Inlägg från: viktorjohan |Visa alla inlägg
  • viktorjohan

Hur slipper man göra värnplikten?

Jag antar att TS avsäger sig samhällets stöd i händelse av kris eller krig. 

• viktorjohan
    Anonym (A) skrev 2025-01-13 17:24:58 följande:
    Hur tänker du här? 
    Det är alla invånares plikt att bidra till det gemensamma
    skyddet av samhället i kris/krig. Därav pliktlagarna. Ställer man sig utanför denna plikt snyltar man på övriga medborgare om man samtidigt åtnjuter deras skydd. 
  • viktorjohan
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-14 10:11:04 följande:

Vad är straffet för att inte göra lumpen?

Böter eller fängelse upp till ett år. Vanligen böter.
    Vid höjd beredskap: fängelse upp till 4 år.

Samhället ser tämligen allvarligt på pliktvägran. Det tycker jag är både bra och rätt.
  • viktorjohan
    Anonym (mino) skrev 2025-01-14 11:34:24 följande:
    Det är straffet för vägran, inte för att inte göra lumpen. Många gör inte lumpen, för att de inte platsar eller inte tas ut för mönstring.  
    Det är korrekt. Ber om ursäkt för min otydlighet.
  • viktorjohan
    Anonym (Ely) skrev 2025-01-16 15:43:44 följande:
    Ehm okej? Så alla vi som inte FÅTT göra lumpen då? När jag var ung så var det väldigt ovanligt att kvinnor fick göra värnplikt. Vad ska jag göra åt det 20 år senare?
    Det är en himmelsvid skillnad på att medvetet undandra sig sin plikt å ena sidan och att inte bli ianspråktagen av legitima skäl å andra sidan. Myglare har jag inte mycket till övers för. 
  • viktorjohan
    Anonym (Tvång) skrev 2025-01-17 08:33:07 följande:
    känner många tidiga 70 talister som inte gjort värnplikt. Dom har haft fantastiska karriärer? 
    Absolut kan man ha en fin karriär ändå. Men för de män som är födda på 50- och 60- talen eller tidigare var det mycket vanligt att genomförd värnplikt var en viktig merit.
    Arbetsgivare frågade dessutom ofta efter referenser från värnpliktstiden. Har själv upplevt det. 
  • viktorjohan
    klyban skrev 2025-02-24 15:21:51 följande:

Det komiska är väl att förr i alla fall så gavs det möjligheter för elitidrottare att inte göra paus på sin satsning.
    Även om den var styrd under att militära saker var nödvändigt också.

Men frågan är om man struntar i elitidrottare idag, alternativt begränsar dom för mycket.
    Vet du något om detta?

Nej, jag har ingen koll på det då det är 25 år sedan jag lämnade Försvarsmakten som överstelöjtnant. Har haft väldigt sporadisk kontakt med fd kollegor sedan dess. 
    Jag har arbetat civilt i olika chefsroller sedan dess och har haft mycket stor nytta av min militära erfarenhet och utbildning. Tycker att det är skamligt agerat av de som smiter undan sin plikt. Jag är övertygad om att mycket av dagens gängproblemarik hade kunnat undvikas om alla fått göra värnplikt. Nu blev det of topic. Sorry!
  • viktorjohan
    Tom Araya skrev 2025-02-25 01:58:18 följande:
    Jag antar att du är pensionerad idag?

Kanske var du runt 30-35 och kapten eller major runt den tiden då jag gjorde min värnplikt...
    Ja, jag är pensionär nu. Slutade som yoff i FM -97. Var sen reservofficer med ett 7-årskontrakt, men gjorde alla mina kontrakterade dagar de första två åren. Hade en befattning i en brigadstab som övades flitigt. Sedan sa jag upp mig även som reservofficer då jag blev förbannad efter ett försvarsbeslut som aldrig borde fattats. Det ser vi nu om inte annat. 
    Vilket år gjorde du värnplikten? 
  • viktorjohan
    Tom Araya skrev 2025-02-25 18:58:33 följande:
    1992-93, på ett av våra pansarregementen.
    Dåvarande regementschefen har synts lite i media vad det gäller försvarsdebatten.
    Ok. Tror jag vet vilken överste du menar.
    Jag var major då du gjorde värnplikten. Gick majorskursen 89/90. 
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?