Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur slipper man göra värnplikten?

De som vill slippa enbart av skälet att de inte vill vet inte vad de missar.

Du får göra en massa du aldrig annars får chansen till att göra och du utvecklas som människa, inte minst i att arbeta i grupp.

Så ta chansen när den erbjuds, det är bara för en mycket kort tid i livet.

Det kommer dock att finnas möjlighet att göra "lumpen" i det civila försvaret för de som absolut inte lämpar sig eller vill bära vapen, men den organisationen är ännu inte utbyggd.

• Meddelande borttaget
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 13:16:09 följande:
    VA? Var det fel av mig att helt lagligt ansöka om vapenfri placering? HELT LAGLIGT! Dessutom tycker jag att personer i ALLA LÄNDER borde satsa på att inte bära vapen. DÅ kommer de inte heller att döda någon med vapen.
    Det är en utopisk tanke då det fordrar 100% uppslutning för att fungera.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-28 11:47:58 följande:

Jag har inte sagt att detta förverkligas till 100% över en natt, men självfallet är det ändå många enskilda individer också i anfallande styrkor som deserterar eller undviker att alls hamna vid fronten. Bla har 100 000-tals lämnat Ryssland för att inte komma i fråga för mobilisering.

Och sedan har jag själv helt lagligt, bara genom att skriva ett brev, fått beviljat vapenfri placering. Den har jag juridisk rätt till även i krig, och skulle det ifrågasättas och någon försöka sätta ett vapen i mina händer deserterar jag.

Om inte 100 % uppslutning men än då vis uppslutning blir i alla fall VOLYMEN på kriget-volymen på dödandet- mindre.

Det enda du kan bidra till vad det gäller förlorade liv genom att inte bära vapen, är att motståndaren förlorar färre.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-29 12:55:11 följande:
    Nej. Även en mindre volym på stridandet och dödandet på båda sidor och även civila (inte jag ensam såklart men många tillsammans). Dessutom kan jag rädda liv om jag är med i civilförsvaret. (Om jag inte är för gammal för det också nu i o f s).
    Du har fel. Krig är som bollsport, gör du inte själv mål och hindrar motståndaren till att göra mål så kommer motståndaren att vinna matchen på flest gjorda mål. Krigets motsvarighet är människoliv.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-31 11:18:41 följande:

Förnekar du att jag kan rädda liv om jag är med i civilförsvaret? Jag fick placering där när jag ansökt om att få vapenfri krigsplacering i stället för den jag hade med vapen.

Nej, absolut inte. Även civila resurser och civila insatser är viktigt under kris och krig.
    Vidareutveckling av resonemanget nedan.
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-31 11:18:41 följande:

Om färre strider blir det färre dödade, och då menade jag färre på ALLA SIDOR i kriget, inte bara på ena sidan.

Färre dödade/skadade totalt, ja. Men det innebär att man offrar sina egna för att färre ska skadas/dö på motsatt sida.
    Det anser jag varken är rimligt och kommer dessutom inte att motverka viljan att anfalla, vilket är huvudsyftet med att ha väpnad trupp.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-03 11:43:39 följande:

Du har fel. Mindre volym på striderna betyder FÄRRE DÖDADE på BÅDA SIDOR-ev OCKSÅ CIVILA.

Dessutom är jag självklart för att även folk på den ANFALLANDE SIDAN VÄGRAR STRIDA. (Antingen genom att undvika mobilisering eller genom att desertera.)

TEX har 100 000-TALS LÄMNAT RYSSLAND.

Du är ute och svävar i det blå.
    Verkligheten fungerar inte så. 
    För Ukraina hade det varit katastrofalt om ingen var villig att strida för landets självständighet.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-04 11:58:07 följande:

Jag värderar individen som sådan oändligt mer än en stat-även om jag naturligtvis önskar att ett självständigt Ukraina blir kvar och ser puttes angrepp som moraliskt fel.

Jag har personligen hjälpt en ung ukrainare som inte ville vara med och strida och så riskera sitt liv. Anser DU att ukrainska staten skall TVINGA UKRAINARE SOM INTE VILL strida att göra det?

JA ELLER NEJ?

Dessutom är jag naturligtvis för att ÄVEN RYSKA MEDBORGARE VÄGRAR! Det glömmer du. Jag skulle hjälpa n rysk medborgare också.

Problemet du undviker att beröra är att det inte är självklart med frihet, självständighet och ett eget land att leva i, så som verkligheten idag ser ut. 

Det händer att man ställs inför situationer där man måste kämpa för att få behålla det man har eller för vinna en frihet man aldrig haft.

Så man kan ifrågasätta om den som vägrar kämpa, som inte själv offrar något men som låter andra offra sig i hans ställe, har rätt att åtnjuta en vunnen kamps frukter.

Enligt min mening får man vara beredd att ge upp det man inte är beredd att kämpa för.

Tänker man efter så fungerar det på liknande sätt i allt som livet omfattar och där man möter svårigheter.

Ja, jag tycker att staten ska kunna tvinga sina medborgare att kämpa för sitt lands frihet och självständighet. Det ingår som del av kontraktet mellan stat och medborgare, där vi alla har vissa skyldigheter.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-05 13:33:14 följande:

Det finns inget "samhällskontrakt" i verkligheten. Ingen har ju bett om att få födas just i ett specifikt land. Jag har aldrig godkänt något "kontrakt".

Vissa saker här i livet får man inte välja, som att födas eller vilka föräldrar eller släkt man har eller att döpas och därmed ingå i kyrkan.
    Det i sig säger inte att man står utanför de allmänt gällande reglerna och skyldigheterna.
    Som vuxen (då när de flesta skyldigheterna börjar gälla dig) så kan du däremot välja att bryta med dessa mot att ingå i ett annat sammanhang.
    Dock har de flesta länder liknande krav på sina medborgare.
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?