• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Tecum
    Anonym (Yepp) skrev 2025-01-30 17:14:36 följande:
     De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra

Tror du verkligen att någon tycker det är "kul och givande"?
    JA!!! Du har inte gjort lumpen hör jag. Det finns en massa personer, kanske mest befäl, som gärna talar om olika vapens och kalibrars effekt och hur man lättast dödar folk. MÖP:ar som är vapenfixerade och har tankar och kunskaper om olika vapens användning och vad man ska ha istället som dödar bättre. För att inte tala om hur man ska plåga folk under förhör för att få fram information.

Tala gärna om hur viktigt det är att vi kan försvara oss men sluta hyckla!
  • klyban
    Tecum skrev 2025-01-30 17:08:36 följande:
    Du överdriver risken med att några propagerar för vapenfri tjänst. Det är inget nytt och det fanns pacifister även under WWII. De flesta inser behovet av ett militärt försvar och ett inte obetydligt antal tycker rentav det är kul och givande att lära sig döda andra.

Men man måsta inse att totalförsvaret är mycket viktigare och mer resurskrävande idag än under WWII. Då bodde de flesta redan på landet och var vana att klara sig själva. Vi var inte så beroende av el och elektronik eller att vatten och avlopp fungerar eller att det finns mat i affären. Se inte ner på vapenfri tjänst, dessa personer gör lika stor nytta som kanonkramarna.

Nja, det är utopin som är farlig, inte att vapenfritjänst är.
    Vi har haft denna användare ett tag, och den är ute efter total avståndstagande till vapen.

I övrigt så säger jag inte emot något alls.
    tex jag är en som kommer hamna i totalförsvaret och inte i militären, om man ens vill ha mig från början.

Som jag förstår det så är denna idé om totalförsvar något som inte andra länder riktigt arbetar på detta sättet.
    Eller har jag missat länder som har samma systemtanke?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-29 12:55:11 följande:
    Nej. Även en mindre volym på stridandet och dödandet på båda sidor och även civila (inte jag ensam såklart men många tillsammans). Dessutom kan jag rädda liv om jag är med i civilförsvaret. (Om jag inte är för gammal för det också nu i o f s).
    Du har fel. Krig är som bollsport, gör du inte själv mål och hindrar motståndaren till att göra mål så kommer motståndaren att vinna matchen på flest gjorda mål. Krigets motsvarighet är människoliv.
  • klyban
    Tecum skrev 2025-01-30 17:28:23 följande:
    JA!!! Du har inte gjort lumpen hör jag. Det finns en massa personer, kanske mest befäl, som gärna talar om olika vapens och kalibrars effekt och hur man lättast dödar folk. MÖP:ar som är vapenfixerade och har tankar och kunskaper om olika vapens användning och vad man ska ha istället som dödar bättre. För att inte tala om hur man ska plåga folk under förhör för att få fram information.

Jag lärde mig en sak i lumpen, och hur enkelt det var att träffa måltavlor på 300m och med en kuslig precision och 5skott på tid, för mig det var 6 sekunder och alla satt inom 3cm.
    Och visst är det annat att skjuta i verkligheten och på människor, men där insåg jag hur enkelt det kan vara att döda och om den andra är ovetandes före skotten faller.

Men annars så gick väl själva vapen av olika slag alla ut på att döda.
    Men måste säga vi pratade nog inte ens en gång om att lättast döda folk.(Behöver man ens lära detta, vi vet ju hur vår kropp fungerar och vart det är dåligt med våld.)

Och de som tyckte lumpen var kul, ingen av dessa jag kände det var kul i sak att döda, eller givande.
    Men varför de och en del gillade lumpen vet jag inte riktigt, för mig var det att titta på färg torka.
    Det var väl när vi under en jul och begränsat lärde oss olika sprängningar och testa allt möjligt, det var kul.
    Sen även köra terrängbil och lära sig var kul, resten tragiskt tråkigt för det mesta.

Men såklart skjuta på måltavlor var lite roligt, men gå dit till dom var dödens tråkigt Skrikandes

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yepp)
    Tecum skrev 2025-01-30 17:28:23 följande:

Inte gjort lumpen?
    Låg 15 månader i artilleriet och muckade som värnpliktig fänrik. 
    Så - jo , jag hat gjort lumpen, tro mig!
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    klyban skrev 2025-01-30 14:48:51 följande:

Din utopiska idé är farligt för Sverige, och alla kan inte ens söka vapenfritjänst och inbilla sig få en :lol::lol:

Varför vill du Sverige illa med i en inbillad utopi för?(Men såklart, nu skiter dom i dig som tur är i denna fråga.)

Du duckade frågan: Jag upprepar den därför: Exakt vilka skall få avslag på ansökan om vapenfritt? Exakt vilka?
    Tom Araya skrev 2025-01-30 18:06:36 följande:
    Du har fel. Krig är som bollsport, gör du inte själv mål och hindrar motståndaren till att göra mål så kommer motståndaren att vinna matchen på flest gjorda mål. Krigets motsvarighet är människoliv.

Förnekar du att jag kan rädda liv om jag är med i civilförsvaret? Jag fick placering där när jag ansökt om att få vapenfri krigsplacering i stället för den jag hade med vapen.

Nu är jag visserligen för gammal för att komma i fråga, men, skulle någon försöka sätta vapen i mina händer skulle jag desertera - men nu fick jag som sagt löfte om vapenfri krigsplacering.

Om färre strider blir det färre dödade, och då menade jag färre på ALLA SIDOR i kriget, inte bara på ena sidan.

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-31 11:13:02 följande:
    Du duckade frågan: Jag upprepar den därför: Exakt vilka skall få avslag på ansökan om vapenfritt? Exakt vilka?

Det är din idé om det utopiska vapen nedlagda som är havererat.

Exakt vilka, du får väl ge mig par miljoner personnummer så kan jag berätta exakt vad du vill veta, jag väntar på detta om nu det var exakt du ville veta :whoco5:

Eller så inser man krasst och enkelt att komma fram till och att vapenfritjänst kan bara ges till ett fåtal i jämförelsen vad man kräver med de med vapen.

Såna som du är farliga för försvaret, inte enskilda vapenfritjänst, utan din utopiska idé är.

klyban skrev 2025-01-31 11:52:55 följande:

Det är din idé om det utopiska vapen nedlagda som är havererat.

Exakt vilka, du får väl ge mig par miljoner personnummer så kan jag berätta exakt vad du vill veta, jag väntar på detta om nu det var exakt du ville veta :whoco5:

Eller så inser man krasst och enkelt att komma fram till och att vapenfritjänst kan bara ges till ett fåtal i jämförelsen vad man kräver med de med vapen.

Såna som du är farliga för försvaret, inte enskilda vapenfritjänst, utan din utopiska idé är.

Du har missuppfattat. Jag avser individer på båda sidor, inte en stat som sådan. Jag stöder individer som inte bär vapen.

Jag menar på vilka grunder man skall få avslag på ansökan enlgt dig.

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-31 13:13:20 följande:

Du har missuppfattat. Jag avser individer på båda sidor, inte en stat som sådan. Jag stöder individer som inte bär vapen.

Jag menar på vilka grunder man skall få avslag på ansökan enlgt dig.

Dock presenterar du vapenfritt som något alla borde göra.
    Och där har jag redan svarat dig att alla kan inte få vapenfritjänst då.
    Det mest komiska är att jag svarat dig flera ggr, men ändå ställer du samma fråga igen.

Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?