Inlägg från: Anonym (mino) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mino)

Hur slipper man göra värnplikten?

Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 12:57:38 följande:
    Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

Ganska enkelt. Hävda nåt kroppsligt fel som är svårt att utreda och därmed avfärda. I dagsläget får inte ens alla som vill göra värnplikten, så det kan tom räcka att säga att man inte vill. Men annars kan man ju nämna att man har ont i ryggen, börjar bli plattfot, ser allt sämre eller nåt annat liknande.

Min kusin slappa undan för att han nämnde diffusa ryggbesvär, det var på 90-talet. Min son mönstrade förra året och en av hans kompisar ville göra lumpen men ratades pga ett omärkbart hörselfel (som han själv inte hade märkt, utan det uppdagades vid testerna).
  • Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-14 06:39:57 följande:

Det är av en orsak att man utökat värnplikten och vilja och frivillighet funkar inte längre vid en viss punkt.
    Och därmed blir det just en plikt som måste genomföras och varken om du vill eller ej.
    Och tro människor ska förstå vikten av att göra värnplikten, det är inget man kan luta sig emot.

Vi som gjort värnplikten och när den var allmän, vi ser detta som rätt normalt och fast många av oss inte gilla det alls.
    Och visst vore det önskvärt att alla var där frivilligt, då det genererar oftare en mer kompetent soldat.

Men i tider som detta och när det inte alls är omöjligt att nazisten putin lyfter blicken hit åt med sitt storhetsvansinne, så är allmän värnplikt nog ett måste och om man inte vill ryska soldater ska komma hit och systematiskt misshandla, tortera, våldta, mörda oss.

För en sak ska man lära sig på dessa nazistförband från ryssland, det är att även om man ger dom öppen gata, så kommer terrorn oavsett.

Men visst, det hade ju varit bättre som så om det bara var frivilliga.
    Men den tiden känns förbi nu pga fånen i öster.

Även när det var allmän värnplikt så var det många som inte gjorde den. Pga att de inte ville eller inte platsade. Det är rimligt att i första hand välja de som vill, sen om det behövs tvinga alla. 

Nu är ju även kvinnor välkomna vilket ökar den totala skörden att välja ifrån. 
  • Anonym (mino)
    viktorjohan skrev 2025-01-14 11:25:50 följande:
    Böter eller fängelse upp till ett år. Vanligen böter.
    Vid höjd beredskap: fängelse upp till 4 år.

Samhället ser tämligen allvarligt på pliktvägran. Det tycker jag är både bra och rätt.
    Det är straffet för vägran, inte för att inte göra lumpen. Många gör inte lumpen, för att de inte platsar eller inte tas ut för mönstring.  
  • Anonym (mino)
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-14 13:17:53 följande:
    Då är det väl bara att göra dåligt ifrån sig på mönstringen?
    Exakt! Eller hävda nåt hälsoproblem som är svårt att avfärda och som gör att de avskriver en. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Försvarslös?) skrev 2025-01-14 14:14:45 följande:
    Ser du helst att Sverige inte har något försvar alls? 
    Om du vill att Sverige har ett försvar - vill du att andra skall försvara dig utan att du behöver bidra alls? Ser du hellre att andra "slösar bort" ett av sina år så att du slipper?

Finns det andra områden där du vill åka snålskjuts på andra?
    Det är väl rimligt att i första hand de som vill gör värnplikt, sen alla om det behövs. Alla kommer inte att behöva vara aktiva soldater om det blir krig. Det kommer att behövas andra insatser också, sjukvård, transporter osv. Så varför skulle alla behöva göra just värnplikt?

För det du skriver kan ju appliceras på alla verksamheter: vill du att Sverige ska ha sjukvård - ska då andra vårda dig utan att du bidrar till att vårda? Ser du hellre att andra slösar bort år på att utbilda sig inom vård så att du slipper?

Finns det andra områden tycker du där alla måste göra samma för att det ska fungera?
  • Anonym (mino)
    cosinus skrev 2025-01-14 14:38:34 följande:

Är det verkligen ett problem. Har barn i den åldern och bland alla de känner så är det ingen som inte velat göra värnplikt som behövt göra det. Någon enstaka har svarat för luddigt på underlaget och behövt mönstra men sen inte blivit inkallad.

Däremot är det inte helt ovanligt att folk som vill göra värnplikten inte får det. Det är det många av barnens kompisar som råkat ut för. För dålig syn, allergier, för svag (vanligast bland dotterns tjejkompisar) o s v.

Precis så. Och skulle det bli krig så kan man kalla in "reserven" om det behövs. 
  • Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-15 13:12:25 följande:

Inte speciellt och mot hur det är idag.

Ja, frivillighet hade ju varit bra, men när man möter ett hot som detta är frivilligheten utkastad genom fönstret till slut.

