• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 13:16:09 följande:
    VA? Var det fel av mig att helt lagligt ansöka om vapenfri placering? HELT LAGLIGT! Dessutom tycker jag att personer i ALLA LÄNDER borde satsa på att inte bära vapen. DÅ kommer de inte heller att döda någon med vapen.
    Mitt råd till dig är att du läser om och svarar på riktigt istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yepp)
    Anonym (En som vill) skrev 2025-01-28 12:52:07 följande:

Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.

till TS.

du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.

men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv. 

Håller med dig - det hade gjort många gott att göra lumpen.Om inte annat för att
    lära sig att jobba i grupp, lita på varandra och inse att egot är svagare än gruppen.
    Jag låg 15 månader på slutet av 80-talet och det skulle jag inte vilja ha ogjort även om 15 månader kändes som en evighet.
    Nu gör min son lumpen och trivs verkligen, dessutom får han en mycket bra utbildning som tekniker. Det kommer han att ha nytta av även civilt.
    Jag är för gammal för att ligga i fält men mailade Försvarsmakten och anmälde intresse för att hjälpa till.
    Även en gubbjävel kan t.ex köra ambulans, stå i trossen och mycket annat.
    Skulle vi drabbas av ofred bör alla hjälpa till på sitt sätt.
    Det handlar inte bara om liv utan vårat sätt att driva vårat samhälle.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-28 11:47:58 följande:

Jag har inte sagt att detta förverkligas till 100% över en natt, men självfallet är det ändå många enskilda individer också i anfallande styrkor som deserterar eller undviker att alls hamna vid fronten. Bla har 100 000-tals lämnat Ryssland för att inte komma i fråga för mobilisering.

Och sedan har jag själv helt lagligt, bara genom att skriva ett brev, fått beviljat vapenfri placering. Den har jag juridisk rätt till även i krig, och skulle det ifrågasättas och någon försöka sätta ett vapen i mina händer deserterar jag.

Om inte 100 % uppslutning men än då vis uppslutning blir i alla fall VOLYMEN på kriget-volymen på dödandet- mindre.

Det enda du kan bidra till vad det gäller förlorade liv genom att inte bära vapen, är att motståndaren förlorar färre.
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    Tom Araya skrev 2025-01-28 16:40:17 följande:
    Det enda du kan bidra till vad det gäller förlorade liv genom att inte bära vapen, är att motståndaren förlorar färre.
    Nej. Även en mindre volym på stridandet och dödandet på båda sidor och även civila (inte jag ensam såklart men många tillsammans). Dessutom kan jag rädda liv om jag är med i civilförsvaret. (Om jag inte är för gammal för det också nu i o f s).
    klyban skrev 2025-01-28 16:33:35 följande:
    Mitt råd till dig är att du läser om och svarar på riktigt istället.
    Skal inte alla ha samma rätt att åtminstone ansöka om vapenfri tjänst och vapenfri krigsplacering?
  • klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-29 12:59:44 följande:
    Skal inte alla ha samma rätt att åtminstone ansöka om vapenfri tjänst och vapenfri krigsplacering?
    Det är ändå en utopisk idé att alla kan få vapenfri tjänst, och detta för ett land måste försvara sig med vapen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2025-01-29 15:00:54 följande:
    Det är ändå en utopisk idé att alla kan få vapenfri tjänst, och detta för ett land måste försvara sig med vapen.
    Vilka av dem som söker det skall i så fall få nej, dvs på vilka grunder?
  • klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-30 11:18:01 följande:
    Vilka av dem som söker det skall i så fall få nej, dvs på vilka grunder?

Din utopiska idé är farligt för Sverige, och alla kan inte ens söka vapenfritjänst och inbilla sig få en :lol::lol:

Varför vill du Sverige illa med i en inbillad utopi för?(Men såklart, nu skiter dom i dig som tur är i denna fråga.)

• Tecum
    klyban skrev 2025-01-30 14:48:51 följande:

Din utopiska idé är farligt för Sverige, och alla kan inte ens söka vapenfritjänst och inbilla sig få en :lol::lol:

Varför vill du Sverige illa med i en inbillad utopi för?(Men såklart, nu skiter dom i dig som tur är i denna fråga.)

Du överdriver risken med att några propagerar för vapenfri tjänst. Det är inget nytt och det fanns pacifister även under WWII. De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra.

Men man måsta inse att totalförsvaret är mycket viktigare och mer resurskrävande idag än under WWII. Då bodde de flesta redan på landet och var vana att klara sig själva. Vi var inte så beroende av el och elektronik eller att vatten och avlopp fungerar eller att det finns mat i affären. Se inte ner på vapenfri tjänst, dessa personer gör lika stor nytta som kanonkramarna.
  • Anonym (Yepp)
     De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra

Tror du verkligen att någon tycker det är "kul och givande"?
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?