• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Tvång) skrev 2025-01-16 23:51:33 följande:

Fyll i att du lider av psykisk ohälsa. Stark ångest, oro. Svårt att sova. Att du ibland kämpar mot tvångsmässig onani. På detta är du sängvätare också och att du är rädd för att se män i duschen inom militären för att detta skulle kunna trigga igång din tvångsmässiga onani igen. 

Prata mycket om dessa orostankar i duschen. Hur pinsamt och nervöst det skulle bli att få stånd med dom andra. 

Vår nya generation. Kravla runt på golvet, skäm ut dig och ljug så mycket du kan om psykisk ohälsa för att slippa göra den plikt alla generationer innan dig har gjort.

Framtiden ser ljus ut.
  • Anonym (Tvång)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-17 07:18:04 följande:
    Vår nya generation. Kravla runt på golvet, skäm ut dig och ljug så mycket du kan om psykisk ohälsa för att slippa göra den plikt alla generationer innan dig har gjort.

Framtiden ser ljus ut.
    Det här vet jag att både 50, 60 och 70 talister gjort.? dom gjorde inte värnplikten. 
  • Man i norr
    Anonym (Tvång) skrev 2025-01-17 07:48:00 följande:
    Det här vet jag att både 50, 60 och 70 talister gjort.? dom gjorde inte värnplikten. 

Inte alla, men 80-90%..

De som inte gjorde någon sorts tjänstgöring hade isf grava problem.. Sågs inte lätt på när man( ev?) sökte jobb.

• Anonym (Tvång)
    Man i norr skrev 2025-01-17 08:09:06 följande:

Inte alla, men 80-90%..

De som inte gjorde någon sorts tjänstgöring hade isf grava problem.. Sågs inte lätt på när man( ev?) sökte jobb.

känner många tidiga 70 talister som inte gjort värnplikt. Dom har haft fantastiska karriärer? 
  • viktorjohan
    Anonym (Tvång) skrev 2025-01-17 08:33:07 följande:
    känner många tidiga 70 talister som inte gjort värnplikt. Dom har haft fantastiska karriärer? 
    Absolut kan man ha en fin karriär ändå. Men för de män som är födda på 50- och 60- talen eller tidigare var det mycket vanligt att genomförd värnplikt var en viktig merit.
    Arbetsgivare frågade dessutom ofta efter referenser från värnpliktstiden. Har själv upplevt det. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-17 07:18:04 följande:

Framtiden ser ljus ut.

Fast det där stämmer inte helt. Andelen som vill göra värnplikt har ökat betydligt efter Rysslands invasion av Ukraina. 

Sedan finns det skillnader mellan socialgrupp och stad och land. För min sons kusiner i norr till exempel som jagar och tillbringar mycket tid i vildmarken är det självklart att göra lumpen och en av dem avancerade och är idag anställd inom försvaret.

Min son ville verkligen göra sin värnplikt men, som jag skrev ovan, så fick han inte trots bra resultat på provet och exceptionellt bra fysik. Han har en skada som han opererades för tidigare.

Det jävliga är att det är en vårdskada och sonen blev helt förstörd. Hans dröm var att bli officer och göra karriär inom försvaret. 

För sonen handlar det om att han är patriot och vill försvara sitt land. Han har fått tänka om men vill jobba inom samma område. 

• Anonym (mino)
    Anonym (L) skrev 2025-01-17 10:34:50 följande:

Fast det där stämmer inte helt. Andelen som vill göra värnplikt har ökat betydligt efter Rysslands invasion av Ukraina. 

Sedan finns det skillnader mellan socialgrupp och stad och land. För min sons kusiner i norr till exempel som jagar och tillbringar mycket tid i vildmarken är det självklart att göra lumpen och en av dem avancerade och är idag anställd inom försvaret.

Min son ville verkligen göra sin värnplikt men, som jag skrev ovan, så fick han inte trots bra resultat på provet och exceptionellt bra fysik. Han har en skada som han opererades för tidigare.

Det jävliga är att det är en vårdskada och sonen blev helt förstörd. Hans dröm var att bli officer och göra karriär inom försvaret. 

För sonen handlar det om att han är patriot och vill försvara sitt land. Han har fått tänka om men vill jobba inom samma område. 

Det är lite synd att man fokuserar så mycket på det fysiska fortfarande. För framtidens försvar kommer ju att innehålla väldigt mycket annat, som inte är rent fysiska. Kunskaper inom IT tex. Så om man sorterar bort utifrån fysiska egenskaper så missar man en del annat som kan vara minst lika värdefullt. 
  • Anonym (Betty)

För något år sedan var det en artikel i tidningen om värnpliktiga som skickades hem. De ansåg att de hade blivit kränkta av befälen, och klarade alltså inte tillsägelser. De klagade även på att de inte fick sova ut på morgonen, och att de inte fick tillräckligt med mat. Deras föräldrar var nog mycket stolta ...

• Anonym (mino)
    Anonym (Betty) skrev 2025-01-17 10:48:06 följande:

För något år sedan var det en artikel i tidningen om värnpliktiga som skickades hem. De ansåg att de hade blivit kränkta av befälen, och klarade alltså inte tillsägelser. De klagade även på att de inte fick sova ut på morgonen, och att de inte fick tillräckligt med mat. Deras föräldrar var nog mycket stolta ...

Det där är väldigt dubbelt. 

För ansågs det rimligt att acceptera att bli kränkt, jobba ihjäl sig och ändå vara respektfull mot chefen (överheten), nöja sig, inte ha några krav, bara tacka och bocka för smulor.

Idag anses det mer rimligt att förvänta sig att bli bra bemött och att inte bli kränkt och nedlåtande behandlad i sin vardag.

Jag tror att föräldrar kan vara stolta över barn som säger ifrån när något är fel. 
  • Anonym (L)
    Anonym (mino) skrev 2025-01-17 11:38:00 följande:
    Det där är väldigt dubbelt. 

För ansågs det rimligt att acceptera att bli kränkt, jobba ihjäl sig och ändå vara respektfull mot chefen (överheten), nöja sig, inte ha några krav, bara tacka och bocka för smulor.

Idag anses det mer rimligt att förvänta sig att bli bra bemött och att inte bli kränkt och nedlåtande behandlad i sin vardag.

Jag tror att föräldrar kan vara stolta över barn som säger ifrån när något är fel. 

Det gäller de allra flesta arbetsplatser förutom just försvaret där förmågan att lyda order och utstå extrema förhållanden bokstavligen är en fråga om liv och död. 

Svenskar är så fredsskadade att många tror att lumpen är en personlig utmaning och att Försvarsmakten är en arbetsplats som alla andra. 

Soldaterna vid fronten i Ukraina skiter fullständigt i arbetsmiljöförhållanden och hur de blir tilltalade. De är där för att vinna över Ryssland och förhoppningsvis överleva samtidigt.

Om du inte kan ta att någon skriker order åt dig och inte klarar av när det blir tufft i en krigssituation så kommer du att utsätta dig själv och alla andra i din närhet för livsfara. 

Värnplikten handlar om att förbereda och härda värnpliktiga inför extrema situationer. Om man inte gjorde det så skulle soldaterna vara fullständigt oförberedda inför det helvete som krig innebär. 

Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?