Hur slipper man göra värnplikten?
Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år
Ja. Man kan t ex vägra göra den och slösa bort ett år.
Du kan I princip bara säga nej när du får brevet. Kallar de dig till mönstring ändå kan du upprepa det där. Det är osannolikt att de sätter in dig i det skedet, det finns redan fler som vill göra lumpen än det finns platser.
Jag antar att TS avsäger sig samhällets stöd i händelse av kris eller krig.
Vill bara flika in att många jag gjorde värnplikt med absolut inte ville vara där. Så det stämmer inte att de inte tar in folk som inte vill. Dock var samtliga i slutänden glada att de gjort det. Ett år är ingenting i det stora hela, men du får minnen, kunskaper och vänner för livet. Du kan ju även försöka välja en befattning som ger nytta i det civila som t.ex. sjukvård, mekaniker, lastbilschaufför etc. Så kanske det inte känns så "bortkastat"
Idag är det ingen verklig allmän värnplikt. Ofta är det väl bara de mer motiverade som verkligen inkallas.
För min personliga del ville jag slippa just att bära vapen (eftersom jag är kristen) men var villig att göra vapenfri tjänst. Jag skrev bara ett brev och fick det godkänt att vara vapenfritt placerad.
Men idag gissar jag att många inte ens behöver göra vapenfritt. Kanske genom att dra ut på proceduren tex
Nu har jag ett barn som fyllde i att hon inte var så motiverad att göra lumpen, svårt att jobba i grupp, vegan och så sin lilla medfödda skada som faktiskt finns i journalen. Blev ej kallad till mönstring. Läser på universitetet istället.
Men man slösar inte bort tiden du lär dig massa bra.
TS vad har du för planer för vuxenlivet?
Nu har jag ett barn som fyllde i att hon inte var så motiverad att göra lumpen, svårt att jobba i grupp, vegan och så sin lilla medfödda skada som faktiskt finns i journalen. Blev ej kallad till mönstring. Läser på universitetet istället.
Men man slösar inte bort tiden du lär dig massa bra.
TS vad har du för planer för vuxenlivet?
Ja. Man kan t ex vägra göra den och slösa bort ett år.