• Tecum

Hur slipper man göra värnplikten?

viktorjohan skrev 2025-01-13 13:36:07 följande:

Jag antar att TS avsäger sig samhällets stöd i händelse av kris eller krig. 

Idiotisk kommentar. Alla passar inte till att springa omkring med vapen och ta order av självgoda officerare. Det finns många andra sätt att ställa upp för samhället, som att utbilda sig och ha ett jobb. De som ska göra värnplikten ska vara lämpliga och motiverade, skattepengar ska inte slösas på kanonmat som på min tid.
  • Tecum
    Anonym (L) skrev 2025-01-14 19:17:45 följande:

Det är en rätt liten andel av alla som vill göra värnplikten som blir antagna eftersom försvaret har skurits ner i decennier. 

Det är alltså betydligt lättare att slippa nu än förr. Försvaret vill ha de mest motiverade. 

Psykiska problem är ett rätt säkert kort. Säg att du har stora problem med panikångest, tar antidepressiva och har extrema sömnsvårigheter eller något i den stilen. Tidigare fysiska skador är också negativt liksom allergier och till och med glutenintolerans. 

Min son ville göra värnplikten mer än allt. Till skillnad från dig TS är han patriot och vill försvara sitt land.

Han tränade stenhårt och pluggade på inför provet men fick inte ens göra klart mönstringen eftersom han har en skada som han opererades för 5 år tidigare. 

Han var helt knäckt men så pass strikt är det. Tur för dig, katastrof för sonen. 

Har du tipsat sonen om hemvärnet? Det är ett alternativ för stridisar som inte platsar i det vanliga försvaret.
  • Tecum
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 15:18:15 följande:
    När var din tid då nästan alla inkallades? Jag är medelålders och det var bara en i det stora kompisgänget som gjorde lumpen och hon fick ansöka. När menar du att nästan alla gjorde lumpen?
    Jag gjorde lumpen i mitten av 70-talet och då mönstrade alla och de som inte fick frisedel var tvungna att göra värnplikt. Detta pågick ungefär fram till murens fall 1989, även om det lättade lite redan innan.
  • Tecum
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-16 16:45:07 följande:
    Ja att tjäna pengar åt sig själv är verkligen att ställa upp för samhället.
    Förhoppningsvis gör han någon nytta på jobbet, och betalar skatt. Så visst ställer han upp för samhället.
    De som smiter undan att jobba och väljer att gå på bidrag, där har du de som inte ställer upp.
  • Tecum
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 23:24:58 följande:
    Skitsnack, jag var ung vid samma tid och alla mönstrade inte alls. eftersom kvinnor inte kallades så var det mindre än 50 procent redan där och en del av dessa 50 procent kallades inte till mönstring. Så alla mönstrade inte.
    Om du ska blanda in kvinnor innebär det att vi aldrig haft allmän värnplikt i Sverige! Så var lagen då, nästan alla män mönstrade. Vet att viss kronisk sjukdom med läkarintyg kunde göra att man slapp mönstra.
  • Tecum
    Anonym (Försvarslös?) skrev 2025-01-20 09:22:28 följande:
    Jag kan iof förstå hur du tänker. Du vill vara med och bidra i en kristid och det är bra. Det leder ändå tanken osökt till ett väldigt tillspetsat scenario: Tänk om alla kräver vapenfri tjänst precis som du? Vem skall försvara landet då? Jag fattar att det inte är ett realistiskt scenarie men om alla har individuella krav som baseras på sina personliga värderingar m.m., ja då kommer vi aldrig att ha ett samhälle som kan samlas i en effektiv verskamhet och ett motstånd. 

Låt mig ta scenariet ett steg ännu längre (ännu mer skruvat). Föreställ dig att jag iof är öppen för att försvara mitt land med vapen i hand, men bara mot vissa fiender. Min personliga övertygelse leder mig till att enbart kriga mot angrepp som kommer från väst och inte öst. Förstår du hur jag tänker?

Föreställ dig vidare att jag enbart accepterar att kriga tillsammans med andra som delar min religion (jag är iof inte religös), eller politiska uppfattning, rastillhörighet, etiniska ursprung osv?

Föreställ dig vidare att jag vägrar att tjänstgöra tillsammans med kvinnor eller ännu mindre ta order av dom?

