Hur slipper man göra värnplikten?
Anonym (En som vill) skrev 2025-01-28 12:52:07 följande:
Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.
till TS.
du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.
men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv.
lära sig att jobba i grupp, lita på varandra och inse att egot är svagare än gruppen.
Jag låg 15 månader på slutet av 80-talet och det skulle jag inte vilja ha ogjort även om 15 månader kändes som en evighet.
Nu gör min son lumpen och trivs verkligen, dessutom får han en mycket bra utbildning som tekniker. Det kommer han att ha nytta av även civilt.
Jag är för gammal för att ligga i fält men mailade Försvarsmakten och anmälde intresse för att hjälpa till.
Även en gubbjävel kan t.ex köra ambulans, stå i trossen och mycket annat.
Skulle vi drabbas av ofred bör alla hjälpa till på sitt sätt.
Det handlar inte bara om liv utan vårat sätt att driva vårat samhälle.