ett självständigt Ukraina blir kvar och ser puttes angrepp som moraliskt fel.
Jag har personligen hjälpt en ung ukrainare som inte ville vara med och strida och så riskera sitt liv. Anser DU att ukrainska staten skall TVINGA UKRAINARE SOM INTE VILL strida att göra det?
JA ELLER NEJ?
Dessutom är jag naturligtvis för att ÄVEN RYSKA MEDBORGARE VÄGRAR! Det glömmer du. Jag skulle hjälpa n rysk medborgare också.
Problemet du undviker att beröra är att det inte är självklart med frihet, självständighet och ett eget land att leva i, så som verkligheten idag ser ut.
Det händer att man ställs inför situationer där man måste kämpa för att få behålla det man har eller för vinna en frihet man aldrig haft.
Så man kan ifrågasätta om den som vägrar kämpa, som inte själv offrar något men som låter andra offra sig i hans ställe, har rätt att åtnjuta en vunnen kamps frukter.
Enligt min mening får man vara beredd att ge upp det man inte är beredd att kämpa för.
Tänker man efter så fungerar det på liknande sätt i allt som livet omfattar och där man möter svårigheter.
Ja, jag tycker att staten ska kunna tvinga sina medborgare att kämpa för sitt lands frihet och självständighet. Det ingår som del av kontraktet mellan stat och medborgare, där vi alla har vissa skyldigheter.