Till slut ja, men tills dess så är det bra att man väljer de som vill i första hand. 
  • Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-15 14:28:27 följande:
    Känns som att vi är mittemellan just nu.
    Ja, kanske, men fortfarande fullt möjligt att de som inte vill göra värnplikten kan slippa. Tills vidare i alla fall.
  • Anonym (mino)
    Tom Araya skrev 2025-01-16 15:13:52 följande:

De som vill slippa enbart av skälet att de inte vill vet inte vad de missar.

Du får göra en massa du aldrig annars får chansen till att göra och du utvecklas som människa, inte minst i att arbeta i grupp.

Så ta chansen när den erbjuds, det är bara för en mycket kort tid i livet.

Det kommer dock att finnas möjlighet att göra "lumpen" i det civila försvaret för de som absolut inte lämpar sig eller vill bära vapen, men den organisationen är ännu inte utbyggd.

Det gäller väl en massa saker, plugga på universitet, bo utomlands, skaffa barn. Man vet inte vad man missar. Men man kan ändå känna att man inte vill.

Jag skulle aldrig göra lumpen om jag fick välja, och jag vet ju inte vad jag missar. Inga problem alls att vara utan den vetskapen eller erfarenheten. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (skam) skrev 2025-01-16 15:01:09 följande:

Jag hade inte frivilligt försvarat någon som inte själv vill försvara och skydda andra.

Så var gömmer du dig när det smäller?

Jag kommer troligen att jobba med sjukvård, precis som jag gör nu i det civila. Så jag kanske kan vårda dig när det har smällt. Så kan du och jag ägna oss åt olika, men lika viktiga saker. Man måste ju inte vara aktiv soldat för att bidra, men det fattar du nog egentligen.
  • Anonym (mino)
    Anonym (L) skrev 2025-01-17 10:34:50 följande:

Fast det där stämmer inte helt. Andelen som vill göra värnplikt har ökat betydligt efter Rysslands invasion av Ukraina. 

Sedan finns det skillnader mellan socialgrupp och stad och land. För min sons kusiner i norr till exempel som jagar och tillbringar mycket tid i vildmarken är det självklart att göra lumpen och en av dem avancerade och är idag anställd inom försvaret.

Min son ville verkligen göra sin värnplikt men, som jag skrev ovan, så fick han inte trots bra resultat på provet och exceptionellt bra fysik. Han har en skada som han opererades för tidigare.

Det jävliga är att det är en vårdskada och sonen blev helt förstörd. Hans dröm var att bli officer och göra karriär inom försvaret. 

För sonen handlar det om att han är patriot och vill försvara sitt land. Han har fått tänka om men vill jobba inom samma område. 

Det är lite synd att man fokuserar så mycket på det fysiska fortfarande. För framtidens försvar kommer ju att innehålla väldigt mycket annat, som inte är rent fysiska. Kunskaper inom IT tex. Så om man sorterar bort utifrån fysiska egenskaper så missar man en del annat som kan vara minst lika värdefullt. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Betty) skrev 2025-01-17 10:48:06 följande:

För något år sedan var det en artikel i tidningen om värnpliktiga som skickades hem. De ansåg att de hade blivit kränkta av befälen, och klarade alltså inte tillsägelser. De klagade även på att de inte fick sova ut på morgonen, och att de inte fick tillräckligt med mat. Deras föräldrar var nog mycket stolta ...

Det där är väldigt dubbelt. 

För ansågs det rimligt att acceptera att bli kränkt, jobba ihjäl sig och ändå vara respektfull mot chefen (överheten), nöja sig, inte ha några krav, bara tacka och bocka för smulor.

Idag anses det mer rimligt att förvänta sig att bli bra bemött och att inte bli kränkt och nedlåtande behandlad i sin vardag.

Jag tror att föräldrar kan vara stolta över barn som säger ifrån när något är fel. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (L) skrev 2025-01-17 12:32:12 följande:

Det gäller de allra flesta arbetsplatser förutom just försvaret där förmågan att lyda order och utstå extrema förhållanden bokstavligen är en fråga om liv och död. 

Svenskar är så fredsskadade att många tror att lumpen är en personlig utmaning och att Försvarsmakten är en arbetsplats som alla andra. 

Soldaterna vid fronten i Ukraina skiter fullständigt i arbetsmiljöförhållanden och hur de blir tilltalade. De är där för att vinna över Ryssland och förhoppningsvis överleva samtidigt.

Om du inte kan ta att någon skriker order åt dig och inte klarar av när det blir tufft i en krigssituation så kommer du att utsätta dig själv och alla andra i din närhet för livsfara. 

Värnplikten handlar om att förbereda och härda värnpliktiga inför extrema situationer. Om man inte gjorde det så skulle soldaterna vara fullständigt oförberedda inför det helvete som krig innebär. 

Krig är en orimlig situation. Och vi ska vara glada att vi inte är krigsskadade och vana vid den typen av situationer. Att klara av något i en faktiskt situation är inte samma sak som att tolerera det i en utbildningsvardag. 
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?