• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • mammatill6
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-13 13:55:23 följande:

Idag är det ingen verklig allmän värnplikt. Ofta är det väl bara de mer motiverade som verkligen inkallas.

För min personliga del ville jag slippa just att bära vapen (eftersom jag är kristen) men var villig att göra vapenfri tjänst. Jag skrev bara ett brev och fick det godkänt att vara vapenfritt placerad.

Men idag gissar jag att många inte ens behöver göra vapenfritt. Kanske genom att dra ut på proceduren tex

Dottern ville absolut inte men är inkallad ändå.
  • viktorjohan
    Anonym (A) skrev 2025-01-13 17:24:58 följande:
    Hur tänker du här? 
    Det är alla invånares plikt att bidra till det gemensamma
    skyddet av samhället i kris/krig. Därav pliktlagarna. Ställer man sig utanför denna plikt snyltar man på övriga medborgare om man samtidigt åtnjuter deras skydd. 
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 17:27:04 följande:
    Nä just det det är väl bättre om dom som vill göra värnplikten får göra det frivilligt och att dom blir bra än att man ska tvingas ???

Det är av en orsak att man utökat värnplikten och vilja och frivillighet funkar inte längre vid en viss punkt.
    Och därmed blir det just en plikt som måste genomföras och varken om du vill eller ej.
    Och tro människor ska förstå vikten av att göra värnplikten, det är inget man kan luta sig emot.

Vi som gjort värnplikten och när den var allmän, vi ser detta som rätt normalt och fast många av oss inte gilla det alls.
    Och visst vore det önskvärt att alla var där frivilligt, då det genererar oftare en mer kompetent soldat.

Men i tider som detta och när det inte alls är omöjligt att nazisten putin lyfter blicken hit åt med sitt storhetsvansinne, så är allmän värnplikt nog ett måste och om man inte vill ryska soldater ska komma hit och systematiskt misshandla, tortera, våldta, mörda oss.

För en sak ska man lära sig på dessa nazistförband från ryssland, det är att även om man ger dom öppen gata, så kommer terrorn oavsett.

Men visst, det hade ju varit bättre som så om det bara var frivilliga.
    Men den tiden känns förbi nu pga fånen i öster.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (mino)
    Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 12:57:38 följande:
    Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

Ganska enkelt. Hävda nåt kroppsligt fel som är svårt att utreda och därmed avfärda. I dagsläget får inte ens alla som vill göra värnplikten, så det kan tom räcka att säga att man inte vill. Men annars kan man ju nämna att man har ont i ryggen, börjar bli plattfot, ser allt sämre eller nåt annat liknande.

Min kusin slappa undan för att han nämnde diffusa ryggbesvär, det var på 90-talet. Min son mönstrade förra året och en av hans kompisar ville göra lumpen men ratades pga ett omärkbart hörselfel (som han själv inte hade märkt, utan det uppdagades vid testerna).
  • Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-14 06:39:57 följande:

Det är av en orsak att man utökat värnplikten och vilja och frivillighet funkar inte längre vid en viss punkt.
    Och därmed blir det just en plikt som måste genomföras och varken om du vill eller ej.
    Och tro människor ska förstå vikten av att göra värnplikten, det är inget man kan luta sig emot.

Vi som gjort värnplikten och när den var allmän, vi ser detta som rätt normalt och fast många av oss inte gilla det alls.
    Och visst vore det önskvärt att alla var där frivilligt, då det genererar oftare en mer kompetent soldat.

Men i tider som detta och när det inte alls är omöjligt att nazisten putin lyfter blicken hit åt med sitt storhetsvansinne, så är allmän värnplikt nog ett måste och om man inte vill ryska soldater ska komma hit och systematiskt misshandla, tortera, våldta, mörda oss.

För en sak ska man lära sig på dessa nazistförband från ryssland, det är att även om man ger dom öppen gata, så kommer terrorn oavsett.

Men visst, det hade ju varit bättre som så om det bara var frivilliga.
    Men den tiden känns förbi nu pga fånen i öster.

Även när det var allmän värnplikt så var det många som inte gjorde den. Pga att de inte ville eller inte platsade. Det är rimligt att i första hand välja de som vill, sen om det behövs tvinga alla. 

Nu är ju även kvinnor välkomna vilket ökar den totala skörden att välja ifrån. 
  • Anonym (Kl)

Vad är straffet för att inte göra lumpen?

• viktorjohan
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-14 10:11:04 följande:

Vad är straffet för att inte göra lumpen?

Böter eller fängelse upp till ett år. Vanligen böter.
    Vid höjd beredskap: fängelse upp till 4 år.

Samhället ser tämligen allvarligt på pliktvägran. Det tycker jag är både bra och rätt.
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    mammatill6 skrev 2025-01-13 20:24:43 följande:
    Dottern ville absolut inte men är inkallad ändå.
    Det händer säkert, men det är inte som på min tid när nästan alla inkallades.
  • Anonym (mino)
    viktorjohan skrev 2025-01-14 11:25:50 följande:
    Böter eller fängelse upp till ett år. Vanligen böter.
    Vid höjd beredskap: fängelse upp till 4 år.

Samhället ser tämligen allvarligt på pliktvägran. Det tycker jag är både bra och rätt.
    Det är straffet för vägran, inte för att inte göra lumpen. Många gör inte lumpen, för att de inte platsar eller inte tas ut för mönstring.  
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?