I en kristid och i ett skarpt läge har vi inte längre råd med lyxen att hålla oss fast vid personliga värderingar.
    Men tänk dig då scenariot att ingen, varken män eller kvinnor, vill bli soldater och skjuta på andra. Hur bra krigsmakt har vi då om alla måste tvingas? Helt värdelös, vi vore chanslösa. Därför är det viktigt att välja ut och slå vakt om de som både kan och vill.

Sen är du och andra kvar i WWII-tänket där det gäller att ställa så många fotsoldater som möjligt på benen, "mest kanonmat vinner", som det var då. Nu handlar det mer om att skjuta på distans, drönare, raketer, missiler, artilleri - och hantera försvarsmedel mot dessa. Ryssland fortsätter med kanonmatstaktiken och det har inte gått något vidare. Ukraina är klart underlägsna i antal soldater men har ändå klarat sig hyfsat.

Och ännu en lärdom av det kriget är att det krävs enorma resurser, inte minst personellt, för att få landet att fungera trots ständigt återkommande bombardemang. Röja rasmassor och rädda skadade, vårda skadade, få el, vatten och data/mobil att fungera, återuppbygga och ge hemlösa tak över huvudet, hålla produktion och distribution igång så folk får mat. Totalförsvaret kräver mångdubbelt mer resurser än de stridande förbanden.

Så det finns ingen anledning att hacka på folk som vill bidra på annat sätt än att skjuta på andra.
  • Tecum
    klyban skrev 2025-01-25 13:41:28 följande:

Det är rätt komiskt att det finns människor som är så naiva och inbilla sig lgäga ned vapen skulle leda till något bättre med en sådan som putin.
    Det tyder på svår dissonans om hur farliga han är och att vapen är det enda som kan stoppa putin.

100000-tals flyr, ojdå, och de miljoner och åter miljoner som är kvar glömmer du då av så bekvämt då?????

Tycker det är förskräckligt vi har människor som planerar för vår undergång och genom lägga ned vapen och sen inbilla sig nassen i öster skulle göra det samma :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Varför vill du oss illa?
    Och varför förgiftar du dessa trådar med naivitet för och skadliga sådana?

I ärlighetens namn är det idag väldigt få som tror på pacifism och nedrustning. Putin har "botat" nästan alla. Det var skillnad på 70-80-talet då hela vänstersidan slickade ryssarna i röven och såg Nato som den stora djävulen.
  • Tecum
    klyban skrev 2025-01-30 14:48:51 följande:

Din utopiska idé är farligt för Sverige, och alla kan inte ens söka vapenfritjänst och inbilla sig få en :lol::lol:

Varför vill du Sverige illa med i en inbillad utopi för?(Men såklart, nu skiter dom i dig som tur är i denna fråga.)

Du överdriver risken med att några propagerar för vapenfri tjänst. Det är inget nytt och det fanns pacifister även under WWII. De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra.

Men man måsta inse att totalförsvaret är mycket viktigare och mer resurskrävande idag än under WWII. Då bodde de flesta redan på landet och var vana att klara sig själva. Vi var inte så beroende av el och elektronik eller att vatten och avlopp fungerar eller att det finns mat i affären. Se inte ner på vapenfri tjänst, dessa personer gör lika stor nytta som kanonkramarna.
  • Tecum
    Anonym (Yepp) skrev 2025-01-30 17:14:36 följande:
     De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra

Tror du verkligen att någon tycker det är "kul och givande"?
    JA!!! Du har inte gjort lumpen hör jag. Det finns en massa personer, kanske mest befäl, som gärna talar om olika vapens och kalibrars effekt och hur man lättast dödar folk. MÖP:ar som är vapenfixerade och har tankar och kunskaper om olika vapens användning och vad man ska ha istället som dödar bättre. För att inte tala om hur man ska plåga folk under förhör för att få fram information.

Tala gärna om hur viktigt det är att vi kan försvara oss men sluta hyckla!
  • Tecum
    Börje P skrev 2025-02-04 23:08:04 följande:
    Ta på dig klänning vid mönstringen och bete dig som den kärring du är. 
    Du verkar missat att kvinnor också gör värnplikt idag. Men du tror tydligen inte att de duger till det, precis som Trump.
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?