Inlägg från: viktorjohan |Visa alla inlägg
  • viktorjohan

Hur slipper man göra värnplikten?

Jag antar att TS avsäger sig samhällets stöd i händelse av kris eller krig. 

• viktorjohan
    Anonym (A) skrev 2025-01-13 17:24:58 följande:
    Hur tänker du här? 
    Det är alla invånares plikt att bidra till det gemensamma
    skyddet av samhället i kris/krig. Därav pliktlagarna. Ställer man sig utanför denna plikt snyltar man på övriga medborgare om man samtidigt åtnjuter deras skydd. 
  • viktorjohan
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-14 10:11:04 följande:

Vad är straffet för att inte göra lumpen?

Böter eller fängelse upp till ett år. Vanligen böter.
    Vid höjd beredskap: fängelse upp till 4 år.

Samhället ser tämligen allvarligt på pliktvägran. Det tycker jag är både bra och rätt.
  • viktorjohan
    Anonym (mino) skrev 2025-01-14 11:34:24 följande:
    Det är straffet för vägran, inte för att inte göra lumpen. Många gör inte lumpen, för att de inte platsar eller inte tas ut för mönstring.  
    Det är korrekt. Ber om ursäkt för min otydlighet.
  • viktorjohan
    Anonym (Ely) skrev 2025-01-16 15:43:44 följande:
    Ehm okej? Så alla vi som inte FÅTT göra lumpen då? När jag var ung så var det väldigt ovanligt att kvinnor fick göra värnplikt. Vad ska jag göra åt det 20 år senare?
    Det är en himmelsvid skillnad på att medvetet undandra sig sin plikt å ena sidan och att inte bli ianspråktagen av legitima skäl å andra sidan. Myglare har jag inte mycket till övers för. 
  • viktorjohan
    Anonym (Tvång) skrev 2025-01-17 08:33:07 följande:
    känner många tidiga 70 talister som inte gjort värnplikt. Dom har haft fantastiska karriärer? 
    Absolut kan man ha en fin karriär ändå. Men för de män som är födda på 50- och 60- talen eller tidigare var det mycket vanligt att genomförd värnplikt var en viktig merit.
    Arbetsgivare frågade dessutom ofta efter referenser från värnpliktstiden. Har själv upplevt det. 
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?